Jeg skal måske igen starte med at sige, at jeg ikke forsøger underkende noget som helst. Det er hverken min hensigt eller opgave. Jeg har nu gentaget det ord, som jeg gerne vil have lagt vægt på rigtig mange gange:
faldgrube.
Vores tests herinde er heller ikke perfekte. Det er ingen. Hvis man ser det hele i absolutter, og ikke kan acceptere, at man kan give kritik eller input uden at falde i enten "for eller imod", så starter ens forståelsesproblem nok ikke i min tekst, men et andet sted. Just saying'
kandersen skrev:ja det spiller en stor rolle, når lysstyrken er forholdsvis meget forskellig. Det er min opfattelse, at dette er ikke tilfældet.
...
Men i det pågældende tilfælde, så er der tale om 4 TV siden om side, der alle var kalibrerede (dog ikke til samme lysstyrken, da det var muligt), i et tilpasset oplyst rum. Så vil den faldgrube du omtaler have en meget lille effekt, hvis overhovedet nogen. Det er min helt klare opfattelse.
Rummet var oplyst, når Vincent præsenterede. Som i alle andre shootouts sænkes lyset, når skærmene ruller. Det kan du jo se fra billederne fra Shootout.
Som jeg nævnte var forskellen i maksimal lysstyrke 800 nits i Shootout. I butikkerne, hvor tricket beviseligt virker (og de fleste er enige om: butikker, producenter, os herinde osv) er forskellen i lysstyrke typisk 100-250 nits.
Fra vores debat i den tidligere tråd, Kim, fremgår det, at du ikke har set en nyere OLED-skærm i virkeligheden. Jeg ved hvordan tallene for lysstyrke i praksis ser ud. Det virker ikke som om, at du gør?
kandersen skrev:I det hele taget skal du måske tage og vende argumentet - Hvordan ville det se ud, hvis LGén kunne belyse helt op til de 1400nits? (udover det ville være ubehageligt at se på, altså). Ville resultatet så blive det samme. Ville testen så være lige så ugyldig? Ville argumentet så også være, butikmodes indstilling osv? Jeg tvivler.
Jeg har ikke sagt noget om, at testen er ugyldig. Helt seriøst, Kim, hvor får du den opfattelse fra? Prøv at læs mine indlæg lidt langsommere
Forskellen er jo så, at OLED givetvis vil kunne nå de 1400 nits uden at det går ud over sortniveauet, homogeniteten i billedet og andre faktorer. Fordi, som jeg har været inde på, OLED kan styre lyset på pixelniveau. To pixels ved siden af hinanden kan reelt værre helt kulsort og helt hvid. Det kan ikke ske på LCD fordi lyset styres relativt groft i zoner.
kandersen skrev:Rasmus, prøv nu at forstå, testpersonernes dom er, hvilket TV DE synes så bedst ud. De er blevet placeret i testen netop til at vurdere dette.
Skal man bruge dit argument, så skal det betyde, at det TV som kan lyse mest, det er altid det der ser bedst ud.
Jep, og hvis jeg blev bedt om prøvesmage to ting på tom mave, så ville jeg nok foretrække vingummibamserne med surt sukker på fremfor grøntsagerne. Skulle jeg spise det hver dag, ville jeg nok have en anden holdning. En tv-skærm er bare ikke noget, som man former en holdning om én gang, og derefter holder fast i, i de mange år, man ejer den. Man kigger på den formentlig næsten hver dag og det er det vi prøver at afspejle i vores tests ved at komme rundt i krogene. Det når man ikke ved en shootout. Som sagt, kan en relativt kort shootout måske besvare spørgsmålet om hvad forbrugerne vil vælge i købssituationen.
Og selvfølgelig siger jeg ikke, at den lyseste skærm per definition er bedst... Seriøst Kim, giv mig lidt kredit. Jeg forudsætter naturligvis, at andre parametre i billedet også er OK. Men når du stiller to skærme med markant forskellige lysniveauer, så vil synet adaptere til den lyseste og foretrække den ved første øjekast. Som sagt bruges tricket hver dag i butikkerne.
kandersen skrev:Så lad os lege lidt med din analogi:
4 biler.
3 absolut skrot biler, med buler, huller, rust over alt, der nærmest ikke kan køre.
1 perfekt bil - Vi kan kalde den for Ferrari 488 GTB.
Nu beder du 22 personer om at vurdere, hvilken bil de bedst kan lide.
Hvilket resultat tror du selv der kommer ud af det? Mit bud, Ferrari vinder med 22-0 stemmer.
Er det så også unfair? Og for hvem?
Pointe - Blot fordi der kun er een af en type, betyder det ikke at den ikke kan vinde over 3 andre af en anden type.
Ja eller hvad med 19 kartofler imod 2 jetfly? Hvem kan flyve hurtigst? Eller 344 urremme mod 1 sabeltiger? Hvem kan hurtigst løse sudoku?
Har jeg sagt det? Der var 4 topmodeller i testen. Jeg tror ikke nogen herinde eller andre steder nogensinde har påstået noget bare i nærheden af, at LCD-topmodellerne skulle være "skrot" ift. OLED.
kandersen skrev:Den tager jeg på mig..(mit postulat i den anden tråd). Skrevet i relation til, at gråtoneskalen på OLEDén blev "smadret" fordi de måtte hæve brightness (lyset) under testen, for at få OLEDén til at kunne vise nogle detaljer i billedet.
Indstillingen ”brightness” styrer ikke lysstyrken på tv-skærme. Det fik du også forklaret af andre i den anden debattråd, Kim. Det er forvirrende, ja, men sådan har branchen nu engang valgt at kalde den indstilling. Indstillinger der styrer lysstyrken hedder typisk ”backlight”, og til tider ”kontrast” (også forvirrende, ja, men heldigvis noget man er ved at gå væk fra).
Nej, LCD kommer ikke ned i de lave niveauer af dynamikområdet bare fordi man piller ved et par indstillinger. Slet ikke når HDR kommer ind i ligningen. Et LCD-panel har et iboende kontrastforhold. Det vil sige, at man reelt kan gøre sort så sort, som man ønsker, men det sker på bekostning af lysstyrken - og vice versa.
Tænk på det sådan her:
Målet: Sort I---------------------------------------------------I Hvid
LCD-skærmen: I---------------------------------I
Den nederste graf kan du så rykke som du ønsker, men i et normalt LCD-panel ikke forlænge.
Man forsøger så at forlænge den i LCD-skærme ved at bruge zone-styring af lyset. Altså som der er i de tre topmodeller (men som ikke rigtig er i mange andre LCD-skærme). Problemet er så, at man kun styrer lyset meget groft. I nogle få hundrede zoner. Det er en udfordring fordi for at gengive et perfekt billede - særligt HDR - skal man kunne styre lyset perfekt i hver enkel af de over 8 millioner pixels.
kandersen skrev:Da LCD går højere op i lys end OLED, men de har samme "bund", efter udligningen. Så må det betyde, at det dynamiske område er mindre for OLED end for LCD, efter udligningen. Hvor det omvendt var betydelig større end LCD for OLED.
Det er min påstand.
Ja og det er en påstand, der er grebet ud af fri luft, Kim. Sæt dig nu lige ned med et køligt glas hvidvin og tænk over det

Hvis man kunne gøre det ved at pille lidt på nogle indstillinger, og vupti magi, så var LCD jo en perfekt billedteknologi.
Som forklaret ovenfor: når man hæver lysstyrken på LCD, går det ud over andre dele af billedet. Se eventuelt mit foto tidligere i debatten eller læs vores anmeldelser (eller HDTVtest' for den sags skyld), hvor vi/de påviser det gang på gang.
Her er HDTVtests billede fra deres test af Panasonic DX900 (hvis du er i tvivl, så skulle der naturligvis ikke være alle de lyse plamager i billedet - blot en sort baggrund med funklende stjerner):
kandersen skrev:Og derfor skal man tage testen for netop det som den er. 22 mennesker, som har fået at vide, at de skal se på 4 forskellige TV, og fortælle hvilket de bedst synes om i en given situation (HDR). Hverken mere eller mindre.
Alt det andet med lys osv.. det bruges, efter min mening, kun til at så tvivl ved disse 22 personers resultat, fordi flertallet af de 22 personer, når frem til et resultat, som der er nogen der ikke bryder sig om. Og derfor har alverdens forklaringer på, hvorfor resultatet ser ud som det gør.
Jeg har ikke noget imod resultatet? Hvor får du den idé fra? Vi har jo en god debat herinde om LCD vs. OLED, HDR osv. Det er spændende. Jeg kan godt lide at diskutere sagen (jeg er derimod allergisk overfor sensationalisme, siger min doktor). De meste viden i en debat er nyttigt. Jeg er bestemt ikke autoritær anlagt hvad angår information. Det er bare vigtigt at kunne læse en shootout nuanceret og forstå falgruberne. Det er det jeg prøve at komme med input til.
Og er vi i øvrigt uenige så? Det lyder ikke sådan. Hvis det er det, du mener, hvorfor opponerer du så imod mig, når jeg forklarer, at testen handler om 4 topmodeller og
ikke om LCD vs. OLED, UHD Premium LCD vs. UHD Premium OLED osv?
kandersen skrev:Det er to forskellige måder at teste på, Rasmus.. Prøv nu at forstå det.
Eller bedre.. Lad mig spørge dig - hvordan tror du de fleste køber bil? Er det ved at læse i et blad fra en side, der har lavet dybdegående test. Eller er det rent visuelt, og ved at have afprøvet den, og sandsynligvis også prøvet flere? (heraf side om side metoden).
Det har jeg forstået. Har du? Vi laver til tider også ”shootouts” i vores egne testlokaler ifb. anmeldelser.
Jeg har ingen hensigter om at få "alle" til at gøre noget som helst. Jeg er i bund og grund ligeglad hvad man folk køber, så længe de bliver glade. Men verden er jo ikke statisk. Engang købte man grøntsager kun hvis de fandtes i nærområdet. I dag køber du dem fra den anden side af verden. Engang kunne man kun købe et produkt på ganske få måder. I dag kan man få input til købet fra den anden side af verden (hvis man da kan læse engelsk). Hvad er problemet? Har du et problem med information?
Tro mig, når jeg siger dette: Den måde, hvorpå folk handler transportmiddel på, kommer også til at ændre sig drastisk inden længe.