Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv
Af kronholm
#302264 Har lige købt et sony a1 77" oled. I mørkere film klip har jeg bemærket lodrette striber, og har derfor kørt et test klip for at undersøge det.

Jeg har vedhæftet billede.

Er det noget sony reparerer på garantien eller mener producenterne at man bare skal leve med det? Jeg havde høje forventninger til oled teknologien, og det her skuffer mig ærlig talt.

På det ene billede ser der også ud til at være kraftig retention / burn in fra android logoet? Det havde jeg faktisk ikke spottet.
Vedhæftede filer
Sonyoled2
(778.87 KiB) Downloadet 13 gange
Sonyoled
(694.7 KiB) Downloadet 13 gange
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#302270 Det du viser er der ikke nogen der betragter som en defekt. Tjek evt vores anmeldelser af OLED for at se lignende billeder.
Af kronholm
#302274 Fidusen ved at vælge et oled tv med "perfect black" må da siges at forsvinde, når billedet får bjælker i netop de scenarier hvor oled skulle have en fordel.

Det kan godt være man ikke betragter det som en betydelig fejl på et 55", men når man sidder 3-4 meter fra et 77" så synes jeg ikke det er acceptabelt på et tv der kom på markedet i slutningen af 2017, med en vejledende pris på 180.000,-
Af bphhm
#302275 Tilsvarende banding har jeg også altid haft på mit 65B6 plus diverse mærkelige artifakter i netop de halvgrå mørke områder.
Brugeravatar
Af George1
idan.nir-hakak skrev:George. Hvad hjælper et led på banding, de døjer også med problemet ? Tænker en kalibrering vil formindske problemet eller tager jeg fejl der ?

Trådstarter skriver jo selv at der er skuffelse over teknologien OLED og nævner burn in, det var ikke for at fornærme nogle OLED fan, men blot et forslag da jeg synes Q90 er et godt alternativ især til kr 25000.
Af idan.nir-hakak
#302298 Nej han nævnte retention, forsvinder igen. Og hans store hurdle var banding og ikke teknologien. LCD lider ligeså meget af det samt endnu flere ulemper oveni som oled ikke har. Nej Q90 når ikke a1 om aftenen til film. Så er det primært film og serier om aftenen så er A1 et bedre tv på alle fronter.
Af Globulus
#302302 https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... g-254.html

--- klip ---

From what I can gather about the near-black overshoot.

LG: Mostly solved but not completely, I can still sometimes see hints of it but not nearly as bad as it was before the fw fix.

Panasonic: According to Vincent's review completely solved. (secret magic sauce?)

Sony: Seems like they completely ignored this issue. Looking at Vincents A9G review and also the comparison to Panasonic, the near-black overshoot on the Sony looks just as bad as I remember it from my C8 before the fix.

--- klip ---
Brugeravatar
Af George1
idan.nir-hakak skrev:Nej han nævnte retention, forsvinder igen. Og hans store hurdle var banding og ikke teknologien. LCD lider ligeså meget af det samt endnu flere ulemper oveni som oled ikke har. Nej Q90 når ikke a1 om aftenen til film. Så er det primært film og serier om aftenen så er A1 et bedre tv på alle fronter.

Trådstarter skrev dette
Jeg havde høje forventninger til oled teknologien, og det her skuffer mig ærlig talt.

På det ene billede ser der også ud til at være kraftig retention / burn in fra android logoet? Det havde jeg faktisk ikke spottet.
Brugeravatar
Af George1
#302310 Henviser til hvad jeg skrev i tidligere indlæg, men tak for kampen.
Trådstarter skriver jo selv at der er skuffelse over teknologien OLED og nævner burn in, det var ikke for at fornærme nogle OLED fan, men blot et forslag da jeg synes Q90 er et godt alternativ især til kr 25000.
Af kronholm
#302312 Man undres over at plasma er udkonkurreret pga. et marginalt bedre sortniveau, når man så til gengæld får en røvfuld banding i stedet.

... Men det er jo så nok ultra hd og miljø fanatikere der fortjener at få skylden for det.
Brugeravatar
Af bbplayer
#302315 Du sidder næsten og siger , vi skal begynde at køre i Ford Taunus igen? Altså hvis noget fornyer sig og teknologien , mekanik og andet gør det er for dyrt at producere, det bruger for meget energi at bruge, og kvantitets salg ikke gør det muligt mere at serie producere, så er det jo kun et plus at OLED også gør billede bedre, det bruger lidt mindre strøm (synes stadig det bruger men intet imod 40-50" plasma).

Så ikke lige et argument jeg synes om, og slet ikke at de stoppede på grund af sort, som overvejende kun er et af mange plus sider på de nye teknologier. Og så glemmer du at alle producenter af plasma lukkede fabrikkerne og de så hoppede over hos LG og købte paneler.

Skærme synes altid at have problemer, om det er LED,(x)LED eller når vi får nye mLED og andet, så finder vi jo problemer. Nok også når hologrammet dukker op, så er sort jo glemt :)
Af Globulus
kronholm skrev:Synes ikke det er acceptabelt. Bemærkede det også under fodboldkampen og efterfølgende netflix.

Der er mange eksempler på resultatet af 5%-testen i denne tråd:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... tting.html

Her er en tråd specifikt om A1E:
https://www.avsforum.com/forum/40-oled- ... ed-tv.html

Dit TV ser meget almindeligt ud i den sammenhæng.

Du kan da prøve at få det byttet og håbe det bedste, men du vil formentlig enten få at vide, at det falder indenfor specifikationerne eller du vil blot få et nyt eksemplar med de samme - eller andre - problemer.

I så fald må du afgøre med dig selv, om OLED er noget for dig eller om du kan lade være med at sidde og kigge efter det i mørke områder af et billede - på samme måde som LCD-ejere må vænne sig af med at lade sig distrahere af clouding.

Som nævnt tidligere i tråden har nogle producenter delvist løst problemet vha dithering i nogle af de seneste modeller.
Af kronholm
#302335 Jeg skal ikke have byttet noget som helst. Hvis det dér er acceptabelt på et 180.000,- krs tv, så bliver det bare returneret og så tror jeg sony ryger på listen over producenter jeg ikke skal have noget fra.

Men siden du negligerer problemet, så vil du måske købe det?