Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Skal købe nyt TV med maks budget på 20K
Skal stå en lysere stue uden direkte sollys, men ser mest film om aftenen.
Der er tilbud på de sidste 2023 modeller, så overvejer følgende:

Samsung S90C QD-OLED: 18K
LG C3 OLED: 17K
LG G3 MLA OLED udstillingsmodel: 20K

Eller vente på at 2024 modeller falder lidt i pris?
Evt se om Samsung S95C falder markant?
Gode råd, hvis man køber en udstillingsmodel? Kan man kræve at se antal tændte timer?

Er selv meget interesseret i LG G3
Du kan se antal timer, som LG OLED har kørt, i menuen: Settings -> General -> Devices -> TV Management -> TV Information. Menuerne er lidt forskellige fra generation til generation, men det er derinde et sted. Jeg er ikke klar over, om man kan det samme på Samsung.

Samsung S95C er ved at udgå, så jeg tror ikke den kommer meget længere ned i pris end de seneste tilbudspriser. LG C3 udgår nok her sidst på sommeren eller til efteråret, kunne jeg forestille mig. LG G2 har fået lov til at køre videre i lang tid, men jeg tror ikke G3 får lov til det samme, lanceringsprisen taget i betragtning.

2024-modellerne vil falder i pris til Black Friday, men er nok først nede i samme prisniveauer i 2025.

Mht. OLED så ville jeg være påpasselig med udstillingsmodel. Varme accellererer nedslidning af OLED-pixels, og varme forstærkes i TV-opstillinger, hvor skærmene står tæt og kører i rigtig mange timer dagligt.
2024-modellerne falder i pris men nok først til BF - så med mindre du kan vente så er nok det bedste bud Samsung S90C QD-OLED til18K - det er et rigtigt fint tv til den pris og uanset om det er 90-92-94 versionen så nap det

Jeg selv venter til BF eller Januar og vil så håbe jeg kan finde et G4 eller et S90D (hvis jeg kan finde en QD-OLED variant)
Beklager - men kan ikke lade være med at stille et kontroversielt spørgsmål.
Har du kigget på Mini-LED? Hvis du finder en model med højt antal lys zoner så skal du have luppen frem for at se nogen form for blooming. De får et OLED tv til at se kedeligt ud når det kommer til lystyrke. Plus ingen bekymringer med aftagende lys styrke, ingen varme udstråling, og sort er helt sort. Plus du kan sikkert få en meget større model til samme eller mindre pris.
Ja, jeg har et OLED TV (tidligere top model, sidder nu i sove værelset) og gik til et TCL 85C955. Var meget usikker på om det var det rigtige valg men må indrømme at jeg ikke savner OLED på nogen måde. Nej, betalte ikke liste pris men fandt hvad jeg synes var århundredes tilbud så købte uden at have set det. Kunne altid levere retur men som sagt kun været 100% tilfreds - når man ser bort fra de almindelige irritations momenter omkring menuerne er lidt anderledes og hvor finder man lige den indstilling eller hvad kalder de den funktion.
Eneste klare forskel er at så snart man går mere end 60 grader til siden så kan man se at det filter de bruger til at "rette" lyset ind gør at betragtnings vinklen er mindre.
Men med 85" tommer så er det ikke et problem..
..
flatline skrev: 6. jun 2024, 14:22 Tak for input. Jeg dropper udstillingsmodellen - og har nu lidt mere ro i maven ved at vælge S90C
Husk blot at teste ALT mens du har returret, men imponerende lysstyrke det kan levere. Til en fantastisk pris.
Noget som konkurrenterne må skrive sig bag øret i 2025.

Et panel der altid er udsat for høj lysstyrke 24/7, har vel alt andet lige større mulighed for defekt ?

Ved et præcist billede skal man desuden skrue lidt ned for lysstyrken

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1285931399