Rasmus Larsen skrev:Hvis man ser det hele i absolutter, og ikke kan acceptere, at man kan give kritik eller input uden at falde i enten "for eller imod", så starter ens forståelsesproblem nok ikke i min tekst, men et andet sted. Just saying'
Jeg mener rent faktisk netop ikke, at jeg ser dette i absolutter. Tværtimod, sætter jeg tvivl ved de absolutter (objektive test) som bruges som mod argument, i lige præcis denne her test (shoot-out) som vi snakker om. For som jeg fx har forsøgt at sige nogle gange, så afviger denne her test fra nogle absolutter (objektive test), når man eksempelvis har set sig nødsaget til at pille ved OLED TVét på et område, der dermed så får betydning for det der normalt ses ved objektive test/målinger. Eksempelvis at man måtte hæve lyset (brightness) på OLED TVét. Dette er jo ikke et normalt fænomen, eller er du uenig i dette?
Dernæst får dette stunt en betydning/konsekvens for OLED TVét. Min påstand er, at det rykker ved TVét evne til at gengive den grey-scale, som det ellers er blevet målt til i Objektive test. Er du uenig i dette?
Rasmus Larsen skrev:
Som jeg nævnte var forskellen i maksimal lysstyrke 800 nits i Shootout. I butikkerne, hvor tricket beviseligt virker (og de fleste er enige om: butikker, producenter, os herinde osv) er forskellen i lysstyrke typisk 100-250 nits.
Er du enig med mig i, at når man i daglige omtaler butiksindstillinger på et TV, så er det ikke i en positiv henseende, hvis man snakker om billedekvalitet, da ikke bare lys, men praktisk talt andet andet er forkert? (Formoder du vil svare ja til det her).
Det må betyde, at når man argumentere for dette i den pågældende test, så giver man samtidig udtryk for, at de der har kigget på de 4 TV, de har set det samme, som hvis man havde set på dem med butiksindstillinger.
Jeg mener det er at gå forvidt. For dels, så er de alle 4 kalibreret. Ja jeg ved godt, der findes ikke en egentlig kalibrering for HDR endnu. Men pointen er, at de er justeret til at vise noget der er langt mere "rigtigt" end butiksindstillinger. Så hele sammenligningen er alene pga dette gået fløjten.
Rasmus Larsen skrev:Fra vores debat i den tidligere tråd, Kim, fremgår det, at du ikke har set en nyere OLED-skærm i virkeligheden. Jeg ved hvordan tallene for lysstyrke i praksis ser ud. Det virker ikke som om, at du gør?
Er det vigtigt i henhold til den konkrete test, hvor man har set sig nødsaget til at justere på OLED TVét?
Hvis jeg ser et OLED TV i dag, hvad vil det så fortælle mig, om den konkrete test, igen, ud fra hvad vi får at vide i den konkrete test? I min logiske verden, så kan jeg slet ikke bruge det til at sammenligne det med den konkrete test, for testen havde pillet ved OLED TVét.
Det er meget du ikke kan se dette, men gang på gang bliver ved med at skyde mig i skoene, at jeg ikke har set et OLED. Til din oplysning, jo jeg har. Og det ændre ikke en tøddel ved min mening om denne test, for det er to forskellige ting/OLED TV, om du vil.
Rasmus Larsen skrev:Forskellen er jo så, at OLED givetvis vil kunne nå de 1400 nits uden at det går ud over sortniveauet, homogeniteten i billedet og andre faktorer.
Det siger du ud fra et generelt synspunkt, hvor jeg ER enig. Men i den pågældende test, der må du have misset, at de havde pillet ved OLED TVét.
Vil du, ud fra det, så stadigvæk fastholde, at OLED TVét var i stand til at nå 1400 nits og beholde sit sortniveau?
Rasmus Larsen skrev:En tv-skærm er bare ikke noget, som man former en holdning om én gang, og derefter holder fast i, i de mange år, man ejer den. Man kigger på den formentlig næsten hver dag og det er det vi prøver at afspejle i vores tests ved at komme rundt i krogene. Det når man ikke ved en shootout. Som sagt, kan en relativt kort shootout måske besvare spørgsmålet om hvad forbrugerne vil vælge i købssituationen.
Her mener jeg, at du afviger fra den tankegang, at folk som ankommer til en shoot-out, har en helt anden indstilling til det, alene ud fra det faktum, at de skal til en shoot-out. Du kan ikke sammenligne dette med en mere eller mindre spontan tur i den lokale TV biks (elgiganten/power osv).
Rasmus Larsen skrev: Og selvfølgelig siger jeg ikke, at den lyseste skærm per definition er bedst...
Det kommer lyn hurtigt til at virke sådan, synes jeg.
Rasmus Larsen skrev:Seriøst Kim, giv mig lidt kredit. Jeg forudsætter naturligvis, at andre parametre i billedet også er OK.
BINGO!!!
Det er præcis den holdning jeg mener, (og efterlyser). Og som er den der gør forskellen på en butiksindstilling og et shoot-out, hvor TVérne ER kalibreret. Jeg giver dig netop kredit for din viden og dine udsagn. Jeg synes bare du i det pågældende test og eksempel, ligesom selv glemmer denne del, eller ikke vil forstå, faktisk er af relevant betydning.
Jeg pålægger denne del en betydning, i den konkrete test. Og jeg føler du afviser, ved at forklare, hvordan det generelt er. I min verden er det to forskellige ting.
Rasmus Larsen skrev:
Indstillingen ”brightness” styrer ikke lysstyrken på tv-skærme. Det fik du også forklaret af andre i den anden debattråd, Kim. Det er forvirrende, ja, men sådan har branchen nu engang valgt at kalde den indstilling. Indstillinger der styrer lysstyrken hedder typisk ”backlight”, og til tider ”kontrast” (også forvirrende, ja, men heldigvis noget man er ved at gå væk fra).
Siger du der med, at brigthness ikke har betydning for grey-scale skalaen?
Rasmus Larsen skrev:Nej, LCD kommer ikke ned i de lave niveauer af dynamikområdet bare fordi man piller ved et par indstillinger. Slet ikke når HDR kommer ind i ligningen. Et LCD-panel har et iboende kontrastforhold. Det vil sige, at man reelt kan gøre sort så sort, som man ønsker, men det sker på bekostning af lysstyrken - og vice versa.
Jeg skrev/snakkede ikke om at ændre på LCDéns niveauer i det lave område af sort niveauet. Tværtimod snakker jeg om, at man, i den konkrete test, ændrede OLED TVét ellers fremrangende grey-scale niveau.
Rasmus Larsen skrev:Tænk på det sådan her:
Målet: Sort I---------------------------------------------------I Hvid
LCD-skærmen: I---------------------------------I
Men du mangler det som jeg snakker om. OLED skærmen.
Målet:Sort I---------------------------------------------------I Hvid
OLED: I-----------------------------------------------I
LCD <--gab-->I--------------------------------------I
OLED efter "pilleriet":
I---------------------------------I
"gab is narrowed"
Er du uenig med mig i dette?
EDIT - Jeg kan ikke vise det rent grafisk korrekt (som jeg mener det), da editoren fjerner "space", og derfor er stregerne ikke ud fra samme udgangspunkt

Hvis jeg får tid laver jeg en illustration i et billede i stedet, hvis det er nødvendig forståelsen.
Rasmus Larsen skrev:Ja og det er en påstand, der er grebet ud af fri luft, Kim. Sæt dig nu lige ned med et køligt glas hvidvin og tænk over det
Hvis man kunne gøre det ved at pille lidt på nogle indstillinger, og vupti magi, så var LCD jo en perfekt billedteknologi.
Du misforstår, at det er OLED TVét jeg snakker om, og den måde de selv skriver i testen, at de behandlede det. Du bliver ved med at tro, at det er LCDén.
Rasmus Larsen skrev:Og er vi i øvrigt uenige så? Det lyder ikke sådan. Hvis det er det, du mener, hvorfor opponerer du så imod mig, når jeg forklarer, at testen handler om 4 topmodeller og ikke om LCD vs. OLED, UHD Premium LCD vs. UHD Premium OLED osv?
Nej generelt set er vi ikke uenige. Tværtimod.
Men jeg opfatter vores uenighed består i, at jeg udelukkende ser fokuseret på den konkrete test, hvor du argumentere for faldgruberne ud fra et generelt syn.
Så sker der det, at når du nævner faldgruber på den måde, så argumentere jeg for, hvorfor disse faldgruber ikke nødvendigvis kan bruges, i den konkrete test.
Fx når du argumentere for lysets påvirkning af evnen til at kunne vurdere. Så argumentere jeg for, hele den måde det er sat op i den konkrete test, (dæmpet men dog lys. 4 stk TV side om side, kalibreret).
Når du argumentere for de objektive fordele ved OLED ved sort niveau, så modargumentere jeg med, at de havde set sig nødsaget til at pillet ved OLED TVét i den konkrete test.
Dine faldgruber er ikke forkerte. Men de er heller ikke nødvendigvis rigtige, i den konkrete shoot-out - Det er kort sagt det jeg siger. (Måske jeg bare skulle have skrevet det fra start

)