Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Plumbum
#54499
Tak for en god side.

Jeg har netop købt et 37" Philips LCD TV. Er fint tilfreds med kvaliteten af både tv og dvd, selvom det er en discount model til 5000 kr.

Der er inbygget DVB-T MPEG2 tuner. Da jeg har TV via fasttv har jeg en ekstern boks og var derfor ligeglad med DVD-C og MPEG4 tuner i.
Dog studsede jeg over noget sælgeren sagde: Han påstod at jeg stadig ikke ville kunne modtage kanaler i HD kvalitet, når der ikke er indbygget MPEG4 i TV'et. Er det rigtigt?

Den boks jeg har håndterer både MPEG2 og MPEG4 og har HDMI udgang. Vil jeg så ikke stadig kunne se HD tv kanaler på mit tv ligegyldigt hvad der er indbygget?
Af Joergner
#54500
HD eller ikke HD, det afhænger ikke af TV'ets tunere, kun panelet, og hvis det er en nyere model er det højst sandsynligt HD eller Full-HD.

Så hvis du har FastTV har du sikkert Motorola 1920 boksen og så er det bare at bestille nogle HD kanaler og smække et HDMI-stik i bagen.
Af Plumbum
#54501
Alletiders. Tak for svaret.

Det var også det jeg regnede med. Synes ikke ham sælgeren virkede for kløgtig. Han skal dog have ros for at advare mig mod at der ikke var MPEG4 tuner i. Han fattede vist bare ikke helt da jeg sagde at det intet betød for mig.

Ja jeg har en Motorola 1920 boks. TV'et har Full HD opløsning selvom det måske ikke kommer til sin ret på 37 tommer.
Af J2NK
#54506
Var han dog informeret om din eksterne boks? Måske ville han advare om at HD kanalerne nok kom til at bruge MPEG-4, og at TV'et selv ikke vil kunne dekode det uden den eksterne boks.
Af Plumbum
#54509
Ja det sagde jeg til ham. Han insisterede på at ligemeget hvilken boks jeg satte til, ville jeg ikke kunne se HD kanaler på TV'et når der ikke var indbygget MPEG4. Faktisk virkede det som om han slet ikke havde lyst til at sælge det til mig.
Det kan være at han havde håbet på at jeg ville smide nogle flere penge på en anden model.
Af J2NK
#54516
Sjovt som folk der sælger TV ofte enten ved mindre end en folk som kun har lavet en smule research online(tak flatpanels), eller også har han direkte løjet for at sælge et andet TV!

Din eksterne dekoderboks sender ren billedinformation til TV'et, og mange af dem kan nemt behandle HD, det skal en ansat der sælger TV altså vide.
Af Plumbum
#54521
Tja jeg ved ikke om han bevidst løj eller bare var uvidende. Han talte i hvert fald ikke i rosende ord om TV'et og foreslog så et Philips 32 tommer istedet til samme pris med argumenterne at det havde MPEG4 og var nyere. Har lidt på fornemmelsen at han ikke tjente så meget på mit, da det var et tilbud.
Jeg er dog godt tilfreds med mit køb, specielt når man læser så meget dårligt om philips...