Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielN
Hej alle,

Da i er meget klogere end mig på TV, ville jeg høre jeres mening omkring hvilken TV jeg burde vælge indenfor min prisramme på maks 10.000 kroner (lavere har ingen skade)

Elgiganten har pt. et Samsung Q6F QLED på tilbud til 8.888 kr, hvilket jeg tænker er en fin pris. Det er dog samtidig den "skrabet" udgave af de nye Q-modeller, og jeg tænker om man betaler mere for brandet end for tvets evner?

Jeg er på udkig efter et 65" TV med HDMI ARC.

Jeg har blandt andet set på et LG SJ800V, som også fås til en fornuftig pris.

Har i nogle forslag til eventuelle bedre muligheder indenfor 10.000 kroner. (Jeg er klar over at jeg for 5000 mere kan få OLED, men jeg synes allerede 10.000 (til mit behov) er en ret høj pris).

Jeg er ikke fanatisk omkring billedekvaliteten, men ønsker selvfølgelig det bedste køb ift pris + kvalitet.

Mvh. Daniel :)
SJ800V er en 2017-model med et panel der har LG's famøse RGBW-struktur = 2880 (RGB) + 960 (W). Med andre ord er det ikke et ægte 4K TV. Dertil er panelet ikke ægte 10-bit men 8-bit + FRC. Dertil er det et IPS-panel med sidebelysning, hvilket ikke giver det bedste sortniveau.

https://www.displayspecifications.com/en/model/eda0cc6

Q6F er også en 2017-model, men vinder på mange punkter i forhold til SJ800V:
- VA panel
- Ægte 10-bit
- Ægte 4K
- Quantum Dot (i modsætning til LG's Nano Cell)

Med forbehold for forskelle mellem 55" og 65" er her et link til 55"-udgaven:
https://www.displayspecifications.com/en/model/2bfaeeb

Jeg kan godt blive lidt knotten over at LG'en præsenteres som QLED på PriceRunner:
https://www.pricerunner.dk/pl/2-3871752 ... ign-Priser

Men når man klikker sig ind på Bilka-annoncen står der i det mindste Nano Cell:
https://www.bilka.dk/elektronik/tv/alle ... /100311543

Nu er dette jo flatpanels, så en og anden vil nok hoppe ind og anbefale, at du går ned i 55" og bruger de op til 10.000 kr. på en OLED-model fra 2017 hvis du stadig kan finde en på tilbud.
Q6 til 8888kr er en skarp pris til en 65", kan ikke umiddelbart se bedre tilbud pt. Den ville jeg ligesom Globulus gå med.
Af DanielN
Modtaget. Tusinde tak for hjælpen. For en person uden meget viden om tv, er det en jungle som intet andet. Der er ikke meget brugervenlighed over at hvert mærke sætter sine egne regler osv. Anyway hvis man gik ned på 55", hvilket tv ville så være optimalt? Jeg har set at Power har et 55" Panasonic OLED på tilbud til 8000 (hvis jeg husker rigtigt). Alle OLED er så vidt jeg ved produceret af LG, men der er vel stadig stor forskel på andre parametre.
Af PeterD
DanielN skrev:Modtaget. Tusinde tak for hjælpen. For en person uden meget viden om tv, er det en jungle som intet andet. Der er ikke meget brugervenlighed over at hvert mærke sætter sine egne regler osv. Anyway hvis man gik ned på 55", hvilket tv ville så være optimalt? Jeg har set at Power har et 55" Panasonic OLED på tilbud til 8000 (hvis jeg husker rigtigt). Alle OLED er så vidt jeg ved produceret af LG, men der er vel stadig stor forskel på andre parametre.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... /p-556070/

Panasonics OLED (med LG teknologi) er naturligvis bedre end et LCD tv, som ikke har Motionflow. At det så er 55" er hvad det er, men dermed sat at man ikke skal kimse af et 65", hvis du har plads
Senest rettet af PeterD 28 aug 2018, 22:07, rettet i alt 1 gang.
Af lennon
Der er ingen tvivl om,at et OLED vil være et synligt bedre TV - du skal helt op i Q9 før Samsung har noget der begynder at ånde OLED i nakken . Når det er sagt,så er 65” oplevelsen altså dramatisk i forhold ti 55” - så det er sgu lidt svært at råde i .
Vælger du,at gå ned i str så er det rigtigt,at LG producerer OLED panelerne - men der ligger lidt forskelligt billedbehandling bagved alt efter fabrikant . Hvis ikke du er entusiast, så er billedperformance dog så overordnet ens, at du snildt kan gå efter hvad der i købsøjeblikket er på bud .
Panasonic er det bedste tilbud i øjeblikket, ingen tvivl om det. Og målt på rå billedkvalitet, slår den uden problemer de andre TV der er nævnt her i tråden. Ja, det er indtil videre kun LG der laver OLED paneler, så hvis man holder sig til OLED teknologien uanset mærket, så går man ikke helt galt i byen.
Af DanielN
Hmm I giver mig i hvert fald noget at overveje. Jeg vil lige gå i tænkeboksen og overveje om jeg egentlig ville ligge mærke til forskellen nu hvor jeg bare er en ganske almindelig forbruger. Generelt kan jeg godt lide at Samsung også har en god fjernbetjening med. Noget jeg synes fx gør Sony mere uattraktive for mig. 65" er en lækker størrelse, men det koster selvfølgelig ekstra at gå 10 tommer op, og så må jeg opgøre om jeg skal vælge kvaliteten eller kvantiteten. 55 eller 65. Men tusinde tak for jeres input.

Hvem skulle tro det ville være så svært at vælge et tv.

Ift betragtningsvinkel betyder det mindre, da jeg har en sofa stående omk 4m fra tvet. Lige ud for listen af sofaen. Så vinkle er så tæt på ligefrem som muligt. Tak for link til test, havde ledt men uden held :) jeg tjekker den lige igennem.
Med 4 meter havde jeg gået efter en 65” hvis det er muligt, det tror jeg de fleste ville.
Af DanielN
Jeg tror simpelthen også at valget bliver 65" TVet.

Forklaringsvideoen hjalp i stor grad. Min stue er, som alle andres, ikke kun helt mørk og derfor virker QLED som den bedste løsning. Dermed sagt er Q6F vel tæt på det samme som almindelig LCD, da det ikke har zonestyring eller lignende features som man finder i en Q9F. Men Q6F virker som et rigtig fint tilbud pt. så det er nok det jeg går med. Medmindre Panasonic eller andre har et godt tilbud pt :)