Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af flydedokken
#12443
Jeg har skal snart ud og købe et fladskærmtv.
Mit kriterium var min 40 tommer samt 2 HDMI stik.
Har set mig varm på 2 modeller.

Den ene er samsung 40 M73BD. til 16000 kr(http://www.pixmania.com/dk/dk/451946/ar ... 0-101.html)
Grunden til at jeg har kigget på den er fordi den er 100 HZ, den har 2 HDMI stik samt at jeg har set den i brug og synes der er godt billede på den.

Den anden model er sharp LC 42XD1E til 14000 kr ved multidiscount.com
(http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=255352)
Den har istedet for FULL HD, også 2 HDMI stik. Kender ikke så meget til denne model, men efter at have kigget dette forum igennem er der mange der er fortaler denne model.

TV'et skal stå i stuen, og bruges til film via PC og min xbox 360.
Hvilket model ville I anbefale?

Vh
Karsten
Brugeravatar
Af azrael
#12445
Jeg tror at Sharp er til at foretrække, selvom Samsung er et mere kendt mærke herhjemme. Desuden ville jeg holde mig langt fra både Pixmania og Multidiscount. Pixmania er kendt for problematisk kundeservice (alene at al handel er baseret i Frankrig og alt evt. reparationsarbejde skal foregå dernede burde afskrække dig). Multidiscount virker som en ganske useriøs butik. Prøv f.eks. at klikke på ikonet for FIA-NET.com, deres garanti for "100% Safe Shopping". Jeg er sikker på du kan se hvad jeg mener.
Af flydedokken
#12448
Okay, den havde jeg ikke fanget den med multidiscount.
Men hvad med FULL HD vs. 100 HZ??
Har det noget at sige?
Brugeravatar
Af azrael
#12450
Fuld HD er ingen garanti for bedste billede, bl.a. også fordi det ikke nødvendigvis siger noget om den billedbehandling signalet bliver udsat for. F.eks. siges der om Philips' meget roste high-end serie 9731D, at PixelPlus 3 HD skalerer billedet ned til 1366x768 i forbindelse med billedbehandlingen og så skalerer op til 1920x180 igen (for de apparater der har fuld HD panel). Dette bare nævnt som eksempel, for 9731D er blandt noget af det bedste inden for LCD lige p.t.

Kort og godt kan siges, at man langt mere bør kigge på hvordan billedet rent faktisk er i virkeligheden, end hvor gode/dårlige specfikationerne er på papiret. Det samme gælder de forskellige "100Hz" teknologier. Ifm. LCD spiller det egentlig ingen rolle, da LCD ikke flimrer. Ved LCD forsøger man sig med "100Hz" for at få latenstiden ned, så der bl.a. ikke er så meget slør i billedet. Sådan helt lykkes det vist ikke, for de fleste er af den opfattelse, at mens det er godt at funktionaliteten er der, så er det rigtigt rart at den kan slås fra. :)

Du burde for øvrigt ikke udelukke plasma fra din "indkøbsliste" bare fordi specifikationerne ikke lyder så spændende som ved LCD. Jeg tror du vil være ganske overrasket over billedkvaliteten. :)
Af samsungdk
#12459
flydedokken skrev:Jeg har skal snart ud og købe et fladskærmtv.
Mit kriterium var min 40 tommer samt 2 HDMI stik.
Har set mig varm på 2 modeller.

Den ene er samsung 40 M73BD. til 16000 kr(http://www.pixmania.com/dk/dk/451946/ar ... 0-101.html)
Grunden til at jeg har kigget på den er fordi den er 100 HZ, den har 2 HDMI stik samt at jeg har set den i brug og synes der er godt billede på den.

Den anden model er sharp LC 42XD1E til 14000 kr ved multidiscount.com
(http://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=255352)
Den har istedet for FULL HD, også 2 HDMI stik. Kender ikke så meget til denne model, men efter at have kigget dette forum igennem er der mange der er fortaler denne model.

TV'et skal stå i stuen, og bruges til film via PC og min xbox 360.
Hvilket model ville I anbefale?

Vh
Karsten

Hej

Hvorfor vil du har denne model samsung 40 M73BD Fordi den har digital tuner? Den digitale del virker ikke i DK 100% da den ikke kan catche underteksten ved program skift. og det er da ikke fedt. Det med at catche underteksten er desvære et generalt problem i alle DVB-T .

Har du Kabel tv? For hvis du har det er det ikke nødvændigt med DVB-T, Der skal du bruge DVB-C . og der kommer nok en boks fra TDC du skal have ved siden af dit LCD.

PS. Husk der er 100% Pixel Garenti på nul tolorancen på Samsungs TV der er købt af en Fona, Expert, 2Tal, Eller Hifi klubben.
Vi garante for at vores paneler er perfekte.

Mvh Samsungdk
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#12468
Hvordan kan man diskriminere imellem hvor TV'et er købt? Enten garanterer producenten pixelfejl fra alle forhandlere (du siger jo selv at det er panelet der stilles garanti på) eller også udtaler de sig ikke. Repræsenterer du Samsung personligt? Og i så fald vil vi gerne have en reference.
Af flydedokken
#12472
Ja jeg har TDC kabeltv. Troede bare at efter 2009 blev alt DVB-T..
Den boks med DVB-C, er det for at køre det anologe signal??
Med TDC kabeltv er det så den selector boks de snakker om?
Af Tape Connection
#12476
samsungdk skrev:
PS. Husk der er 100% Pixel Garenti på nul tolorancen på Samsungs TV der er købt af en Fona, Expert, 2Tal, Eller Hifi klubben.
Vi garante for at vores paneler er perfekte.
Dvs. pixelgarantien dækker døde pixels, og ikke kun lysende pixels? Det er så den femte udlægning jeg har fået af Samsung DK's pixel-garanti. Hvis du repræsenterer Samsung DK, så kan du måske svare på hvem hos Samsung DK man egentlig skal tro på?
Af sanny
#12479
kig på pana 42- pV60 jeg tro at du ikke kan få bedre tv for den pris...
Brugeravatar
Af azrael
#12481
flydedokken skrev:Ja jeg har TDC kabeltv. Troede bare at efter 2009 blev alt DVB-T..
Den boks med DVB-C, er det for at køre det anologe signal??
Med TDC kabeltv er det så den selector boks de snakker om?
DVB-T er til folk med analog antennesignal (altså egen antenne). Hvis man har kabeltv, så hedder det DVB-C (og det tilbyder TDC som Selector og Stofa som StofaXtra). DVB-S er til satellitmodtagelse.

I 2009 lukker de analoge sendemaster i Danmark, og til den tid skal alle der modtager tv via egen antenne have skiftet til DVB-T. Jeg tror ikke, at der ændrer sig meget, om noget, for kabeltvabonnenter.

DVB har for øvrigt intet med HD at gøre, og lige p.t. sendes der kun en digital variant af det normale PAL signal. Ydermere skal man regne med, at HDTV kræver nyere versioner af DVB-T/C/S dekodere.

Af ovenstående årsag mener jeg, at det bør være det mindstvejende argument for et tv, hvis det har DVB-T dekoder, særligt for mennesker med kabeltv.