Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#12699
Jeg står og skal bruge et nyt tv og har kigget lidt på både plasma og LCD.

Det skal hovedsageligt bruges til DVD-film og især konsol-spil. Jeg vil helst have et på 37" eller derover, men det er ikke altafgørende.

Prismæssigt må helst ikke koste meget mere end 10.000 kr.

Jeg har selv fundet frem til to tv som jeg har overvejet at købe og vil derfor meget gerne høre om hvilket jeg der vil være den bedste investering. Derudover vil jeg meget gerne høre andre forslag.

De to som jeg har kigget på er:
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12706
Kig nærmere på Panasonic TH 37PV60 - det koster vist lige omkring de 10000 kr. og giver dig langt det bedste billede for pengene.
Af koden
#12708
tape connection har det panasonic til 10.000 og de påstår hårdnakket at det er væsentlig bedre kvalitet end LCD og burn in er overstået kapitel.
Så jeg vil da tage et kig på det...

Fås plasma ikke mindre end 37" ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12711
Nej, plasma kan ikke laves mindre end 37" pga. begræsninger i teknologien.

Burn-in er ikke et overstået kapitel og hvis du lader dit nye plasma TV køre med samme logo i flere timer af gangen, så lover jeg dig for at det brænder fast. Læs min artikel på forsiden ang. burn-in på plasma TV hvis du vil undgå fastbrændte billeder i de første afgørende timer.
Af koden
#12718
Hmmm... så er TC måske ikke helt ærlige der?
Af Soren41
#12725
De bruger vist en frygtelig masse strøm, de der plasmaskærme ikke? Aner ik hvor hurtige de er til konsol/pc-spil, men håber nogen kommer forbi & fortæller, da jeg selv er igang med at blive klogere inden der skal investeres :)
Brugeravatar
Af azrael
#12729
Burn-in er måske ikke direkte et "overstået kapitel", men der sker fhv. sjældent idag, medmindre man overhovedet ikke tager det mindste hensyn. Mht. strømforbruget, så er det også en myte, at plasma sluger (meget) mere strøm end LCD. Faktum er, at angivelse af strømforbrug for plasma er den såkaldte peak værdi, altså hvad tv'et maksimalt forbruger (i en situation hvor skærmen konstant ville vise en hvid skærm), mens angivelse af strømforbrug for LCD er en konstant størrelse, da strømmen hovedsagelig går til backlight, der altid er tændt. I praksis vil et plasma-tv sjældent bruge mere strøm end et LCD-tv i samme størrelse. Jeg vil endda mene, at det alt i alt bruger mindre strøm.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12730
Generelt set bruger de en del strøm, i den størrelse så bruger de faktisk ikke mere end et tilsvarende LCD. Til gengæld så vil et LCD altid bruge en masse strøm hvor et plasma TV bruger mest strøm når der vises hvid og langt mindre når billedet er mørkt. Derfor svinger strømforbruget en del for plasma TV og kan således være lavere end for LCD.

TC snyder ikke decideret med opgivelsen idet tingene ER blevet bedre, men da der er tale om en fosfor i et plasma TV så er der ingen vej udenom - billedet kan brænde fast hvis man ikke passer ordenligt på. Mine forældres 42" Samsung 42Q7H fik DR1 logoet brændt fast på en uges tid, men det kunne dog viskes ud igen vha. den indbyggede screensaver.
Af Soren41
#12732
Ok, det var da "fede nyheder" :) Så mangler I bare lige at fortælle at plasmaskærme har en responsetid på -2 millisekunder, så er jeg fræset ned efter det der 37" Panasonic til 10 klik :-D
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12735
Plasma reagerer generelt med noget i stil med et par µs, så der er ikke slør i samme forstand som på et LCD TV. Det eneste der kan skabe lidt efterglød er når du skal slukke for fosforen igen, dvs. når du går fra hvid til sort - altså hvis du trækker en hvid kasse over en sort baggrund. Men det er jo det samme som når du ser TV på et CRT TV. Princippet er jo præcis det samme, så hvis du ikke ser eftergløden dér, så ser du den nok heller ikke på et plasma TV.
Af Soren41
#12738
Dvs. i forbindelse med vores griflerier i går ang LCD skærme & responsetid (ALTID 60hz jeg husker det endnu *g*) - så er der ingen problemer med plasma & toptunede grafikkort/spil??

Hmm.. der MÅ være en hage et sted O-O man kan sikkert ikke tilslutte pc´en via hdmi/DVI port eller etellerandet..? Må lige forbi edbpriser.dk igen & se spec på det Panasonic TH 37PV60 I alle skamroser sådan 8)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12739
Nu gider jeg altså ikke høre mere om forviklinger med frekvens og responstid. De to ting har intet med hinanden at gøre. Responstid og plasma-TV er desuden ikke to begreber man kan forbinde med hinanden, ligeså vel som du ikke kan snakke om hvilke dæk der er bedst på en hest. Der er ikke noget der skal drejes her. Kun en fosfor der skal exiteres/holde op med at lyse og det har ikke noget med respons at gøre.

Hagen ved plasma er deres tendens til at brænde billedet fast, især fra en så klar kilde som DVI fra din PC i de første timer TV'et kører. Hvad enten billedet kommer fra LCD eller plasma, så er alle andre tilslutningsmuligheder det samme. Forskellen ligger udelukkende i den måde farverne genereres på - ikke i den indpakning de har.
Af Soren41
#12740
Hehe nu er det så jeg har svært ved ikke at blive ved at mase løs i forvekslede begreber, bare for at se hvordan en yak ser ud når den går amok & bisser rundt i forummet :D

Men altså, ehrmm clockfrekvensen er altid 60hz i lcd paneler, responsetiden er den tid det tar en lysdims at lyse op & slukke igen enten grå til grå eller øhh noget andet.. Dette er irellevant for plasma, da det nærmest "ingen tid tar" for disse at lyse op, men tilgengæl tager lidt tid at slukke igen.. Så langt så godt (håber jeg).

Så... derfor har plasmaskærme ikke behov for 1:1 scalering, eller hvad?? Fatter minus..` Og hvor slemt er det "slør" der forekommer på plasmaskærme så i forhold til lcd-skærmenes problemer med responsetid?
Af Soren41
#12742
Ok, inden yakken går helt besærk..

Problemet med slør i plasma er ikke værre end med crt (vel?) & 1:1 skalering har ikke noget med responsetid at gøre, men kvaliteten af billedet (ikke?).

Jamen så har jeg vist ikke flere tåbelige spørgsmål.. Det bli´r plasma i denne omgang, så kan man ji købe et LCD når de kommer ned i pris om 2-3 år :p