Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af A 666
Hej Kief

Er meget spændt på at vide om du har fået din skærm til at vise 1360x768 / 1366x768 via din pc ? og hvordan har du i øvrigt tilsluttet pc til skærm ?
Af tommyhj
Jeg vil også utroligt gerne vide om rigtig 1:1 kan lade sig gøre via vga uden sorte bjælker i siden (som ved 1280x768). Jeg har ikke set nogen steder at der var nogen der be- eller afkræftede om det kunne lade sig gøre, men det er det sidste jeg skal bruge for at købe dette TV!! :s
Af tommyhj
Hov - fandt lige noget interessant!
Perfect PC
The dedicated WXGA input mode featured on
the REGZA C series range delivers pixel-forpixel
mapping at the full 1368x768 resolution
for the most stable PC image imaginable.
Den er fra bruchuren her:
Toshiba C series PDF

Så det BURDE altså kunne lade sig gøre, hvis man kan finde ud af at fodre den med det rigtige signal!

Læg mærke til at der står 1368x768! Det tal er deleligt med 8, så alle grafikkort burde kunne sættes op til at spytte den opløsning ud. Andre skærme kan klare sig med 1360, og slukker så bare de sidste pixels. Så er der dem der SKAL have 1366 for at lave 1:1, men det er ikke alle grafikkort der kan klare det, fordi det ikke er deleligt med 8. 1368 ser ud som den bedste løsning, fordi det kun er 2 linjer pixels der slettes :p

Nu skal jeg bare finde ud af om jeg kan nøjes med 32" eller gider betale 1500,- ekstra for 37"...
Af Wildt
Vær opmærksom på at det de kalder PC input mode er over VGA dsub indgangen - du kan højst sandsynlig ikke få 1:1 pixel mapping over HDMI.
Af tommyhj
Wildt skrev:Vær opmærksom på at det de kalder PC input mode er over VGA dsub indgangen - du kan højst sandsynlig ikke få 1:1 pixel mapping over HDMI.
Nej, det er der desværre ikke mange TV der kan klare, medmindre det er 1080p paneler. 720p svarer jo ikke til 768 pixels opløsning alligevel, så der ville komme sorte bjælker og aspect ratio vil sikkert blive forvrænget, hvis den skulle køre 1:1 over HDMI...

Er der nogen der kender et TV der kan vise et rent HDMI 720p signal ved 1:1???
Af Wildt
Hvis ikke du skal trække et meget langt kabel, så giver VGA efter min mening et billede der er meget tæt på et digitalt signal i kvalitet.

Jeg har selv måtte bide i det (knapt så) sure æble og kører VGA fra min HTPC til mit Samsung TV, der også har en 1:1 pixel "PC Mode", og jeg er godt tilfreds.
Af tommyhj
Wildt skrev:Hvis ikke du skal trække et meget langt kabel, så giver VGA efter min mening et billede der er meget tæt på et digitalt signal i kvalitet.
Det skal jeg desværre... 15-20 meter... Men når jeg ser hvad der kan lade sig gøre med projektorerne i de kæmpe auditorier på universiteterne, så går det nok (40-50 m!)!
Af Macgyver
Tjaaaa nu er jeg også tæt på at bestille på digitalo.de men faldt lige over at der er 2 "37" versioner et med X og et uden :D

Jeg er ikke en tyskørn hvad er forskellen på X3030D og 3030D foruden ca 250 euro?

På forhånd tak!
Af Graxtor
Opløsningen, X3030 har 1920 x 1080 hvor c3030 "kun" har 1366 x 768.

Har selv et 37c3030d og er yderst tilfreds. Kanon billede både med mit standart tdc kabel og især på dvd, og køre enda kun via scart endnu :)
Af Wildt
tommyhj skrev:
Wildt skrev:Hvis ikke du skal trække et meget langt kabel, så giver VGA efter min mening et billede der er meget tæt på et digitalt signal i kvalitet.
Det skal jeg desværre... 15-20 meter... Men når jeg ser hvad der kan lade sig gøre med projektorerne i de kæmpe auditorier på universiteterne, så går det nok (40-50 m!)!
Så skal du ihvertfald have en signalforstærker på, og kablet skal være af meget høj kvalitet. Jeg trak et 10 meter kabel til 350 kr - resultat: Ekstreme skygger, så ud som et tv-signal, der ikke er indstillet/tunet ordenligt.

Så spurgte jeg en kollega der sætter projektors op i vores mødelokaler, hvad det var for kabler. Jeg lånte et med hjem (samme længde) og der var KÆMPE forskel. Hvis man så godt efter kunne man godt ane svage skygger. Jeg købte det for 1200kr.

Efterfølgende smed jeg en VGA signalforstærker/splitter på fra Io-gear (ca. 400kr) og de resterende skygger forsvandt.

Efterfølgende har jeg så anbefalet signalforstærkeren til en kammerat i samme båd, men med et kabel til 300 kr. Der er meget små skygger.

Så du får umiddelbart mest ud af en forstærker, men kablet har bestemt også betydning.
Af tommyhj
Macgyver skrev:Tjaaaa nu er jeg også tæt på at bestille på digitalo.de men faldt lige over at der er 2 "37" versioner et med X og et uden :D

Jeg er ikke en tyskørn hvad er forskellen på X3030D og 3030D foruden ca 250 euro?

På forhånd tak!
X-serien er 1080p FullHD panel med det hele!! Hvis du har råd, så køb det, men husk at 1080p er enormt høj opløsning på 37", så det er begrænset hvor meget man får ud af det på sofa-afstand. 1080p skal helst op på 42" eller mere.
Af tommyhj
Wildt skrev:
tommyhj skrev:
Så skal du ihvertfald have en signalforstærker på, og kablet skal være af meget høj kvalitet. Jeg trak et 10 meter kabel til 350 kr - resultat: Ekstreme skygger, så ud som et tv-signal, der ikke er indstillet/tunet ordenligt.

Så spurgte jeg en kollega der sætter projektors op i vores mødelokaler, hvad det var for kabler. Jeg lånte et med hjem (samme længde) og der var KÆMPE forskel. Hvis man så godt efter kunne man godt ane svage skygger. Jeg købte det for 1200kr.

Efterfølgende smed jeg en VGA signalforstærker/splitter på fra Io-gear (ca. 400kr) og de resterende skygger forsvandt.

Efterfølgende har jeg så anbefalet signalforstærkeren til en kammerat i samme båd, men med et kabel til 300 kr. Der er meget små skygger.

Så du får umiddelbart mest ud af en forstærker, men kablet har bestemt også betydning.
Vildt nok! Jeg kører i øjeblikket alm. composite med at uskærmet installations el-kabel af ringeste kvalitet, 20 m (fra 1. sal til mit TV nede i stuen), og billedet står næsten lige så flot som med scart fra min DVD (rød er dog ulden i kanterne) :-) Så jeg havde håbet at det også kunne lade sig gøre med VGA, men der er jo også mere at holde styr på... hmmm, måske skulle man inddrage sin bærbare som mediecenter istedet? O-O
Af Wildt
tommyhj skrev:[hmmm, måske skulle man inddrage sin bærbare som mediecenter istedet? O-O
Jeg bor p.t. i lejlighed, hvor jeg bruger min gamer pc som primær HTPC tilsluttet min projektor, men kæresten og jeg får forhåbentlig snart fundet en ordenlig hytte sammen, og der har jeg planlagt at anvende min nyligt indkøbte HP pavilion bærbare som HTPC tilsluttet et TV.

Er allerede begyndt at sætte det sammen her i lejligheden. Jeg kører et lille VGA kabel (1.5 meter tror jeg) til Samsung TV'et og det ser altså upåklageligt ud. Ingen skygger og 1:1 pixel mapping. Farverne er lidt noget rod, men det er ikke kablets skyld
Af bent540
jeg har købt et c3000p men jeg har bøvl med vga indgangen

jeg bruger et vga kabel med en dvi adapter på som sidder i grafikkortet og det hele virker fint, skrivebordet ser flot ud men lige så snart jeg kører et program kommer der flimmer! hvad kan der være galt