Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Plym
#145355
Jeg er på jakt etter ny TV, og har i utgangspunktet tenkt at 3D ikke er veldig interessant for meg. Men nå begynner jeg å bli litt i tvil. Når jeg nå bruker ganske mange tusen kroner på en ny TV, er det dumt å kjøpe en TV uten 3D? Jeg håper jo at jeg finner en TV som jeg kan være fornøyd med i en god del år. Og selv om jeg ikke ser behovet for 3D nå, hva med om ett, to og tre år?

Hva tror dere, hvor stort kommer 3D til å bli?
Af Bronto
#145361
Hej Plym

Selv er jeg ikke sprunget på 3d vognen endnu (men er på den anden side heller ikke til Blu-ray endnu, selvom der lige er indkøbt en 3d bluray afspiller (som en del af en HDD optager))

Vi ser stadig at standarden udvikler sig, fra de første rimeligt dårlige TV, til dem vi har idag, hvor passiv og aktiv teknologi slås om markedet. (skal ikke kunne udtale mig om kvaliteten, det gør Rasmus så udemærket i diverse artikler om emnet)

Uden naturligvis at kunne sætte tid på nøjagtigt, så kan du forvente at om ca. 5 år (måske før) vil OLED skærmene have fortrængt LCD og plasma, og hvis Apple og andre får held med deres patenter på 3D OLED (med flere gennemsigtige skærme ovenpå hinanden), så er der givetvis et stort skridt fra den nuværende teknologi der stadig er på udviklings stadiet.

Jeg har derfor ikke travlt med 3D. Hvis du får det i "nakken" mere eller mindre gratis som en feature på det TV du gerne vil have, så tag det med. Det er dog ikke noget jeg ville betale ekstra for. Endvidere har film branchen jo også meldt ud at 3D set fra deres side er lidt en skuffelse (Der er artikler hvor Samsung bl.a. sælger flere Smart TV end 3D TV). Med tiden vil 3D dog nok være standard på alle TV. Til den tid har de udryddet de fleste børnesygdomme (og der er sikkert kommet nye standarder, så både nuværende afspillere og TV skal skiftes for at få fuldt udbytte af 3D v.2 (eller hvad de nu finder på at kalde næste generation)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#145365
Hvis du kigger på high-end TV, så er 3D en feature du ikke kommer udenom. Så hvad enten du vil bruge den eller ej, så følger den med. Der kan så være modeller hvor prisen inkluderer et par 3D-briller, men hvor man måske kan få samme TV i en variant uden brillerne. Her kan der spares lidt penge.
Af Plym
#145373
Det startet med at jeg ville finne en billig, men ok TV. Planen var å kjøpe Samsung 40D5005, men etter å ha sett den, kom jeg rask frem til at jeg måtte legge litt mer penger på bordet. Dermed har jeg en stund tittet på typiske midrange-TV'er både med og uten 3D, f.eks Philips 40PFL6606, Samsung 40D6205 og Sony 40EX520 og 720. Utgangspunktet da var at 3D ikke var interessant. Men når det nå har slått meg at det kanskje er bra å ha med tanke på fremtiden, så får man jo lyst på noe som er virkelig bra. Føler meg jo ganske patetisk og vinglete, når jeg i løpet av noen uker går fra å nesten kjøpe en 40D5005, til å nå vurdere en 42VT30!!

Men tror nok konklusjonen blir at jeg velger en 40EX720, som ikke er ekstremt dyr og som har ok 3D, og så får jeg heller bytte den ut om noen år (når vi alle sitter her og mimrer tilbake til 2011, da folk betalte over 10.000 kroner for en 42" plasma-TV)
Af Supergris
#145389
Der er vist ikke mange, der betaler over 10.000 kr. for et 42 " tv i 2011. Ihvertfald ikke DANSKE kr.. Smil...
Brugeravatar
Af edinger
#145393
Om tre-fire år har de fleste producenter forhåbentlig overført de gode 2D-kvaliteter fra nutidens high-end 3D-skærme til de mere budgetvenlige mid-range 2D-skærme, så vi slipper for at betale for det pjat ;)
Af Mysen
#145407
edinger skrev:Om tre-fire år har de fleste producenter forhåbentlig overført de gode 2D-kvaliteter fra nutidens high-end 3D-skærme til de mere budgetvenlige mid-range 2D-skærme, så vi slipper for at betale for det pjat ;)
Vi har jo ikke betalt for det... Aldrig har store high-end skærme været så billige, som de er idag, og det er på trods af, at et rugbrød er steget til over 20 kroner og en pose kaffe koster en halvtredser. Man bør nærmere se 3D som "en gave, man ikke gider bruge", frem for en dyr ting, vi er blevet tvunget til at købe.
Brillerne betaler man dog for. Hvis man da kan finde en variant af et all-inclusive-3D-tv, der leveres uden briller.

@Supergris - En skandinavisk VT30 koster over 10 kilo for 42" ;)
Brugeravatar
Af edinger
#145409
@Mysen

I know.

Det var nu mest for at illustrere, at jeg mener, at 3D er en fuldstændig ligegyldig gimmick, og hovedfokus derfor bør være på god 2D-performance.