Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Janik
Hej,

Nu har jeg søgt i nogle timer og kan ikke helt finde ud af om Led og Rgb Led er det samme på s-pva paneler.

Hvis man f.eks. kigger på Lacie's 724 monitor.. så benytter den Rgb Led teknologi og kan defor prale med 125 % dækning af NTSC farverummet.

Men kigger man så på Samsungs XL 24 der "kun" bygger på Led teknologi opnår man alligevel også her en imponerende 123 % dækning af NTSC.

Er der i virkeligheden tale om samme teknologi?

Jeg kan hukse da jeg anskaffede mig en bærbar Dell computer for nogle måneder siden - der kunne man enten bestemme om TN-panelet skulle være CCFL, WLED eller RGB LED (Hvor RGB LED'en også dækkede oppe i nærheden af 123 % af NTSC) - kan man sige at WLED (White Led) teknologien slet ik er tilgænglig på S-pva paneler, men i virkeligheden kun er skabt til TN-paneler for at spare strøm?

Håber en venlig sjæl derude ka' forklare mig hvordan tingene hænger sammen :)

På forhånd tak.
Af Janik
Tjoe - jeg læser til grafisk designer - så den skal hverken bruges til at se film på eller spille spil - kun grafisk arbejde :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I så fald er det udvidede farvespektrum ikke nogen fordel. Langt de fleste medier på eks. nettet er ikke beregnet til at blive vist i det farverum, som disse baggrundsbelysninger dækker og hvis du skaber farverne med ét udtryk i tankerne, så vil det ikke blive det samme hvis du ser det på en anden skærm. Det er desuden ret svært at kalibrere en skærm med så udvidet et farvespektrum, så det passer til eks. sRGB eller adobe RGB spektret.

Min egen Dell 2407WFP-HC dækker 92% af NTSC hvilket gav mig en del grå hår i kalibreringsfasen. Der er stadig visse farver jeg ikke kan ramme ens på 2407WFP og min 2007FP model, så når jeg retter i fotografier, så må jeg ofte hive dem frem og tilbage mellem de to monitors for at tjekke farverne.

Edit: Nu krøb jeg udenom dit første spørgsmål, men jeg tror at forskellen på de to typer LED's er om farven skabes i tre seperate grundtoner (dvs. en såkaldt TriColor LED) eller i én hvid LED. De to typer vil se nogenlunde ens ud udefra, men TriColor'en har tre lyskilder i huset.
Af Janik
hmm.. jeg må vist lige præcisere her :)

Jeg laver ikke ting til nettet og befinder mig derfor for det meste kun i Adobe RGB eller Euroscale når jeg laver materiale, derfor vil jeg få en langt bedre og mere præcis farve-gengivelse med en skærm med et bredt farvespektrum og komme tættere på at få samme resultat på skærm og papir.

Derudover er XL24'er jo også så heldig at den har en "sRGB knap" der hurtigt og enkelt skifter til sRGB :)

Nu er dette topic ikke ment som en købeguide til ny skærm - jeg har faktisk allerede bestilt en XL24 - det eneste jeg ville, var bare at vide om der egentlig er nogen forskel ml. den LED teknologi samsung smider på XL 24 og Lacie smider på deres 724 - og om det overhoved kan sammenlignes med LED-teknologierne til bærbare computere (Tn).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Yes - jeg tilføjede derfor også en kommentar til det oprindelige spørgsmål i min forrige tråd :) Ser man på specifikationerne for WLED og RGBLED, så ser RGB helt klart dyrere ud, ikke mindst pga. de separate lyskilder. Det burde også være nemmere at styre farverummet når lyskilden selv er inddelt i RGB frem for at dække hele spektret i én diode.

Jeg er klar over at skærmene tilbyder en slags "sRGB" omskifter, men i realiteten virker den ikke efter hensigten idet kalibrering i dette farverum typisk ikke kan gøres præcist. Så længe du er klar over ulemperne ved LED/wide gamut, så er alt jo i orden.
Af Janik
Tak for svaret :) - så kom endnu et nyt begreb ind på banen (for mig..) Tri color LED.. hehe..

Jep, jeg er fuld ud klar over de ulemper en wide-gamut skærm giver, men i min situation og efter mit behov vil jeg mene der er flere fordele end ulemper :)

Jeg læste godt det med at en wide gamut skærm er svære at kalibrerer, men heldigvis følger der en X-rite Eyeone med XL 24'eren - og denne skulle (efter hva jeg har læst) kunne klare opgaven :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du skriver i starten at Samsungs model "kun" bygger på LED, men både White LED og RGB LED er jo LED's :)
Det kunne såmen godt være RGB LED der er brugt i XL24, kunne det ikke?

Det lyder desuden sandsynligt, at man skulle kunne finde både høj- og lavkvalitetsdioder i begge genrer. Men som du selv er inde på, så er det ret svært at finde dokumenter der indeholder en sammenligning af de to typer. Hvis man kan styre indholdet af bølgelængder en en ren hvid diode, så er der ikke nødvendigvis noget der siger at disse skulle være ringere end så meget andet - men set i betragtning af, at en LCD skærm i forvejen gør brug af RGB farvefiltre, så ville RGB være den oplagte vinder.
Af Janik
Ja.. jeg skrev netop "kun" LED fordi jeg erfarede i min bærbare-computer research at LED (i den kategori) i virkeligheden er WLED mens "LED" på en S-PVA skærm er det der svare til en RGB LED på et TN panel.

Men jeg tror faktisk det er samme teknologi der er i både Samsung'en og Lacie'en (de er næsten ens på specifikationerne) - bare pudsigt de ikke kalder backlit-teknologien det samme.