10. sep 2014, 10:35
#205171
De 14 dages returret er lovpligtigt ved alt postordre og net handel. Så hvis du har fået varen tilsendt uden at have haft mulighed for at besigtige den først (som du f.eks. kan i en butik du kan gå ind i) så SKAL de give pengene tilbage for en vare, hvis du vælger at returnere den senest 14 dage fra du har modtaget den! De må ikke tage gebyrer eller lignende for dette, ej heller de udgifter de har haft til at sende varen til dig. Dog skal varen være i væsentlig samme stand, ellers må de godt give et afslag i returprisen.
For en ubrugt og ikke udpakket vare bør der slet ikke være problemer. Du skal dog selv afholde udgifter til at sende varen retur til firmaet. Det er endvidere lovpligtigt for firmaerne at gøre dig opmærksom på denne returret ved nethandel. Firmaer der ikke gør det er tidligere blevet pålagt bøder bl.a. af forbrugerombudsmanden i størrelsesordnen 30 - 40.000 kr.
Hvis varen derimod er købt i en butik, dette gælder også varer bestilt på nettet og derefter afhentet i deres butik, har du ingen lovpligtig fortrydelsesret, hverken bytteret, returret eller lignende fra det øjeblik du er gået ud af butikken. Forretninger kan naturligvis vælge at give bedre vilkår end loven, f.eks. bytte, returret eller prisgaranti, men det er helt op til den enkelte forretning.
Husk at emballere pakken ordentligt, gerne i samme stand som da du modtog den. Hvis postvæsnet smadrer den på vejen er det ikke virksomhedens skyld og så er varen ved returnering ikke i samme stand. Kontakt gerne firmaet asap og gør dem opmærksom på at du har fortrudt købet, det gør det nemmere for dem at håndtere det, og læg gerne en kopi af faktura / kvittering med, samt et kontonr eller anden måde hvorved de kan returnere betalingen hvis den ikke blot kan tilbageføres via dit betalingskort.