Brug denne kategori til at tale om digitale såvel som analoge tv-tunere, samt andet modtageudstyr

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Bergmann
Det er likegyldigt om MPEG4 dekodingen sitter i TV'et eller i den eksterne tuner - var det det du spurte om?
Ja, lige præcis.
Af thomit
Bare for å ha det sagt: Det ville forundre meg meget om ikke Panasonic vil ha DVB-T tuner med MPEG4 dekoding innebygget i TV'et i PX80's erstatter neste år (PX90?) - selv i Danmark ;)

Jeg tror også at alle TV'er, i hvertfall fra 40 tommer og opp, kommer utelukkende til å være full HD fra nå av - HD ready kommer til å bli faset ut.

Det betyr ikke at det er dumt å kjøpe en PX80 av den grund - PX80 har uansett et bedre bilde enn de fleste TV'er jeg har sett - HD ready eller Full HD.
Og til prisen er det ingen konkurranse. My humble opinion.
Af Bergmann
Det betyr ikke at det er dumt å kjøpe en PX80 av den grund - PX80 har uansett et bedre bilde enn de fleste TV'er jeg har sett - HD ready eller Full HD.
Hvornår plejer 09-modellen at komme?
Prisen på 08-modellen vil jo falde i takt med at vi nærmer os 09'eren.
Tror du prisen kommer længere ned - den er i øjeblikket 5700 på Getmore. Startprisen mener jeg lå på 12000 i januar.
Af thomit
Bergmann skrev:
Hvornår plejer 09-modellen at komme?
Prisen på 08-modellen vil jo falde i takt med at vi nærmer os 09'eren.
Tror du prisen kommer længere ned - den er i øjeblikket 5700 på Getmore. Startprisen mener jeg lå på 12000 i januar.
Panasonic pleier å komme med sine nye modeller på våren - PX80 kom i salg her (Norge) i mars/april, så vidt jeg kan huske.

Prisen... jeg tror ikke du skal regne med et drastisk prisfall på PX80 lengre. Hvis en forhandler i februar neste år sitter på et stort lager av PX80 som han gjerne vil bli kvitt, og må selge med tap...

PS: Jeg har allerede sett en slags avløser til PX80/PZ80 hos en forhandler her i Norge - det heter PS81, og har både DVB-T og DVB-C tuner, med MPEG4 dekoding innebygget, og er Full HD...
Jeg antar at det kan være en modell kun for det norske (og måske det franske) marked, fordi den mest utpregede kritikken av PX80 her hjemme gikk ut på at den ikke har MPEG4 dekoding innebygget - her i Norge (samt, så vidt jeg forstår, Frankrike) er det allerede innført digitalt, riksdekkende, luftbårent TV via antenne, MPEG4 kodet. Alle anmeldelser av PX80 gikk ut på et fremragende bilde til prisen, men mangelen på MPEG4 ville bety at PX80 ikke ville selge så bra som det kunne ha gjort. Det kan se ut som om tilstrekkeligt antall forhandlere/kunder har forespurt Panasonic om dette, og at Panasonic har reagert. Måske ::l
Af Bergmann
PS: Jeg har allerede sett en slags avløser til PX80/PZ80 hos en forhandler her i Norge - det heter PS81, og har både DVB-T og DVB-C tuner, med MPEG4 dekoding innebygget, og er Full HD...
Jeg antar at det kan være en modell kun for det norske (og måske det franske) marked, fordi den mest utpregede kritikken av PX80 her hjemme gikk ut på at den ikke har MPEG4 dekoding innebygget - her i Norge (samt, så vidt jeg forstår, Frankrike) er det allerede innført digitalt, riksdekkende, luftbårent TV via antenne, MPEG4 kodet. Alle anmeldelser av PX80 gikk ut på et fremragende bilde til prisen, men mangelen på MPEG4 ville bety at PX80 ikke ville selge så bra som det kunne ha gjort. Det kan se ut som om tilstrekkeligt antall forhandlere/kunder har forespurt Panasonic om dette, og at Panasonic har reagert.
Det er også underligt, at det ikke er indkodet. Hvad var prisen på tv'et?
Af thomit
SurfBoy skrev:
Bergmann skrev: Hvad var prisen på tv'et?
Prisen på PS81 er lidt mere pebret , godt nok norske kroner men alligevel !
Den pris skal nok komme godt ned - det er foreløbig kun Expert som fører den, og deres "internettpris" er ikke den pris som de dedikerte nett-forhandlere vil ha... når de får den til salg. Man skal også huske at den blir å regne som en avløser for PZ80 også.
Af SurfBoy
thomit skrev:Den pris skal nok komme godt ned - det er foreløbig kun Expert som fører den, og deres "internettpris" er ikke den pris som de dedikerte nett-forhandlere vil ha... når de får den til salg. Man skal også huske at den blir å regne som en avløser for PZ80 også.
Du har sandsynligvis ret !
I med forbindelse med det hele mener jeg iøvrigt også at det er NORSKE Expert der ejer DANSKE Elbodan som ejer DK Expert butikkerne og som også lige har overtaget Merlin kæden. (Elbodan ejer noget mere i Danmark - jeg kan bare ikke lige huske hvad det er !)
Det kan muligvis også få indflydelse på udvalg i Danmark og priser i både NO og DK.

P.S.
Fandt lige artiklen om Elbodan i Danmark igen .
Af Bergmann
Bør man, ifølge jeres vurdering, vente på den nye model eller spare penge og købe den nuværende model?
Af SurfBoy
Bergmann skrev:Bør man, ifølge jeres vurdering, vente på den nye model eller spare penge og købe den nuværende model?
Jeg ved ikke om dit spørgsmål var møntet på mig (?)
Jeg har ikke nævnt det før nu , i denne tråd , for det har ikke været passende og det har ikke været det du spurgte om
men
min mening er , som det må være velkendt her-omkring nu , til forskel fra til eksempel "thomit" og Yakken" , at jeg ville hverken købe eller anbefale køb af fjernsyn der ikke var fuldt HD i opløsningen (1920X1080P) da jeg syntes at det er inferiørt og spild af penge , udviklingen taget i betragtningen , og så er jeg ligeglad med at man kan få en lidt bedre billed kvalitet ved at vælge noget i en lavere opløsning for så dårlige er Fuld HD (1920X1080) fjernsyn altså heller ikke.
Så jeg siger altså altid : Køb et fjernsyn i fuld HD "1920X1080" med HDMI indgang mindst HDMI 1.3 - så apparatet er fuldt klart til de nye Blu-Ray spillere der lige er kommet på markedet - da jeg tror at Blu-Ray tager overvejende markeds andele de kommende år.
(Så kan I selv "slås" om det skal være Plasma eller ej)

Men som jeg har skrevet i en anden tråd , til "Yakken" , i sidste ende er det en troes sag. Jeg tror blot at den holdning jeg har med hensyn til hvad jeg råder folk til at købe er den rigtige - samfundet og udviklingen taget i betragtning !
Alle andre tror jo det de vil og det har de jo ret til så længe at jeg ikke skal lide eller tyrraniseres for min mening eller tro.
I det hele taget står jeg ret alene og det er så sådan at det er......

Jeg har givet dig min mening/ mit råd - i bedste ånd og mening !

M.v.h.

SurfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Bergmann skrev:Bør man, ifølge jeres vurdering, vente på den nye model eller spare penge og købe den nuværende model?
Hvis du har behovet for et TV nu, så køb nu. Hvis du kan vente, så vent. Du vil altid kunne få mere for dine penge ved at vente - hvad enten det er i form af samme teknologi til færre penge, eller mere teknologi for samme pris. Da vi ikke har nogen info om hvad næste generation kommer til at indeholde, så er det svært at sige hvad fremtiden vil bringe.
Af Flackhead
Jeg gad ikke lige læse hele tråden igennem, men vil gerne have en konkret svar :)

Kan 42PX80 bruges om 3 år - eller vil det være helt ufunktionelt? er det muligt at købe tunere der kan lave signalet om for tv'et så det stadig kan bruges?
Af SurfBoy
Flackhead skrev:Jeg gad ikke lige læse hele tråden igennem, men vil gerne have en konkret svar :)

Kan 42PX80 bruges om 3 år - eller vil det være helt ufunktionelt? er det muligt at købe tunere der kan lave signalet om for tv'et så det stadig kan bruges?
Sandsynligvis vil du stadigt kunne anskaffe dig tunere/adaptere - men som du måske har lagt mærke til (ROTFL) - så anbefaler jeg selv kun folk at købe FulD HD apparater (1920X1080P) - jeg tror at de er "bedre" fremtids-sikrede" . (I.M.H.O. - som de siger)

Men hvis du er "hooked" på 42PX80 som anbefales rundt omkring her så er de fleste af de argumenter de anbefaler på sikkert lige så "valide" om 3 år som nu.

Bare min menig

SurfBoy
Af Flackhead
Okay, jeg starter lige helt nede på jorden, da jeg ikke kender så meget til det :)

Jeg har tdc kabel tv, og det signal de sender i er mpeg2, og full hd signalet er mpeg4, right?

Px80 har ikke den "omformer" eller tuner om man vil, indbygget?