Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Astermay
#12254
Hej der
Jeg har lige købt mig en LE-40M71B, og ved ikke helt om min nye skærm måske har en fejl, eller om det er en normal ting ved LCD.

Fejlen: når jeg ser film i 16/9 format for man som altid de sorte kasser i toppen og i bunden af tv't. dette er self. ikke en fejl. Men... der hvor de 2 sorte rammer i bunden og toppen går over til billedet, er det som om der er 2 rækker pixel (hele vejen lang de sorte rammer) der er hvide eller rættere lysere. lidt som om der kommer en lys hvid ramme langs de 2 sorte kanter.

Jeg har aldrig haft LCD før og ved ikke om dette er normalt. Konen føler ikke det er en fejl! men jeg kan ikke lade være med at se på dem hele tiden.
Det er lidt somom skærmen ikke kan styre kontrasten i 2 rækker pixel's lige efter de sorte rammer.

Jeg har stadig returret på skærmen, men vil self. ikke bytte det hvis det ikke er en fejl.

ER DET EN FEJL ?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#12260
Ud fra din beskrivelse vil jeg vurdere det til at være en fejl. Det er ikke noget der bør være der, med mindre jeg misforstår beskrivelsen naturligvis.

Har du mulighed for at tage et billede af det?
Af Astermay
#12267
jeg prøver lige om jeg kan få det synligt på et billede. Men det er jo ikke det helt volsomme, som sagt mener fruen ikke det er en fejl.

jeg var i bilka i dag, lige for at se hvordan de så ud, jeg fornemmede at de også havde en smule, men det var svært at bedømme da de ikke havde et eneste tv der var bare halvt så skarbt i billederne som mit samsung. samt dem jeg kiggede på var kun 32 tommer.

men jeg prøver lige det med billederne
#12302
Astermay skrev: Jeg har aldrig haft LCD før og ved ikke om dette er normalt. Konen føler ikke det er en fejl! men jeg kan ikke lade være med at se på dem hele tiden.
Det er lidt somom skærmen ikke kan styre kontrasten i 2 rækker pixel's lige efter de sorte rammer.

Jeg har stadig returret på skærmen, men vil self. ikke bytte det hvis det ikke er en fejl.

ER DET EN FEJL ?
Det er ikke en fejl, men en "feature". Det kan skyldes flere ting, deriblandt for høj sharpness. Sharpness-funktionen fremhæver detaljer, ved at "tegne" en kant rundt om overgange mellem lyst og mørkt - hvilket man jo må sige kanten mellem letterbox-bjælkerne og billedet er. Start med at skrue en del ned for sharpness, og se om det hjælper. Det kan også "bare" være en begrænsning i dén måde tv'et behandler billedet på, som giver den lyse kant. Uanset hvad, så er det ikke en defekt ved det enkelte apparat, men et udslag af dén måde tv'et er konstrueret til at vise billederne på.
Af Astermay
#12313
Tak for hjælpen. så sender jeg det ikke retur. det ville jo være dumt at skulle
betale 350 kr, for så at få at vide at skærmen ikke fejler noget.

og jeg vender mig jo nok til det.