Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PeterD
Forstår ikke hvorfor man skal "have et andet produkt med" når man køber et tv". Er det en måde at skabe mersalg på ?

Det produkt man så får med er vel næppe en topmodel "et eller andet", og så er der lige hvem der har den bedste kvalitetskontrol af deres skærme..
Brugeravatar
Af TBC
Bitkit skrev: 19. sep 2024, 18:43Men er det den her du anbefaler? https://www.elgiganten.dk/product/tv-ly ... SIQAvD_BwE
Ja, det kunne være et af dem. Så ja, den vil jeg anbefale i forhold til G2 eller C3. Så absolut, for enhver der skal bruge det som HDR-TV og hævet over enhver tvivl. Det er kun G3 og G4 med MLA der overhovedet er værd at tage med i overvejelserne i forhold til sådan et QD-OLED TV - og personligt fortrak jeg ved selvtest selv QD-OLED panelet over G3's WOLED MLA panel til video og spil i HDR, da jeg stod og skulle have nyt TV sidste år, mens jeg nok ville have foretrukket et WOLED, hvis det var som skrivebordmonitor til tekstbaseret PC-skrivebords-brug - Men det handler om pixelstrukuren og nogle helt andre mere tekst-relaterede faktorer meget tættere på en skærm på stående foran snuden på en på et skrivebord end det at se en film eller spille et spil fra en seng eller en sofa.
Af Lape
Vil til enhver tid vælge G2-G3 over C9-CX-C1-C2-C3 som alle ligner hinanden til forveksling. Det er først med C4 der er kommet noget mere lysstyrke på C serien.

Radiomanden skrev: 19. sep 2024, 23:01 Et panel kan godt blive for lyst, hvis det ikke viser rigtig sort når det sort der vises, så er det for lyst. Sort skal da vises Sort.
Vi snakker OLED her.

Lysstyrken er det vigtigste paratmetre, især i HDR, sammen med farve volumen generelt.

Ethvert OLED TV bør kunne ramme 1000 nits i HDR ellers er det ikke super til HDR. Det kan ingen C serie fra LG, pånær C4.
Ville også have købt et 77” G2 men øv at Billa kun sælger resten med afhentning i varehus. Sådan et skrummel smider man jo ikke bare ind i en almindelig størrelse bil desværre. 😟
Af Bitkit
Så lejer man en trailer hos Freetrailer til 80 kr :P

Jeg har bestilt lg g4 77 til stuen
42t c3 bestiller jeg til pc’en 5910 kr
G2 65 får soveværelset. 8990 kr

Med de priser lige kan man ikke lade være.
- desværre koster 42 c3 det samme som 55 g2 😂

B7 65 ( erstattes med g2 soveværelse )
B1 77 ( erstattes med g4 stue )
Alienware 3423dwf pc skærm ( erstattes med c3 )
Af Lars K
Har lige købt både G2 til stuen og C3 til soveværelset.
Den tekniker/ingeniør/designer/hold whatever der har stået for implementeringen af QMS notifikationen på C3 skulle ha sparket.
Det ligner grafik på et TV fra 90'erne. En lille notifikation oppe i højre hjørne ligesom Atmos notifikationerne havde været tilstrækkelig. Hvis der overhovedet bør være en notifikation? Man ved jo som regel om det er aktiveret eller ej på den enhed der varetager afspilningen.
Af Bitkit
Hvad er årsagen til du valgte c3 til soveværelse? G2 er rigtig billig i 55 tommer ( hvis det ikke er for stort )

Er du tilfreds med G2?
Burde være et løft iht. Til b7 jeg havde før
Af Lars K
Bitkit skrev: 30. sep 2024, 12:30 Hvad er årsagen til du valgte c3 til soveværelse? G2 er rigtig billig i 55 tommer ( hvis det ikke er for stort )

Er du tilfreds med G2?
Burde være et løft iht. Til b7 jeg havde før
Valgte 55" C3 da G2 i 55" var udsolgt da jeg købte. Desuden bruger jeg Apple TV på begge TV og har ikke rigtig mulighed for at skjule ATV bagved TV som jeg kan på C3.

Skal jeg sammenligne dem så er billedkvaliteten på mit C3 generelt en snert bedre end på mit G2 men har også en mistanke om at gamma tracking på mit G2 i stuen er en smule off. Er næsten sikker på at det ikke rammer Gamme 2.2 i DV home og home cinema, så et eller andet sted ville en professionel kalibrering sikkert være godt givet ud.
Fabrikskalibreringen på C3 virker tættere på reference end på mit G2.

Kom fra et 65" CX i stuen så den øgede lysstyrke på G2 i en forholdsvis veloplyst stue var kærkommen.
Var måske lidt overrasket over at den generelle lysstyrke ikke er højere, når hele skærmen viser et forholdsvis lyst billede.
Det er markant bedre end mit CX, men ikke så meget som forventet og oplever stadigvæk at mørke scener stadigvæk er svære at ane i dagstimerne.
Til gengæld er der ingen tvivl om at peak brightness er højere når man oplever HDR på G2 ifht C3 og der vises en mindre lyskilde i en scene.
men jeg oplever næsten at lysstyrken er højere på mit C3 når hele skærmen viser et lyst billede men om det skyldes lav gamma på G2 ved jeg ikke. Farverne virker også en tand stærkere på C3 i scener med lav belysning men det kan jo måske som sådan også godt relatere til gamma der er for høj på G2.
C3 er bedre til at håndtere SDR synes jeg men igen svært at sammenligne opskalering på et 55" kontra 77" da pixels er jo bare det større på et 77"

Men det er reelt små ting som almindelig dødelige mennesker sikkert ikke vil bide mærke i.
Er autist så lægger mærker til stort set alt :D

Prisen på 13K for et 77" galleri OLED er svær ikke at blive begejstret over så jeg er bestemt tilfreds men kan samtidig også konstatere at selvom 77" ER stort ifht 65" så kunne et 83" også være lækkert, men man bliver jo nødt til at sætte en grænse et sted O_O
Jeg ville i virkeligheden gerne have et 77" G3 pga MLA men kommer ikke til at bruge så mange mønter på et TV. Det gjorde jeg i sin tid da jeg købte et 65" C7.

Når et G2/G3/G4 først hænger helt ind til væggen ser det enormt godt ud selv når det er slukket og det betyder en del for mig da jeg går lidt op i indretningen også :)

Mit G2 havde/har et problem med coil whine som gjorde sig til kende efter et par dages brug og har været i kontakt med LG som stort set med det samme satte mig i kontakt med Service Center Gruppen. De har bestilt et nyt PCB hjem som vil blive skiftet hjemme hos mig af en af deres teknikere.
Ganske fin service af LG der.

Men i bund og grund så føler jeg faktisk at skridtet op i størrelse betyder langt mere end billedkvaliteten ifht oplevelsen af en film.
Havde jeg gået fra 65" CX til 65" G3 tror jeg ikke oplevelsen havde været den samme.
Coil whine oplever du det hele tiden
Jeg kan fremprovokere det på mit også ved f eks YouTube, overvejer også at lave en sag på det , men lyder desværre til mange oplever det hvis man googler lidt på det
Når fjernsynet har været slukket et døgns tid ca og jeg tænder det så er der en høj piben når skærmbilledet skifter. Lidt ligesom at gammeldags kedel der fløjter når den koger. Feks hvis jeg navigerer rundt i YouSee app eller Netflix og lignende. Det samme hvis jeg hopper fra en app til en anden. Det er lidt som om at et hurtigt skift af skærmbillede trigger det.
Det kan faktisk høres over hele boligen når det står på.
Efter noget tid stilner det lidt af men kan nogle gange godt høres hvis man ser HDR materiale og lysstyrken lige pludselig stiger.
Det aftager lidt når skærmen bliver varm men der er en konstant summen hele tiden der pulserer alt efter indhold.
Du har helt ret i at problematikken på G2 modellen er ret stor og måske også større ifht andre årgange når man googler.
Støder ikke på problemet i lige så stor omfang på tidligere eller nyere modeller.

Til info så tog jeg både fat i LG og Bilka samtidig fordi Bilka har en 14 dages politik ifht byt til nyt eller pengene retur ved fejl. Primært hvis LG ikke skulle være til at snakke med og fik beskeden at hvis LG ikke kunne løse det så skulle jeg bare kontakte Bilka igen.
Men siden panelet og fjernsynet i sig selv jo ikke fejlede noget udover det så synes jeg sagtens at en onsite reparation var helt fair.
Tekniker skulle dukke op i morgen og så kan jeg lige melde tilbage om det løser problemet.
Så er g2 65 oppe, kan tydeligt se forskel fra mine andre tv’er b7 og b1

Afventer stadig g4 der kommer sidst i oktober. Så må vi se om jeg kan se forskel på g2 og g4

Skarp pris på Samsung må man sige, men det er ikke en 95 model.

Får også mit c3 42 som pc skærm imorgen, det glæder jeg mig ret meget til

- skal bare lige lærer alle de indstillinger på lg tv’erne. Har fjernet 3-4 energi indstillinger.
ekelund skrev: 1. okt 2024, 10:33 Coil whine oplever du det hele tiden
Jeg kan fremprovokere det på mit også ved f eks YouTube, overvejer også at lave en sag på det , men lyder desværre til mange oplever det hvis man googler lidt på det
Til info så var teknikeren her igår og skiftede PSU på fjernsynet.
Ville have taget billeder af processen fordi strømforsyningen var ret speciel konstrueret pga den slanke profil på G modellerne men det glemte jeg pga at jeg var optaget af samtalen med teknikeren :D
Han sagde at G2 modellen var det TV han absolut havde skiftet flest strømforsyninger på pga coil whine så af en eller anden årsag er den bare emsig.
Måske skyldes det den øgede spænding der skal tilføres EX panelet. Heatsink på panelet tyder jo måske også på en øget spænding som takserer strømforsyningen anderledes.
Den nye strømforsyning lyder mere normal hvis man har øret helt tæt på fjernsynet men jeg skulle blot benytte fjernsynet som normalt og hvis der var problemer så skulle jeg tage kontakt direkte til SSG igen.