Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Søren Bøgh
Hej.

Jeg har fået til opgave at prøve at finde en projektor til at sidde i loftet i et forsamlingshus. På stående fod erindrer jeg lærredet til at være cirka 2,0 meter i bredden, og placering fra lærred er næsten 'uendelig' (da rummet er omtrent 20 meter langt). Rummet kan ikke 100% mørklægges, men der er sorte rullegardiner i de par vinduer der er i salen.

Den vil primært skulle bruges f.eks. til foredrag (visning af PowerPoint, billeder og den slags).

Budget er 15.000 kroner.
Den må MEGET gerne have Ethernet-tilslutning.
Jeg forestiller mig det nemmeste er tilslutning via HDMI, når der skal kobles en PC til.
Det vil ikke være helt udelukket med to HDMI-indgange, så man på sigt kunne overveje at have f.eks. en ATV tilkoblet permanent.

Nogle gode forslag eller ting at tage med i betragtning? :)
Hej Søren. Har I overvejet et 98" TV som alternativ? Det billigste koster pt. lige under 16.000 kroner, men det er løbende på tilbud til 14.000 kroner. Se her: https://www.pricerunner.dk/pl/2-3209788 ... ign-Priser

Et 98" TV er 218 centimeter i bredden, så altså større end jeres nuværende projektorlærred. Så er der heller ikke samme udfordringer med lys fra vinduer, og der er HDMI-porte nok plus Ethernet-port. Teksten vil stå bedre i 4K-opløsning på en skærm end på en projektor.
Tak for svaret, Rasmus :)

Et decideret TV ville på flere måder måske give mere mening og værdi som du også er inde på. Balladen bliver desværre lidt lavpraktisk da det vil komme til at stå på en forhøjet scene, som af og til bruges til koncerter og den slags, så udover nogen skal løfte det op og ned en meter så er der også lidt besvær med hvor det så skal stå placeret uden alt for mange pilfingre når det ikke står placeret bagerst på scenen (dér er lærredet nemmere blot at køre op i loftet).

Ikke dermed sagt at et TV er helt udelukket alligevel :)
Der kunne laves en stander med hjul så det kan køres væk når det ikke er i brug, eller der kunne laves et skab på væggen med låger der kan lukkes og låses når det ikke bruges
Det kunne der nemlig godt (laves noget skab af en art samt en stander på hjul) og det er også derfor jeg ikke HELT vil udelukke løsningen med et TV fremfor en projektor. Og i princippet burde sådan et skab jo ikke være ret mange centimeter dybt for at huse TV'et når det ikke er i brug.
Nej det behøver jo ikke at være dybere end at TVet lige kan være der når der er monteret ophæng på det, og skulle der på scenen bruges et Backdrop så er sådan et skab ikke i vejen.
Så mangler du bare TVet og en der er god til lidt træarbejde, så skulle det være lige i skabet.
Det vil da være en langt bedre løsning end en projector, så den idé må da kun være nem at få gennemført.
Af Supergris
Hvorfor vil det være langt bedre?
Jeg vil mene en projektorløsning er langt mere brugbar i dette tilfælde.
Kig på en dataprojektor, da de har mere lys end en model beregnet til hjemmebiografen,.
Desværre har jeg ikke fingeren på pulsen længere i denne genre, så kan ikke komme med specifikke forslag...
Det vil da være mere anvendeligt med TVet til det tiltænkte formål end en projector.