Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

MetteMat skrev: 30. jul 2024, 21:33 Så skriver jeg lige igen vedr. disse QE og TQ samsungmodeller med stor prisdiff.
Disse QE-betegnelser på 2023-modeller er kopier, der oprindeligt kommer fra lande uden for Norden og sælges via netbutikker og markedspladser som CDON. Det er altså stort set de samme tv-apparater men med en anden betegnelse og det kan forvirre prissammenligninger. Den længere betegnelse i slutningen, ATXXC i dette tilfælde, varierer mellem salgsområder og indikerer ingen forskelle mellem enhederne.
Det falder jo helt i tråd med, hvad jeg skrev tidligere som svar på din undren:
"Der behøver nødvendigvis ikke at være en forskel, udover evt. kosmetiske.
Der kan f.eks. være tale om parallelimport"
IT-Bruger skrev: 31. jul 2024, 01:28 Tjaa, det er jo ikke alle der ikke kan klare sig med det allerbedste og allerdyreste men stadig få sig en god filmoplevelse med andre billigere tv. Jeg nyder da stadig 4K film og naturudsendelser gennem Netflix, Disney eller Sky Showtime lige såvel som når de unge gamer playstation-spil på mit 75" Panasonic FX780 fra 2017. De foreslåede/nævnte tv anno 2023 fra Sony, TCL og Samsung leverer sikkert bedre billede end mit tv, så man behøver slet ikke så radikal og så dyr en forskel for at kunne få nogle rigtig gode oplevelser på et tv.
Jeg er ganske klar over, hvordan man regner med procenter. At jeg ikke kunne komme frem til det samme som dig, var grundet at jeg ikke medtog diverse rabatter, som du er frisk på at tage imod, så vi regner med forskellige priser!

Da jeg nævnte "rimelig", var det ikke med prisforskellen i mente, men prisen set i forhold til andre skærme i samme klasse og generelt hvad man får for pengene.

Med hensyn til skærme tilbage i tiden, er der mange faktorer, der kan drages ind i sammenligningen, hvis det skulle komme dertil, men ingen grund til at gå så meget i detaljer!
Inflationen alene har betydet at købeevnen et par årtier eller tre tilbage er omtrent halveret, og så må vi jo ikke glemme, at TVet er gået hen og blevet smart!

Ja, der findes eksempler på TV, der er meget dyrere end de var dengang, også relativt set, men så er vi også oppe i nogle størrelser, hvor det kan diskuteres, om det er et TV eller en hjemmebiograf, vi snakker om.
Hvis vi taler om gængse størrelser, som markedet i dag typisk ser ud, kan man, alene i denne tråd, få bekræftet, at det er muligt for det, jeg kalder en "rimelig pris", at få et rigtigt fornuftigt TV hjem i stuen!

At jeg nævnte typiske skærme, der var standarden for årtier siden, var blot for at illustrere at folk dengang, hvor pengene var væsentligt mere værd end i dag, var villige til at smide en god sum penge for et godt TV.
I takt med at mere avanceret elektronik er blevet billigere, ser det fra min side ud som om, folk ikke længere i så høj grad, er villige til at smide en større sum penge efter en ting som et TV, muligvis fordi TVet ikke længere er den eneste skærm i hjemmet, og der er utallige andre muligheder for at blive underholdt end lige netop foran stue-alteret.

Muligvis er det denne tendens, der har gjort, at samle- og komponentkvaliteten, efter min mening og mange andres, er faldet i takt med, der har dannet sig en "køb og smid væk-kultur"?

Der er ingen, der har påstået, at du ikke kan få en god oplevelse med udstyr, der ikke er det absolut bedste, hvilket du sagtens kan, så længe den er "tilstrækkelig god".

Hvad, der afgør dette, er meget individuelt, men det er indiskutabelt at du vil kunne forvente flere "wow-øjeblikke", hvis du går en klasse eller to op i kvalitet (hvor prisen sædvanligvis følger med).
Det er op til den enkelte at afgøre, hvor meget man er villig til at ofre for disse øjeblikke, men man skal ikke glemme at den generelt bedre kvalitet, vil kunne nydes hver eneste dag, hvis man ellers gav sig tid til at stoppe op og tænke over det.

Behov, forventninger og forhold til penge er allesammen faktorer, der skal tages stilling til, når beslutningen skal træffes, men når nu der blev startet ud med et budget, der kunne bære det bedste produkt, så vil jeg mene, at prisforskellen fra den ene Samsung til den bedre Samsung ville være synd ikke at betale, da da der virkelig ER en ret betydelig forskel, og jeg mener så absolut at Samsung S90C (inkl. varianterne) er et af de tilbud, der ikke dukker op hver dag, og jeg ser det som et betydeligt bedre køb, alt taget i betragtning, bortset fra den enkeltes peronlige præferencer, som naturligvis er dem, der kommer til udtryk i den sidste ende!
For mange ville valget sikkert være nemt, hvis blot man lige stod og manglede...