Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af bulk
Niklas Høvring skrev: 30. jan 2025, 19:11 Godaften Radiomanden og bulk,

Tak for svar.
Det lykkedes mig at finde indstillingen til at slå “HDMI forbedret til”, det kan åbenbart være gældende for indgang 2 og 3 på mit TV.

Efter jeg ændrede den indstilling var det muligt at vælge 4k 60Hz, og det kan godt mærkes.

Tak til alle.
Det var godt, ja de er godt gemt. Ja 30Hz orker man ikke.
Brugeravatar
Af Radiomanden
30 Hz er lige så forkert som 60 det er jo 50 der skal bruges eller 25, dog ikke så godt.
Af bulk
Radiomanden skrev: 30. jan 2025, 21:48 30 Hz er lige så forkert som 60 det er jo 50 der skal bruges eller 25, dog ikke så godt.
Det kommer vel an på hva du tilslutter ; ) Jeg vil da prøve og se om jeg kan se forskel hvis jeg sætter den på 50Hz vs 60Hz (kan ikke huske hvad den står til) men tvivler jeg meget på jeg kan. Men ved at både 30Hz og 25Hz i 4K er tarveligt at se på... det vil jeg ihvertfald ikke.

Har elgiganten så helt tabt sutten i alt det de skriver her

https://www.elgiganten.dk/magazine/tv/h ... med-100-hz

Her der er en mere, med lidt info

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1686131223

Tror du virkelig du kan se forskel ... jeg ved det ikke , men jeg vil da teste det en af dagene.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Netfrekvensen i DK og EU er 50 Hz, derfor sendes TV med den frekvens, i Nordamerika, Japan og øgle andre lande er Netfrekvensen 60 Hz derfor sendes TV med 60 Hz.
De 120 Hz der skrives om i linket er opdateringsfrekvensen på TVet, det er især godt til Gamin/hurtige bevægelser, det har intet at gøre med den frekvens TV sendes i, så derfor skal der bruges 50 Hz og ikke 60. der vil ved brug af 60 og ikke 50 være Motion Judder.
Ja der bruges også 25 og 30 Hz, 25 går op i 50 og 30 går op i 60. Optager man med f.eks et videokamera, så er det enten 30 eller 60 Fps.
Brugeravatar
Af TBC
[slettet da løst]
Af Supergris
Radiomanden bliver ved med at leve i fortiden.

Video og lyd er røget ind i den digitale tidsalder. Der er ikke længere nogen grund til at hænge fast i PAL- eller NTSC-standarder, da vores TV og de fleste afspillere har fået multistandard, hvilket betyder de kan køre alle gængse hastigheder og opløsninger.

Den indstilling du vælger, når du tilslutter din Google Chromecast 4k, har kun betydning for GUIen (Graphical User Interface), så du vil muligvis opleve at du får bedre respons, hvis du vælger 1080p og 60 Hz, som den selv har foreslået.

Det er stadig vigtigt at afspille materiale med den optimale opløsning og ved samme hastighed, som det er indspillet, men det har ikke noget at gøre med GUIen...
Senest rettet af Supergris 4. feb 2025, 22:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er frekvensen på indholdet, det er jo 50 Hz der skal bruges når det er indhold med den frekvens.
Af Supergris
Det er samstemmende med, hvad jeg skriver, det ændrer bare ikke på, at GUI og kildemateriale er to forskellige ting!