Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Julianp
Hej

Jeg har et "ældre" (2018) qled samsung tv som har fået en træls skræmfejl. Der er kommet en lysplet og nederst i bunden kan man se "dioder" lyse. Det er tydeligst når skærmen er meget lys.
Pletten ligner nærmest en skade fra et slag, men det ville undre mig det skulle have fået et slag.
Nogen der kan fortælle mig mere om denne type fejl?
Vedhæftede filer
20240725_162122.jpg
20240725_162122.jpg (2.15 MiB) Vist 2036 gange
20240725_162131.jpg
20240725_162131.jpg (3.32 MiB) Vist 2036 gange
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det ligner Light Bleed, Backlight Bleed.

QLED TVs, by contrast (ahem), are forced to dim their LED backlights and block the remaining light, something that is very hard to do perfectly. It can trigger something called “light bleed,” as the light spills from a bright area onto what's supposed to be a black section of the screen.
Af HrJensen1
Radiomanden skrev: 25. jul 2024, 21:15 Det ligner Light Bleed, Backlight Bleed.

QLED TVs, by contrast (ahem), are forced to dim their LED backlights and block the remaining light, something that is very hard to do perfectly. It can trigger something called “light bleed,” as the light spills from a bright area onto what's supposed to be a black section of the screen.
Ved du overhovedet hvad du snakker om, radiomand? Du popper op med alle mulige citater og postulater i mange forskellige tråde...

Det her du citerer, har intet at gøre med det som trådstarter oplever.

Det er derimod en fejl i backlight, så der er en enkelt LED i baggrundsbelysningen, som har valgt at kører max lys, mens alt andet omkring den er mere afdæmpet. Så det er ikke backlight bleeding, men en elektrisk fejl i panelet. Når tv'et er så gammelt, kan det ikke gå at gøre noget ved det, da et helt nyt komplet panel koster det samme som et nyt tv. Alternativt, hvis man skal skille panelet ad, skifte baggrundsbelysningen, så skal man så absolut have gjort det før, for ikke at risikere at knække LCD laget, eller skade de mange diffusor lag, som ligger mellem backlight og LCD laget
Af henrik.yde
Julianp skrev: 25. jul 2024, 16:29 Hej

Jeg har et "ældre" (2018) qled samsung tv som har fået en træls skræmfejl. Der er kommet en lysplet og nederst i bunden kan man se "dioder" lyse. Det er tydeligst når skærmen er meget lys.
Pletten ligner nærmest en skade fra et slag, men det ville undre mig det skulle have fået et slag.
Nogen der kan fortælle mig mere om denne type fejl?
Vi har nemmere ved at hjælpe dig hvis du fortæller mere præcist hvilket TV du har ? Du kan sikkert finde oplysninger om modelnr. inde i menuen, eller på et hvidt klistermærke på bagsiden af TVet.
Af Supergris
HrJensen1 skrev: 25. jul 2024, 21:33
Radiomanden skrev: 25. jul 2024, 21:15 Det ligner Light Bleed, Backlight Bleed.
Ved du overhovedet hvad du snakker om, radiomand? Du popper op med alle mulige citater og postulater i mange forskellige tråde...

Det her du citerer, har intet at gøre med det som trådstarter oplever.
Jeg må også indrømme, jeg har min tvivl ang. hvor meget "radiomand", der er over ham? :)
Brugeravatar
Af Radiomanden
Der er temmelig meget, har været medarbejder og ansat på en lokalradio i små 20 år. Dels som studievært og som afviklings teknikker og ansvarlig for reklame afvikling, der var rigeligt at se til.
Af PeterD
PAL skrev: 28. jul 2024, 10:43 Tror Peter D har ret, det er kun Samsung der sælger tv, med skræmmende paneler....
Det gør alle da.

Vi er det jo TCL som har købt LCD skærmproduktionen af Samsung så i fremtiden, får de måske problemer og Samsung går fri.

LG har/havde også problemer med deres OLED skærme.