Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af kthomsen
Flackhead skrev:Jeg gad ikke lige læse hele tråden igennem, men vil gerne have en konkret svar :)

Kan 42PX80 bruges om 3 år - eller vil det være helt ufunktionelt? er det muligt at købe tunere der kan lave signalet om for tv'et så det stadig kan bruges?
Du skal bare have en ekstern boks ved siden af der går ind i TVet. Ligesom hvis du får en boks fra kabeltv selskaber.

Mht Full HD og HD ready har det noget at gøre med, om et menneskes øjne kan se forskel på detaljerne fra en vis afstand. Sidder du f.eks 3m væk vil du ikke kunne se flere tusind kroners forskel på billedet om du har HD-ready eller Full HD.

Forestil dig et dårligt analogt signal. Jo længere du går baglæns væk fra TVet jo bedre kan du se billedet, da detaljerne og dermed også støjen bliver "mindre" og din hjerne selv sammensætter billedet.
På samme måde er det med HD-ready og Full HD. Jo længere væk du sidder jo færre detaljer kan det menneskelige øje se og jo mindre forskel er der på billedgengivelsen i et menneskes øje.
Af SurfBoy
Flackhead skrev:Jeg har tdc kabel tv, og det signal de sender i er mpeg2, og full hd signalet er mpeg4, right?
De digitale HD signaler de sender p.t. hos Stofa og YouSee er , såvidt jeg ved, ikke mere end 720X576 (altså ikke fuld HD) , så tilbyder de vist nok også nogle enkelte kanaler i højere opløsning.

P.t. sender de alle sammen (altså kabel TV leverandørerne Stofa, Yousee og de luftbårne DVB-T) deres digitale signaler i MPEG2, såvidt jeg ved.
DR og TV fortsætter i MPEG 2 frem til 2012 så skifter de til MPEG4 .
Kabel TV leverandøren Boxer som skal levere en del af det danske marked begynder, igen såvidt jeg ved, at sende noget indhold i MPEG4 allerede fra 2009. Hvad Stofa og Yousee gør i den forbindelse aner jeg intet om andet end at jeg ved at de sandsynligvis bliver ved at sende analoge signaler også i nogle år.
Såvidt jeg ved , har du ret i at MPEG4 er kædet sammen med Fuld-HD og at Fuld-HD vil blive sendt i MPEG4.

Fuld-HD (altså 1920X1080P) er efter min mening mest interessant fordi at så meget af det der vil blive fremstillet fremover vil være kompatibel med Fuld-HD og HDMI 1.3 eller bedre , og naturligvis på grund af Blu-Ray film o.s.v. . Muligt at nogle TV er gode til at NED-skalere signaler og dermed vise fine billeder , jeg mener bare at tiden og markedet indikerer at fjernsyns-apparater der ikke har Fuld-HD er inferiøre uanset.

Men det er jo som nævnt bare min mening (kald det hvad jeg tror om du har lyst dertil)

Og med hensyn til eksterne bokse/tunere , jo! de skal sikkert nok også kunne levere nogle der kan omforme et MPEG4 signal til et 42PX80 om du er "forliebt" i det.......

M.v.h.

Surfboy
Af Flackhead
OKay tak :)

kthomsen har fat i noget, jeg vil ikke give de tusinde mere for et full hd tv, da afstanden til mit tv er over 3 meter, da jeg alligevel ikke skal sidde tæt på, synes jeg det er en dyr "service" at få med.

Jeg køber tv engang per 6-7år. og regnede ikke med at skifte det her ud hurtigere :D

man mange tak :)
Af Kratz
Men HD TV sendes jo netop i 720p og ikke 1080p (fullHD) såvidt jeg har forstået. Derved får du fuldt udbytte af et HD TV signal med et HD ready TV.
Eneste sted du for alvor kan snakke om fordel ved FullHD er når vi snakker Blue-Ray afspilning, som netop kører i 1080p. Men også her er det fortsat vigtigt at huske det menneskelige øjes begrænsninger når det gælder evnen til at adskille pixels...
Af thomit
Kratz skrev:Men HD TV sendes jo netop i 720p og ikke 1080p (fullHD) såvidt jeg har forstået. Derved får du fuldt udbytte af et HD TV signal med et HD ready TV.
Eneste sted du for alvor kan snakke om fordel ved FullHD er når vi snakker Blue-Ray afspilning, som netop kører i 1080p. Men også her er det fortsat vigtigt at huske det menneskelige øjes begrænsninger når det gælder evnen til at adskille pixels...

De fleste HD-kanaler kjører med 1080i, 720p er i mindretall, og da helst et par amerikanske - f.eks. ESPN SportHD.

Ingen HD-kanaler er i 1080p - til det kreves en gigantisk båndbredde i nettet. Måske engang i fremtiden, men ikke nå.