Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Clouding på LED-TV har vist meget lidt at gøre med burn-in på plasma-TV. Måske den diskussion hører til et andet sted?
Af bleze
At kalde Plasma TV for klodser er nok lige at strække den, specielt når den nævnte model matcher Samsung's LED TV i tykkelsen.
Jeg har ingen problemer med burn in og retention niveauet er næsten ikke eksisterende på mit PS63C7705. Hvis jeg har set et 4:3 billede med sorte stolper kan jeg svagt ane hvor kanten har været, men det forsvinder hurtigt. Logo'er har jeg ikke oplevet blive siddende selv om mine piger ser timevis af Disney skod med kæmpe logo'er.
Det skal siges at mit TV er indstillet efter Dennis Thomsens indstillinger og det kan nok have en del at sige hvis man kører med fabriks indstillinger.
Af NintendoB
bleze skrev:At kalde Plasma TV for klodser er nok lige at strække den, specielt når den nævnte model matcher Samsung's LED TV i tykkelsen.
Jeg har ingen problemer med burn in og retention niveauet er næsten ikke eksisterende på mit PS63C7705. Hvis jeg har set et 4:3 billede med sorte stolper kan jeg svagt ane hvor kanten har været, men det forsvinder hurtigt. Logo'er har jeg ikke oplevet blive siddende selv om mine piger ser timevis af Disney skod med kæmpe logo'er.
Det skal siges at mit TV er indstillet efter Dennis Thomsens indstillinger og det kan nok have en del at sige hvis man kører med fabriks indstillinger.
Jeg kørt en Break-In periode på cirka de 200 timer som blive mig anbefalet i sin tid der efter fik jeg en mand ude fra til at kom og kalibrere mit tv så det stod 100% jeg køre godt nok ikke med Dennis Thomsens indstillinger men er nu temmelig sikker på at det jeg har fået lavet er mindst lige så godt

Så jeg ved sq ikke rigtig jeg har måske bar vært uheldig/dum og behandlet mit tv dårligt med hensyn til at bruge tvet til at spille på for det kan det tydeligvis ikke holde til O_O
Af Shooter DK
jeg har en 50 tommer LGpk760 som jeg købte for kun 6600 kr. i januar måned og jo kan se retention en gang imellem (meget sjældent) og aldrig noget der antyder burn-in :)
Af NintendoB
Shooter DK skrev:jeg har en 50 tommer LGpk760 som jeg købte for kun 6600 kr. i januar måned og jo kan se retention en gang imellem (meget sjældent) og aldrig noget der antyder burn-in :)
Jeg tror det har meget at gøre med hvad man bruger sådan et plasma tv til er det bar til tv kikkeri eller film så er problemet nok ikke så stort men derimod spil ps3 xbox wii med mere så er sagen nok en helt anden da pointtæller speedometer logoer med mere står helt stille på skærmen over længer tid eller det var det ihvertfald for mig.

Jeg syntes ikke jeg er nogen hardcore gamer på nogen måde men en time nogen gang to med fifa 11 i ps3en det var ikke lige sagen for mit plasma tv.

Logoet som forvoldte problemer for mit tv er viste her i dette youtube klip her :

http://www.youtube.com/watch?v=OxD1_EknxZ8

Det EA Sports logo man ser i bunden af skærmen til venstre det er årbenbart et no go på et plasma tv eller det var det ihvertfald for for mit.

Det sjove er bar at da jeg i sin tid stod og skulle vælge mellem LCD eller plasma der var ikke en som sage plasma tv var no go til gaming eller at jeg skulle passe meget på ik at game for meget på det.

I dag sidder jeg bar tilbage og tænker f**k tør jeg start et spil op på det tv igen for hvad bliver det næste som brænder sig fast og går det nu væk igen.
Af bleze
NintendoB skrev: Jeg kørt en Break-In periode på cirka de 200 timer som blive mig anbefalet i sin tid der efter fik jeg en mand ude fra til at kom og kalibrere mit tv så det stod 100% jeg køre godt nok ikke med Dennis Thomsens indstillinger men er nu temmelig sikker på at det jeg har fået lavet er mindst lige så godt

Så jeg ved sq ikke rigtig jeg har måske bar vært uheldig/dum og behandlet mit tv dårligt med hensyn til at bruge tvet til at spille på for det kan det tydeligvis ikke holde til O_O
Husk på at indstillinger er per input, så med mindre de er kopieret rundt til de andre HDMI inputs og sågår TV tuneren, så står de stadig til fabriksindstilling. Opdatering af software kan også resette disse skal man være opmærksom på.

Du kan også have været uheldig. Har haft slemt burn in på en LG 60" som jeg dog fik krediteret
Af THM
det er også et hvidt logo, det tog også kun et par måneder med et par timer om dagen at sætte en skygge fra tv2 norges logo på mit, men ses sjældent i praksis nu...
tor også du har været lidt uheldig med dit panel, men lidt spil sku det altså nok ku holde til bare det ikk er det samme logo hele tiden....
Af Mysen
Man skal også lige huske, at de 63" i sin tid skulle erstattes af en noget ringere, - eller lidt ringere og noget dyrere LCD-skærm på kun 60", hvis du skulle have undgået denne form for kraftig retention. Her ville der så være andre problemer i spil, såsom højere input lag, og langsom opdateringeshastighed. En plasmaskærm er bare generelt bedre til afvikling af spil, mens de statiske elementer alligevel får folk til at afskrive den.
Det er selvfølgelig ikke i orden, at det går så hurtigt med fastbrænding, men man må jo bare være ekstra opmærksom på retention, når man spiller. Problemet kunne jo være undgået, hvis NintendoB havde kørt ruller i 10 minutter efter hver to-timers spillesession. Så er der nok mange, der vil tænke: "det gider/tør jeg fanme ikke", og det er også fair nok, men så får man så altså som sagt en skærm, der er lidt ringere til at afvikle spil.

Der er et kompromis, der skal tages, når en skærm skal bruges til spil. Det gælder iøvrigt også med computereskærme, hvor valget groft sagt bør ligge mellem et 120hz "halvdårlig" tn-panel eller et noget bedre, men lidt langsommere ips eller va-panel
Af NintendoB
bleze skrev:Husk på at indstillinger er per input, så med mindre de er kopieret rundt til de andre HDMI inputs og sågår TV tuneren, så står de stadig til fabriksindstilling. Opdatering af software kan også resette disse skal man være opmærksom på.

Du kan også have været uheldig. Har haft slemt burn in på en LG 60" som jeg dog fik krediteret
Jeg har husket at indstillinger alle mine input på tvet samt opdatere til den sidst nye update så det er/var husket :)
THM skrev:tror også du har været lidt uheldig med dit panel, men lidt spil sku det altså nok ku holde til bare det ikk er det samme logo hele tiden....
Jeg ved ikke om jeg har vært uheldig med mit panel da logoet bliver gradvist mindre og mindre synligt dag for dag så jeg håber da kun at der har vært tale om en meget meget kraftig retention og ikke en burn in som jeg til at start med frygtet.
Mysen skrev:Problemet kunne jo være undgået, hvis NintendoB havde kørt ruller i 10 minutter efter hver to-timers spillesession.
Det er bestemt ikke utænkeligt at det ville kunne ha hjulpet på problemet jeg så det bar ikke som nogen nødvendighed da der ikke har eller hade vært problemer med retention førhen det kom meget pludselig syntes jeg og først da reagerede jeg.
Af Mysen
NintendoB skrev:
Mysen skrev:Problemet kunne jo være undgået, hvis NintendoB havde kørt ruller i 10 minutter efter hver to-timers spillesession.
Det er bestemt ikke utænkeligt at det ville kunne ha hjulpet på problemet jeg så det bar ikke som nogen nødvendighed da der ikke har eller hade vært problemer med retention førhen det kom meget pludselig syntes jeg og først da reagerede jeg.
Netop derfor synes jeg heller ikke, man skal underminere retention-problemer på en Plasmaskærm. Heller ikke om 5 år, når man er blevet endnu bedre til at håndtere statiske elementer.
Men der er nok ikke nogen tvivl om, at du vil vaske retention væk efter at have spillet et spil med faste elementer, uanset hvor slemt eller ikke slemt det måtte være. Også selv om de er i et andet hjørne end Fifa-logoet. Med udviklingen må så komme, at man ikke behøver være helt så forsigtig som nu, men forsigtig skal man altid være.
- Lidt ligesom en moderne smartphone med ridsefri glas. Den bliver ikke ridset så hurtigt som en gammel mobil, men man gør nu stadigvæk klogt i, at putte nøglerne i en anden lomme.
Af NintendoB
Mysen skrev:
NintendoB skrev:
Netop derfor synes jeg heller ikke, man skal underminere retention-problemer på en Plasmaskærm. Heller ikke om 5 år, når man er blevet endnu bedre til at håndtere statiske elementer.
Men der er nok ikke nogen tvivl om, at du vil vaske retention væk efter at have spillet et spil med faste elementer, uanset hvor slemt eller ikke slemt det måtte være. Også selv om de er i et andet hjørne end Fifa-logoet. Med udviklingen må så komme, at man ikke behøver være helt så forsigtig som nu, men forsigtig skal man altid være.
- Lidt ligesom en moderne smartphone med ridsefri glas. Den bliver ikke ridset så hurtigt som en gammel mobil, men man gør nu stadigvæk klogt i, at putte nøglerne i en anden lomme.
Da jeg sage at der ikke hade vært problemer med retention førhen så mendte jeg ikke plasma generelt men tog udgangspunkt i min egen situation bar så det er på plas..
Af Mysen
Jamen, jeg har selv den lille version af C7705, og jeg har heller ikke selv oplevet retention som et problem på et gammelt tv. Det skyldes nok 3D panelet eller rettere fosforen.

Retention synes jeg dog altid, jeg har mærket på dette tv, men ikke noget der er et problem som så. Jeg vasker dog altid retention væk efter spil eller film, men som regel med almindelig tv uden faste elementer i samme områder. Somme tider med rulleren, hvis det står slemt til.
Af NintendoB
Mysen skrev:Jeg vasker dog altid retention væk efter spil eller film, men som regel med almindelig tv uden faste elementer i samme områder. Somme tider med rulleren, hvis det står slemt til.
Jeg har et spørgsmål måske du ved noget om dette vis ikke så måske en anden gør ?.

De ruller som man kan køre kan de i sig selv ikke være skadelig for plasma tvet vis man som nogen siger bar skal lad dem køre natten igemmen som jeg blandt andet har benyttet mig af nogle gange efterhånden ?

Grunden til jeg spørger det er fordi jeg falt over en tråd/forum godt nok på engelsk og her skriver en at han har hørt :
using the scrolling function every night can damage the screen as well because they say all it is doing is burning the images out
Nu er det så jeg vil høre er dette rigtig eller en and kan de roller gør skade i sig selv ?
Af Mysen
Nej, det kan ikke skade skærmen. Det er jo bare en temmelig besynderlig udsendelse, hvor alle pixels skiftevis, men ligeligt, bliver udsat for forskellig lysstyrke.
Men du ælder jo panelet, så hvis du kører 8 timer hver nat i 20 år, så er det ved at være sket for dit tv... Men det ville det jo også være, hvis du så almindelig tv.

Jeg ved ikke, hvad han mener med at det er skadeligt, for det giver altså ikke rigtig nogen mening. Det er den bedste måde at behandle sit plasma-tv på selv om det nok bliver lidt kedeligt i længden ;)