Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Skyheart
Jeg har et Samsung plasma D7005 51" hvor jeg synes sortniveau er ret så dårligt.
Skærmen er langt fra sort når den er "sort" (black bars i film osv.)
Jeg er i tvivl om den bare er så dårlig som den er, eller der kan være noget der ikke er helt i orden. Jeg har kalibreret det efter en test på cnet.com.
Måske er det bare fordi jeg sammenligner med det VT30 jeg havde på et tidspunkt. Der er en verden til forskel.
Har nogle input er de velkomne.
På forhånd tak
/Thomas
Af kskruger
Det du skal være opmærksom på, er at Pana VT30 er det plasma, som har det bedste sort gengivelse i øjeblikket, så din 51D7005 kan desværre ikke helt hamle op med den. Prøv evt. med de indstillinger, som Rasmus har i sin test af 51D8005, måske de kan ændre lidt på det.
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1310640314
Af lennon
jeg er ikke sikker på at du kan bruge nævnte bars som referencepunkt for sortgengivelse. Ingen tvivlom at PanaVT30 er bedre til sort, men undrer mig lidt at det skulle være så dramatisk synligt . . .
Af Mysen
Det undrer ikke mig. Jeg synes sort er ganske udmærket på mit tv, men når al lys er slukket, så savner jeg godt nok lidt mørkere sort. Mit tv har ca. det samme niveau af sort som D7005.
Af Skyheart
Jeg ved godt det ikke er sammenligneligt med VT30, men synes bare det er lige udtalt nok.
Bortset fra det og så lidt buzzing ind imellem er jeg godt tilfreds med det.

Jeg prøver at kalibrere det igen.

Jeg har også hørt at sortniveau er dårligere på 51" i forhold til samme i 59", så måske er det bare sådan det er.
Af Letten
Vil anbefale dig at have en lidt lys tændt i stuen - gerne bag ved TV'et eller på samme væg så du undgår refleksioner.

Med et trylleslag har du godt sortniveau og dine øjne bliver heller ikke så hurtigt trætte - smart, ikk? ;)
Letten skrev:Vil anbefale dig at have en lidt lys tændt i stuen - gerne bag ved TV'et eller på samme væg så du undgår refleksioner.

Med et trylleslag har du godt sortniveau og dine øjne bliver heller ikke så hurtigt trætte - smart, ikk? ;)
Jeg gør det samme. Det hjælper gevaldigt på det indtryk man har af sortniveauet.
Af Skyheart
Bryder mig da ikke helt vildt meget om at snyde mig selv haha :o)
Af Letten
Snyd?, det er sund fornuft! og endda anbefalet af lægerne :-)
Af Skyheart
Letten skrev:Snyd?, det er sund fornuft! og endda anbefalet af lægerne :-)
Hehe nu blir 3D f.eks jo ikk bedre af der også er lyst i lokalet, der er ikke for meget lysstyrke i det i forvejen til 3D. Undtagen altså der hvor der skal være sort hahaha!
Af Letten
Skyheart skrev:
Letten skrev:Snyd?, det er sund fornuft! og endda anbefalet af lægerne :-)
Hehe nu blir 3D f.eks jo ikk bedre af der også er lyst i lokalet, der er ikke for meget lysstyrke i det i forvejen til 3D. Undtagen altså der hvor der skal være sort hahaha!
Nu skal der jo heller ikke nødvendigvis være lyst, men blot lidt dæmpet belysning.

Men jeg kan næsten gætte at du har 3D med aktive briller, måske endda Plasma TV. Plasma er i sig selv ikke så lysstærke og aktive 3D briller nedsætter lysstyrken yderligere. Dertil kommer at andre lyskilder kan forstærke "flimmer" fra brillerne.

Du skal da bare have et af de nye LCD/LED med passiv 3D, det har ikke de problemer.
Af Skyheart
Jeg skrev også i starten det var et plasma, men helt nyt. Så skal ikke skifte lige foreløbigt :o)
Og ja, brillerne tager også en del af lyset, men de lidt dyrere briller til samsung har vist lysere glas, så de skal prøves på et tidspunkt