Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Fing
Film skal opleves som i biografen - nemlig ved 24 billeder i sekundet. Og ja - det giver lidt hak ved HURTIGE panoreringer. Derfor er langt de fleste panoreringer i film også langsomme.
Jeg tillader mig at citere det udmærkede link igen: Actually, we've never seen 24 fps film quite this naked even in a commercial movie theater since the double shuttering action of the movie theater's projection system reduces the experience of judder and flicker. You can see some judder in the movie theater, but it is not as pronounced as it is on a digital home theater projector playing Blu-ray or HD DVD at 24p.

Denne "hakken" er altså, hvis ovenstående står til troende, mere udtalt på dit 24p TV end den er i biografen. Jeg er ikke nogen teknik-nørd, så jeg ved ikke om denne teknik i biografen ligeledes medfører mindre hakken OG et mindre korrekt billede.
Af JENC
Filip_kbh skrev: Men hvis du hader hakken - så skal du da bare slå IFC til. For min skyld ingen alarm - det ser bare kunstigt ud.
Og her er vi så forskellige. Jeg synes den hakken/judder der er ved G10 ikke er til at holde ud at se på. Og af den grund alene bliver det ikke til mit næste fjernsyn, hvilket det ellers ville have været.
Filip_kbh skrev: Men hvis du hader hakken - så skal du da bare slå IFC til. For min skyld ingen alarm - det ser bare kunstigt ud.
IFC afhjælper desværre ikke hakkeriet på G10 ved 24P materiale.

Se også denne tråd:
http://www.recordere.dk/forum/forum_pos ... PN=1&TPN=1
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Og her er vi så forskellige. Jeg synes den hakken/judder der er ved G10 ikke er til at holde ud at se på. Og af den grund alene bliver det ikke til mit næste fjernsyn, hvilket det ellers ville have været.
Hvis det er 24 billeder i sekundet der generer dig, kan du vel indstille din Blu Ray-afspiller til ikke at outputte det. Så får du de almindelige 25/29,97 billeder i sekundet som ikke flimrer/hakker. Til gengæld går lyden så 4% hurtigere end den var tiltænkt - lige som på stort set alle film der vises i PAL-systemet.
Af hest
Hvis du har en film der panorerer, så vil der altid være lige langt mellem hvert billede (altså afstanden i landskabet eller hvad der nu filmes), så burde jo være det samme uanset hvilket tv eller om det er biograf, så længe der ikke bruges interpolering.

Om same billede opdateres tusinde gange inden det flytter sig burde være ligemeget for selve billedet og gør det vel kun mere roligt at se på. Der vil stadig være panoreret lige langt på næste billede.

Tror også nogle film er værre end andre, kommer jo an på filmens panorerings hastighed, så hvis i skal sammenligne skal det være samme film og samme scene
Af Illgor
måske er jeg mere hysterisk omkring netop dette end andre, men jeg vil hellere have lidt forkerte/dårligere farver end et billede der hakker ved panorering eller f.eks i fodboldkampe
Det er vel nok de færreste fodboldkampe der bliver sendt i full HD? Så lige netop der bliver det måske ikke noget problem. (går ikke ud fra hakken er et problem ved 720p)
Af JENC
hest skrev:Hvis du har en film der panorerer, så vil der altid være lige langt mellem hvert billede (altså afstanden i landskabet eller hvad der nu filmes), så burde jo være det samme uanset hvilket tv eller om det er biograf, så længe der ikke bruges interpolering.
Ja, der er lige langt imellem hvert billede. (Pånær den 3:2 judder der introduceres hvis et fjernsyn ikke kan håndtere ægte 24P, og det er ikke tilfældet med G10 ).

Og spørgsmålet kunne ligeså vel koges ned til om man ønsker interpolering eller ej.

MEN, der synes dog at være mere judder i G10 end øvrige modeller.... og det er pudsigt.
hest skrev:Om same billede opdateres tusinde gange inden det flytter sig burde være ligemeget for selve billedet og gør det vel kun mere roligt at se på. Der vil stadig være panoreret lige langt på næste billede.
Ja. Denne del kaldes flicker. Når skærmen ikke opdateres hurtigt nok til at undgå den flimrer. Som vi kendte det fra gamle analoge pc-monitere når de kørte 50-60hz, og ikke 85-100hz. Jo med samme stillestående billede.

Det er ikke flicker der er problemet ved G10. Men judder.

Og det kunne tyde på, at deres 96hz implementering i G10 alene viser samme billede 4 gange, og ikke interpolerer billeder. (og dermed reducerer flicker men ikke judder).

24p smooth funktionen i V10 vil derimod forventeligt lave interpolering.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Citat:
måske er jeg mere hysterisk omkring netop dette end andre, men jeg vil hellere have lidt forkerte/dårligere farver end et billede der hakker ved panorering eller f.eks i fodboldkampe

Det er vel nok de færreste fodboldkampe der bliver sendt i full HD? Så lige netop der bliver det måske ikke noget problem. (går ikke ud fra hakken er et problem ved 720p)
Nu er det jo ikke Full HD vs. 720p der er problemet her, men såkaldt frame rate - altså hvor mange billeder der vises i sekundet. Alt tv i Europa bliver jo sendt med 25 billeder i sekundet, så der vil ikke være problemer med hakken her.
Ja, der er lige langt imellem hvert billede. (Pånær den 3:2 judder der introduceres hvis et fjernsyn ikke kan håndtere ægte 24P, og det er ikke tilfældet med G10 ).
3:2-judder opstår da kun i NTSC-systemet, eller er der noget jeg overser?
Af hest
Gad i hvert fald godt vide om G10'eren laver det værre end det er på bluray filmen, eller om det simpelthen er materialet der er sådan og andre tv der bare forbedrer det yderligere.

Har selv G'eren i tankerne.
Af bantam
Filip_kbh skrev: 3:2-judder opstår da kun i NTSC-systemet, eller er der noget jeg overser?
Næsten enig - for BD kan judder opstå, hvis TV'et ikke kan vise 24p men i stedet defaulter til 60Hz og på den måde kræver et 3:2-pull-down signal fra afspilleren - eller evt. selv laver 3:2-pull-down på 24p-signalet.
Af JENC
Filip_kbh skrev:
3:2-judder opstår da kun i NTSC-systemet, eller er der noget jeg overser?
Det opstår tilsvarende hos os. Fordi 24 billeder ikke går op i vores 50hz. For at få det til at gå mod gentages nogle billeder, og det giver denne 3:2 judder. Også kalde telecine-judder. Der er artikler om det på wikipedia.
Af JENC
hest skrev:Gad i hvert fald godt vide om G10'eren laver det værre end det er på bluray filmen....
Det er præcist derfor denne tråd kører. Og den tilsvarende tråd på Recordere.

...og svaret er desværre ikke fundet endnu. Men noget tyder på at G10 er dårlig på netop dette specifikke punkt (24P afspilning)
Brugeravatar
Af Filip_kbh
I forlængelse af
Det opstår tilsvarende hos os. Fordi 24 billeder ikke går op i vores 50hz. For at få det til at gå mod gentages nogle billeder, og det giver denne 3:2 judder. Også kalde telecine-judder. Der er artikler om det på wikipedia.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1193912562 står der ellers:
Blu-Ray og HD-DVD åbner samtidig op for det man kalder 24 Hz afspilning. I korte træk betyder det, at der fra afspilleren kan sendes 24 billeder i sekundet (man sender normalt 50 herhjemme). Fordelen ved dette er, at 24 Hz faktisk er den ”frekvens” (billeder i sekundet) som film optages i. Det medfører, at du får filmen ud i det oprindelige format, og slipper for ”hak” i billedet, da der ikke skal laves nogen behandling af materialet.
NB: I praksis vil Tv'et modtage 24 Hz signalet og doble det til 48 eller 72 Hz, men det påvirker ikke afspilningen. Det der påvirker afspilningen er, hvis Tv'et ikke modtager 24 Hz signalet, da det så skal "speedes" op til 25 Hz og derefter fordobles til 50 Hz.
Så det vil sige at du kan bare indstille din Blu Ray-afspiller til at outputte det normale 50 Hz-signal som så ikke giver nogen form for hakken. 3:2-judder hørere altså kun hjemme i NTSC-systemet.

Ellers må du godt lige smide et link på de artikler om telecine-judder du mener der er interessante. Mit gæt er at det kun gælder 3:2-pull down og evt. også 2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:2:1-pull down (som er en lidt nyere, men ret sjældent brugt telecine-teknik til at præsentere film i PAL-systemet i korrekt hastighed, og ikke som den normale 2:2 der betyder at man altid speeder film 4% op for at få dem vist med 25 billeder i sekundet).
Af Marshall
Hvad kan man så købe af alternativer? :-S
Af Illgor
Køb V10 - har jeg lige erhvervet mig - og det ser bare godt ud. Har i hvert fald ikk oplevet nogen form for hakken eller andet. Super billede, og lækkert design ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14