Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Min far købte et 9831d for 4 dage siden af en internetshop.. (hentede det selv hos dem)

Nu er TV'et dødt...

Hvor står man i sådan en situation?

Skal det til rep. eller har man krav op et nyt?
biskoppen skrev:Min far købte et 9831d for 4 dage siden af en internetshop.. (hentede det selv hos dem)

Nu er TV'et dødt...

Nyt nyt nyt!!
Gr3y skrev:
biskoppen skrev:Min far købte et 9831d for 4 dage siden af en internetshop.. (hentede det selv hos dem)

Nu er TV'et dødt...

Nyt nyt nyt!!
Kan du uddybe?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Købeloven giver dig ikke ret til et nyt. Butikken har lov til at forsøge at reperere TV'et op til 3 gange før du kan gøre krav på et nyt. Dog skal reperationen ske indenfor "rimelig tid", hvilket desværre er et meget vagt term.
Af biskoppen
yakken skrev:Købeloven giver dig ikke ret til et nyt. Butikken har lov til at forsøge at reperere TV'et op til 3 gange før du kan gøre krav på et nyt. Dog skal reperationen ske indenfor "rimelig tid", hvilket desværre er et meget vagt term.
Sikker på du har ret?

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forb ... e/kobelov/

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå for-brugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.