3. aug 2016, 16:32
#236303
Billede af tordenflue i skærm Asus MG279Q
2016-08-03_163151.jpg (427.68 KiB) Vist 8867 gange
Jeg vil gerne dele denne erfaring med problematikken omkring tordenfluer i en PC monitor inden for garanti.
Skærm købt december 2015 - følgende skete 7 måneder efter i juli 2016.
Produkt: ASUS MG279Q
Jeg opdagede i første omgang mindre "streg" som lignede et komma eller som jeg troede, 3 sorte døde pixels.
Derfor tog jeg fat i Asus support for at spørge ind til deres pixelgaranti - de bad mig om at sende en mail med billeder af disse 3 døde pixels.
Mens jeg skrev denne mail kom der en tordenflue kravlende ind over skærmen som ikke kunne viftes væk. Den var altså bag panelet og på samme størrelse som de 3 døde pixels, som jeg i første omgang troede det var.
Derfor blev den igangværende mail jeg var ved at skrive til Asus lavet om til et spørgsmål omkring disse tordenfluer. Jeg fik hurtigt svar fra Asus at det ikke var dækket af garantien, da man ikke kunne hindre små insekter bag skærmen. Jeg skrev til Asus igen og bad dem om at begrunde deres afvisning yderligere, da jeg ikke synes at det at det var en mangel (som det jo hedder juridisk). Der gik så et par dage og jeg fik så svar fra Asus at de nu kunne bekræftet at de ville ombytte skærmen.
I mellemtiden havde jeg også kontaktet forhandleren, som heller ikke var sikker på hvor vidt denne mangel, var dækket eller ej. Jeg skulle sende en mail med problematikken og så ville de vurdere det ud fra dette.
Dog havde jeg fået svar fra Asus i mellemtiden og derfor behøvede forhandleren ikke at blive trukket ind over sagen i denne omgang. Asus ombytter deres defekte skærme via UPS som kommer med en ny skærm og tager den defekte med. Derved kommer du som kunde ikke til at mangle skærmen i denne periode. Hvis jeg havde lavet sagen via forhandleren, skulle de havde haft den og så havde jeg manglet en skærm. Det er god service fra ASUS i min optik, som gør at man godt tør at købe deres produkter igen en anden gang - dog skal man som kunde holde fast i at det er en mangel på varen, at der kan komme små dyr/insekter ind i skærmen.
(Det er nok ikke så ofte at de oplever dette, så jeg bebrejder ikke medarbejderen fra Asus, at vedkommende afviste dækning under garantien.)
Inden skærmen blev hentet var der yderligere 4-5 nye tordenfluer der havde sat sig fast i skærmen. Vedhæftet er det første billige jeg tog med min mobil, som viser det jeg troede var 3 døde sorte pixels.
Når man googler "tordenfluer i skærm" eller "tordenfluer+monitor" kommer der adskillige resultater frem med dette emne, men meget få med løsninger og erfaringer - derfor skriver jeg dette indlæg.
Afslutningsvis kunne jeg se at der har været et par lignende sager vedr. TV med tordenfluer bag skærmpanelet og via nogle større danske forhandlere som ikke ville dække dette. (Det var vist Samsung den ene af sagerne).
Kunden fik medhold via forbrugerklagenævnet og dermed ret til at ophæve købet. Dvs. en principiel sag for fremtidige lignende sager. Dog håber jeg ikke at du (læseren) kommer så vidt og at du kan finde en løsning med producenten eller forhandleren.
Se evt. denne video, som jeg optog med min mobil og uploade til vimeo.
https://vimeo.com/175818019
Jeg håber at nogen kan bruge dette indlæg til noget.
Smid en kommentar hvis du har lignende erfaringer eller spørgsmål.
Skærm købt december 2015 - følgende skete 7 måneder efter i juli 2016.
Produkt: ASUS MG279Q
Jeg opdagede i første omgang mindre "streg" som lignede et komma eller som jeg troede, 3 sorte døde pixels.
Derfor tog jeg fat i Asus support for at spørge ind til deres pixelgaranti - de bad mig om at sende en mail med billeder af disse 3 døde pixels.
Mens jeg skrev denne mail kom der en tordenflue kravlende ind over skærmen som ikke kunne viftes væk. Den var altså bag panelet og på samme størrelse som de 3 døde pixels, som jeg i første omgang troede det var.
Derfor blev den igangværende mail jeg var ved at skrive til Asus lavet om til et spørgsmål omkring disse tordenfluer. Jeg fik hurtigt svar fra Asus at det ikke var dækket af garantien, da man ikke kunne hindre små insekter bag skærmen. Jeg skrev til Asus igen og bad dem om at begrunde deres afvisning yderligere, da jeg ikke synes at det at det var en mangel (som det jo hedder juridisk). Der gik så et par dage og jeg fik så svar fra Asus at de nu kunne bekræftet at de ville ombytte skærmen.
I mellemtiden havde jeg også kontaktet forhandleren, som heller ikke var sikker på hvor vidt denne mangel, var dækket eller ej. Jeg skulle sende en mail med problematikken og så ville de vurdere det ud fra dette.
Dog havde jeg fået svar fra Asus i mellemtiden og derfor behøvede forhandleren ikke at blive trukket ind over sagen i denne omgang. Asus ombytter deres defekte skærme via UPS som kommer med en ny skærm og tager den defekte med. Derved kommer du som kunde ikke til at mangle skærmen i denne periode. Hvis jeg havde lavet sagen via forhandleren, skulle de havde haft den og så havde jeg manglet en skærm. Det er god service fra ASUS i min optik, som gør at man godt tør at købe deres produkter igen en anden gang - dog skal man som kunde holde fast i at det er en mangel på varen, at der kan komme små dyr/insekter ind i skærmen.
(Det er nok ikke så ofte at de oplever dette, så jeg bebrejder ikke medarbejderen fra Asus, at vedkommende afviste dækning under garantien.)
Inden skærmen blev hentet var der yderligere 4-5 nye tordenfluer der havde sat sig fast i skærmen. Vedhæftet er det første billige jeg tog med min mobil, som viser det jeg troede var 3 døde sorte pixels.
Når man googler "tordenfluer i skærm" eller "tordenfluer+monitor" kommer der adskillige resultater frem med dette emne, men meget få med løsninger og erfaringer - derfor skriver jeg dette indlæg.
Afslutningsvis kunne jeg se at der har været et par lignende sager vedr. TV med tordenfluer bag skærmpanelet og via nogle større danske forhandlere som ikke ville dække dette. (Det var vist Samsung den ene af sagerne).
Kunden fik medhold via forbrugerklagenævnet og dermed ret til at ophæve købet. Dvs. en principiel sag for fremtidige lignende sager. Dog håber jeg ikke at du (læseren) kommer så vidt og at du kan finde en løsning med producenten eller forhandleren.
Se evt. denne video, som jeg optog med min mobil og uploade til vimeo.
https://vimeo.com/175818019
Jeg håber at nogen kan bruge dette indlæg til noget.
Smid en kommentar hvis du har lignende erfaringer eller spørgsmål.
Vedhæftede filer
2016-08-03_163151.jpg (427.68 KiB) Vist 8867 gange