Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Flere af de Medion modeller de har haft har da været fornuftige, men jeg synes ikke det er gode Tv. Mange funktioner er typisk det der er fokuseret mest på, som jeg ser det.

Designet falder dog slet ikke i min smag. Sidder de højttalere på permanent?
Af teamet
Jeg ved det ikke. Synes heller ikke designet er noget at råbe hurra for, men man får da noget for pengene..

Jeg tror det er samme tv, som man kan købe inde på www.geco.dk inkl noget mediecenter linux noget til 9.999
Af icewind
reservedele er også svær at få fat i hvis tvet skulle gå i stykker
Af Bronto
Nu må det være tid at blande sig lidt i debatten igen efter længere tids pause - og genkaldelsen af Aldi som TV formidler i den billige ende synes jeg er en glimrende lejlighed.

Købte selv for et års tid siden et Medion 40" LCD i Aldi, der dengang generelt fik pænt med ros fra flere sider. Skal dog siges at flere af de modeller der er kommet til siden har nogle bedre farver. Ellers ikke de store kritikpunkter, ud over hvad blev nævnt dengang. Prismæssigt var 13000 kr som det kostede et fund mht. 40" skærm - og selv et år efter ligger den godt til prismæssigt. De 8000 de nu skal have, må også siges at være et rigtigt godt køb til prisen, når man betænker en næsten halvering i priserne på et års tid.

Denne prisudvikling standser ikke foreløbigt. Hvor flere konkurrenter nu tilbyder 40 flade for 13K idag, ja så vil der ske det samme om ca. et års tid, så er 40" nede på 8K for et entry level TV. Nyhederne på forsiden af flatpanels vidner da også om samme tendens.

Teknologisk set er der dog ikke sket så forfærdeligt meget det sidste års tid, og dog. Flere og flere producenter er begyndt at lave full HD TV til deres luksus modeller, og vi ser også idag flere og flere med LED belysning - dog kun et fåtal med begge teknologier. HDMI er standard i de fleste, og 2 stik er da også ved at være standard. DVB-tunere er der stort set ikke sket noget med. Fåtal med DVB-T (som intet har med HD TV at gøre, men blot er et digitalt PAL signal, svarende lidt til DAB radioen, bare med TV)

Der er ingen eller meget få kilder til HD signaler (Canal digitals HD kanal er måske en undtagelse, men fortæl mig lige hvori gevinsten består hvis original materialet er en film optaget i standard format). DR har selv i deres million byggeri ikke pt. planer om optagelser i HD (udstyret er for dyrt!). Til gengæld påstås den kommende PS3 at understøtte 1080p, så når den kommer på markedet vil folk givetvis ærgre sig over det TV de lige har købt. Det samme med HD-DVD og Blue-Ray, men det har flere år på bagen før det bliver alment udbredt. Dem der allerede nu går ud og investerer i en blue-ray afspiller til 10 - 20.000 er alligevel ikke jer der læser om et 40" fra Aldi - og de har sikkert allerede smidt 30K efter et TV der nu kan fås til det halve eller derunder.

Personligt har jeg dog skiftet lidt mening mht. teknologien i fladskærms TV. Drop tankerne om det der er lige om hjørnet, eller kommer om 2 år eller senere. Har du brug for en flad, og er du klar til at give prisen, så find en billig eller mellemklasse TV nu, og skift det ud når du om 3-4 år eller måske længere fremme ikke kan få fuldt udbytte af de signaler der sendes pga. native opløsning - chancen for at det sker er dog særdeles ringe. Når DR og andre stationer begynder at sende HD, er det i 720p opløsning. Der er ingen grund til at springe på full HD TV på nuværende tidspunkt - ikke før det er "standard". Mht PC brug, så undersøg om TV'et har 1:1 pixelmapping, dvs om det kan modtage en 1360 x 768 opløsning fra PC. Mht. størrelsen på selve skærmbilledet skal man ikke ret meget højere i opløsning før det på skærmen bliver for småt at se, selv på 1,5 m. afstand (f.eks. dette forum med de små bogstaver).

Overvej også den egentlige grund til at du køber en flad. Er det reelt for at se HD kilder (og i så fald, så fortæl mig hvor du reelt finder dem idag) eller er det for at få et større TV (det giver faktisk en ret fed biografoplevelse med 40" på 1,5 m afstand), måske med mulighed for PC (her er mit "gamle" Medion faktisk ret godt, også i forhold til mange konkurrenter der er væsentligt dyere).

Link til nogle af de "gamle" debatter om udviklingen til sammenligning

Generel debat om at vente eller ej, skrevet for ca. et år siden, men stadig særdeles relevant til at vurdere de grundliggende teknikker. Afslutter med et indlæg om DR's planer for HD

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... highlight=

Det "første" tilbud fra Aldi mht. 40" skærm. Kan ikke direkte sammenlignes med det nuværende, da det ser ud til at være to forskellige skærme. Mit bud er at den til 8K i år er noget bedre end den fra sidste år

http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... sc&start=0

Den 1/2 mio. indlæg der er kommet siden da i dette forum med "hvad skal jeg købe" er lidt uinteressant i forhold til den generelle udvikling teknisk set. I spørger jo alle sammen om det samme, istedet for at spørge jer selv, hvorfor I vil have en "flad"
Af teamet
DR lagde pengene for udstyr til 720p da de flyttede. 720p bliver den nye standard i danmark. Alt over kan bruges til blueray/hd-dvd/hi-res gaming
Af sanny
Hej bronto

Der er en kanon indlæg du har skrævet…….. jeg har været på jagt efter en flad skærm nu i cirkler 1 måned , har læst alt vad men kunne læse ,og har været i næsten alle butikker hi-fi kluben,tape conecion, fona,el gigant ……… samt i flensburg .. og konklusion er hvis men skule he en tv der har alt der di snakker om de diverse steder so vil en 40 koste cirker 25.000 -30.000 om 1-2 år vil den koste ½ pris.

Der jeg bruger TV for er ”tv” fudbal, tv avis og 1 dvd film max om ugen….

Jeg er ful enig at man skal købe tv ud af den behov man har her og nu ……

Medion 40 fra aldi til 8000 kontra

philips 37 k.. 9731 til ca. 24.000

jeg tvivler at den er 3 gange bedre…. Når men tage pris i betragtning…

Om 2 år vil men kunne få 5000 kr for brugt medion ;) samt 8000 for philips :(( ….UPS

Imorgen skal jeg til Aldi oh have en ……. Der er retur rat i 30 dage så jeg tage chancen ..så vil jeg selv se om den kan dække mine behov…

Mvh
sanny
Af sanny
mer forviring

Medion AG
42” Plasma TV HD Ready MD 31842 *B-Ware*

PRIS 7900 kr

HDMI mit HDCP Entschlüsselung, HD Ready, Doppeltuner, Splitscreen, 107 cm Bildschirmdiagonale. Bitte beachten Sie die eingeschränkte Gewährleistung.

https://www.medionshop.de/?areaID=41C00 ... 000A00004A
Brugeravatar
Af azrael
"B Ware" betyder 2. sortering, dvs. uafhængig af modellen er der tale om et ringere produkt end normalt. Selvom specifikationerne lyder spændende tror jeg ikke du skal forvente dig alverden af tv'et. Hvis du til gengæld er tilfreds med et mindre godt billede så tror jeg du alligevel får en hel del for pengene. Tilbuddet er ganske godt *sålænge* man gør sig klart, at det ikke er et "high end" produkt.
Af sanny
go morgennnnn

He he kl. er 9.35 …jer er netop kommet hjem fra alle Aldi butikker i Esbjerg 4 af dem…. Alt var udsolgt .I den første Aldi var jeg kl.9.05 og Tv var udsolgt. Der var folk der ventede fra kl. 3 om aften foran butik …

Der skal dog siges at hver butik fik kun 4 TV-e men alligevel jeg syns der er noget PIS……

Der bliver ikke nogen medion LCD i denne omgang .
Af Bronto
Hold øje med butikkerne om et par måneder. Det kan sagtens være at der er TV der ikke er solgt fra andre butikker, og at de derfor kan bestille dem hjem. Ellers sælges de for 10K på Medion.dk incl et "mediecenter"

Sidste gang var der masser af LCD TV tilbage i flere Aldi butikker i mit lokal område (storkøbenhavn). Amitech har lige kørt med et 4 dages tilbud med en 40" til 10.000 (normalpris 14.000) og flere tilbud kommer til, så med mindre det ligefrem er en julegave du er på jagt efter, kan det sagtens svare sig at vente på et godt tilbud igen - det vil givetvis være der om et par måneder eller tre
Af koden
Min bror fik et Aldi TV. Spændende at se hvor godt det er....

Men det virker som et kanon køb...
Af sanny
hej koden

skriv om den er pende værd...
Af Tape Connection
Bronto skrev:
Teknologisk set er der dog ikke sket så forfærdeligt meget det sidste års tid, og dog. Flere og flere producenter er begyndt at lave full HD TV til deres luksus modeller, og vi ser også idag flere og flere med LED belysning - dog kun et fåtal med begge teknologier.
Jeg er ret uenig i meget af det du skriver, men jeg dvæler lige lidt ved dette. Forskellen på gode og dårlige tv er hverken full HD eller LED. Det er ikke dét der bør få én til at overveje at lægge flere penge for et tv - tværtimod kan jeg vise dig flere eksempler på hvorfor det kan være en _dårlig_ idé at jagte full HD, og Samsungs M91, der mig bekendt er det hidtil eneste med LED, er ikke imponerende. Dét der gør forskellen på et godt og et dårligt tv er ganske enkelt _kvalitet_. Det har ikke noget at gøre med om det lige har de nyeste features, og faktisk ikke engang nødvendigvis prisen, inden for en rimelig grænse. Jeg ville personligt hellere eje et Panasonic PV60 plasma end et hvilket som helst LCD uanset pris. Hvis man vil have et godt tv til SD, der samtidig er blandt de bedste til HD, og koster meget lidt ekstra i forhold til discount-tv'ene, så drop al den LCD-hype, og køb et Panasonic plasma. Sværere er det faktisk ikke.
Bronto skrev:Der er ingen eller meget få kilder til HD signaler (Canal digitals HD kanal er måske en undtagelse, men fortæl mig lige hvori gevinsten består hvis original materialet er en film optaget i standard format). DR har selv i deres million byggeri ikke pt. planer om optagelser i HD (udstyret er for dyrt!).
Jeg ved ikke hvor du har dét fra, men det er lodret forkert begge dele. DR optager en masse i HD og har gjort det længe, de har MEGET fokus på HDTV. Og "standard format" film er 35mm, som har langt højere opløsning end HDTV, så HD kan i allerhøjeste grad give en gevinst ved almindelige film - om det så er en film fra 50'erne, så vil forskellen være særdeles mærkbar - FORUDSAT at du har et tv der er i stand til at gengive den billedkvalitet HDTV er i stand til at levere. Og her tænker jeg IKKE kun på hvor høj opløsning tv'et har!