Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFørste indtryk: Sony 2019 8K og 4K TV - FlatpanelsDK

Første indtryk: Sony 2019 8K og 4K TV

17 Jan 2019 | Torben Rasmussen |

Vi var på CES inviteret til to sessioner hos Sony fokuseret på hhv. billede og lyd, hvor udvalgte produkter fra deres 2019-lineup blev fremvist og Sony gik i dybden med teknologien bag. Her er vores første indtryk.

Black Box TV-session

Sony lagde ud med at tale om deres overordnede TV-filosofi, som man i New York sidste år gjorde en del ud af at sammenkæde med “director’s intent” i den forstand, at billedet skal afspejle dét, som indholdsskaberen havde i sinde. Det vil sige være så tro mod kilden som muligt. Det er for Sonys vedkommende ret nærliggende, da de også fremstiller den studiemonitor, som en mange af de store filmstudier arbejder med i post-produktionen.

På CES tilføjede Sony endnu et aspekt til “creator’s intent”, nemlig lyden, som de fremhævede via biografoplevelsen, hvor lyden kommer ud bag lærredet og dermed ud af selve billedet. Så nu er der tilføjet to grene til “tro mod kilden”, som Sony søger at ramme.

Da det desværre ikke er tilladt at fotografere under disse sessioner, så må I nøjes med genfortællinger samt fotos fra den åbne stand.


Sonys 8K-TV

Den første session omhandlede Sonys nye 8K-TV, hvor man – ligesom Samsung sidste år – var ivrig efter at retfærdiggøre, at man skal rykke mod 8K i det hele taget. Hvor Samsungs tilgang i høj grad gik på at promovere deres nye AI-opskalering, tog Sony en anden vinkel og fremhævede skærmstørrelse kontra siddeafstand, samt muligheden for at skabe endnu mere flydende overgange i billedet.


 Sony 8K TV


Den første betragtning gik på, at de videnskabelige artikler, som hidtil har fremstillet den optimale siddeafstand kontra skærmstørrelse som 0.75x skærmhøjden for et 8K TV for at opnå den største “indlevelse”, nu er ændret via empiriske studier så denne afstand nærmere er 1.2x skærmhøjden. Her beskrives “indlevelsen”, som det punkt, hvor man ikke kan skelne enkeltpixels, men stadig kan se de detaljer, som opløsningen er i stand til at vise.

Med denne kalkule, så ender man dog stadig temmelig tæt på skærmen (1.5 meter for et 100” TV). I demorummet var dette også afstanden, som forreste stolerække (som vi havde møvet os ind på) var placeret. Sony forsøgte hermed at retfærdiggøre, at deres 98-tommer 8K TV skulle finde vej ind i stuerne, men lad os bare sige med det samme, at denne skærm virkelig kræver sin stue for ikke at dominere totalt.

 Sony Acoustic Surface Audio
I den nye ZG9-skærm har man tilføjet et nyt lydsystem, der ud over den vanlige nedadvendte lyd har fået to ekstra kanaler øverst på rammen, så lyden nu kommer både oppefra og nedefra, hvilket bedre skal emulere oplevelsen i biografen. Vi oplevede, at det bestemt havde en effekt at tilføje flere kanaler og umiddelbart klarede ZG9 sig bedre end normen for fladskærme i dag. Den endelige vurdering må dog vente til vi selv kan kontrollere lydstrømmen. Højttalersystemet kan i øvrigt - som på AF9 – bruges som centerhøjttaler i et surround-setup.

Ud over bedre lyd og flere pixels, så genindfører Sony med ZG9 sin 'Master Drive'-teknologi i bagbelysningen. Selskabet har tidligere brugt teknologien i den roste ZD9. Belysningen giver mere præcis kontrol over bagbelysningen og i direkte sammenligning med den ZF9, der var opstillet ved siden af, så var der også markant mindre tendens til glorier (blooming) om lyse objekter. Skærmen er desuden forsynet med samme ’X-Wide Angle’ teknologi, som øger betragtningsvinklen i forhold til normalen for VA-baserede paneler. ZF9-modellen, som indførte denne teknologi, led en smule under forhøjet sortniveau, men under demonstrationen fremstod ZG9 med dybere sortniveau end lillebror ved siden af.



Der blev ikke sagt så meget om opskaleringen fra 4K til 8K, men da der bogstavelig talt ikke findes 8K-materiale (vi har dog set eksempler på film, som er ved at blive re-mastered til 8K, men det er tys-tys endnu), så skal der en god portion opskalering til for at få noget ud af de mange pixels. Sony fremhævede i den forbindelse en arkiv-database af reference-billeder, ligesom Samsung gjorde sidste år, men kalder den ikke “AI”. Princippet er det samme.

Hvor Samsungs algoritme tillader fuld kontrol over opskalerings-funktionen (dvs. ikke kun tweak af parametre, men af hele ligningen), så er det uklart hvordan Sonys virker. Nu havde vi ikke kontrol over hverken kilde eller indstillinger under kiggetesten, men de korte nærstudier, der kunne foretages on-spot, var desværre ikke helt overbevisende. Der var en del støj at spotte omkring de finere detaljer i billedet, men igen vil vi vente med den endelige dom indtil vi selv har haft fjernbetjeningen i hånden. En disciplin, der besværliggøres af, at mindste 8K variant pt. er på 85-tommer og dermed kræver lidt mere logistik ift. de 55 og 65-tommer skærme, vi normalt får tilsendt.


 Sony 8K TV database


Den andet argument, som Sony fremførte for at fremhæve vigtigheden af 8K var muligheden for at bruge de mange bits, som et HDR-signal indeholder, til at skabe mere flydende gradienter i billedet, da man nu får flere pixels at fylde overgangene ud med. Hvorvidt det så lykkedes er igen svært at vurdere, da Sony hidtil har været ret succesfulde med at udglatte gradienter med deres “smooth gradation”-features, og med denne aktiveret, så har man også på de øvrige skærme kunnet opnå ret gode resultater. I testlokalet fandtes en reference-monitor til sammenligning og både ZF9 og ZG9 fremviste billeder, der harmonerede godt med monitoren. Ikke perfekt, men bestemt godkendt.

Til sidst kan det nævnes, at ZG9 kommer med ’X-Motion Reality’, som bruger den zonestyrede belysning til at skabe mere flydende bevægelse uden tab af lysstyrke, så købere kan se frem til øget skarphed under bevægelse uden mindsket HDR-effekt. Teknologien blev introduceret med XF90-modellen sidste år.


 Sony 8K TV


Sidste nyhed, som er værd at fremhæve er, at Sony med sin 2019-lineup introducerer en ny fjernbetjening, der har fået en metal-overside, bedre knapper og et mere strømlinet design. Vi må ikke dele billederne af denne (opdatering: vi har fået lov til at dele et enkelt), da de er taget under sessionen, men indtrykket er langt bedre end hvad vi hidtil har set – og hadet. Der er stadig ret mange knapper, så vi har ikke rykket os tættere på hverken Philips’ eller Samsungs modeller, men førstehåndsindtrykket er godt. Sony meddeler, at denne fjernbetjening følger med til ZG9, AG9 og XG95.


Sony 2019 fjernbetjening


ZG9 kommer med HDMI 2.1 med fuld båndbredde, hvilket aktiveres via en senere firmware-opdatering. Den vil herudover understøtte HDMI 2.1-funktionen eARC, men ikke VRR (variabel billedfrekvens). Det oplyses ikke om ZG9 understøtter ALLM og QMS.


Sonys 4K-TV

Sony havde medbragt to 4K-modeller til showet, hvoraf den ene var deres XG95 LCD-model, og den anden var OLED-modellen AG9. XG95 bliver en storebror til XF90, som dermed forbliver på markedet indtil videre.

Hvis vi starter med XG95, så var der sjovt nok ikke fokuseret på bevægelse, men derimod på det opdaterede lydsystem, der nu ledsages af to ekstra aktuatorer øverst på skærmen, der kanaliserer lyd ud oppefra og dermed igen søger for at få lyden til at fremstå, som den kommer fra selve billedet. XG95 lider dog lidt under, at basgengivelsen ikke er den bedste, så selvom effekten af at løfte lyden opad er god, så mangler lydbilledet punch i de lave toner. I en A/B sammenligning med et Samsung Q9, så var det hørbart, at lyden også kom mere oppefra, men Q9 performede bedre i de lave toner, så det samlede indtryk blev lidt mudret.

Demoen var ikke vægtet mod billedkvaliteten og det klip, som blev fremviste var heller ikke egnet til evaluering af performance på billedsiden, så vi må desværre vente med at sige noget om hvordan XG95 klarer sig i forhold til konkurrenterne på dét punkt.


 Sony 2019 AG9 4K OLED


Det nye flagskib indenfor OLED bliver AG9 og den kommer til at erstatte AF9, som dermed udgår. Der er tale om en næsten identisk skærm rent feature-mæssigt, men det bliver Sonys tyndeste OLED-model hidtil, med en fladere profil end AF8.

Man har droppet 3-kanalslyden fra AF9, men man fastholder muligheden for at bruge TV’et som centerkanal i et surround-setup. Der var ikke meget nyt at hente rent billedmæssigt i forhold til AF9, så på nuværende tidspunkt er det muligheden for at erhverve sig en 77-tommer version samt udvidelsen med AirPlay 2, der adskiller den fra AF9.


 Sony 2019 AG9 4K OLED


Vi fik ikke set forskellen i praksis, men AG9 er endvidere forsynet med en ny processor til at drive Android, så der er muligvis endnu mere skub på app-afviklingen end på AF9.

Sony informerede endvidere om, at Dolby Atmos er på vej til de nye tv-modeller via en firmware-opdatering. Det drejer sig om AG9, ZG9, XG95 og XG85. De vil desuden være kompatible med HDMI eARC. Om Atmos også kommer til 2018 eller ældre modeller, venter vi svar på.

Vi fik ikke demonstreret XG90- eller AG8-modellerne, som bliver neddroslede versioner baseret på X1 Extreme og ikke Ultimate-processoren, og ej heller XG85-modellen.


Lyddemo

Anden session omhandlede lyd, hvor vi i år desværre kun fik én ny soundbar at høre. Der er her tale om en HT-X8500 Atmos soundbar, der forsøger at løfte lydbilledet via Sonys Vertical Surround Engine, der emulerer de manglende højttalere.

Selve soundbaren er kun 2.1, så det er forholdsvis mange kanaler, der skal frembringes uden brug af ekstra højttalere og vi kan konstatere, at højttaleren ikke kan konkurrere med de fuldt bestykkede Atmos-højttalere på markedet. Man føler ikke rigtig på noget tidspunkt, at lyden omslutter siddepositionen, men som alternativ til den almindelige tv-lyd, man ellers spises af med, så er der noget at hente. Vi frygter dog lidt, at branchen er godt i gang med at udvande Atmos-begrebet ved at klistre det på produkter, som måske ikke er 100% gearet til det.


 Sony HT-X8500 Atmos soundbar


Flagskibsmodellen ST5000 fik ikke en opdatering i denne omgang selvom vi havde håbet på tilføjelsen af trådløse baghøjttalere. Modellen forbliver på markedet indtil videre og figurerer stadig som den mest potente af Sonys soundbarer.

Sony havde også medbragt deres 3D-lyd (benævnt 360 Reality Audio), som vi fik en demonstration af. Dette var langt mere imponerende – om end ikke direkte relevant for TV. Systemet bestod i et komplet 3D-lydsetup med højttalere placeret rundt i hele lokalet (oppe og nede), som kunne skabe en fuldstændig rumlig fornemmelse af at være til stede ved eksempelvis en koncert. Ved derefter at måle frekvensresponset af lytterens øre – det vil sige, hvordan lige netop dine ørers form opfanger lyd i rummet – ved hjælp af en målemikrofon puttet ind i øregangen, så kunne den helt samme oplevelse pludselig skabes med et enkelt sæt høretelefoner.

Den objekt-orienterede lyd kom her virkelig til “syne” og man kunne meget præcist pinpointe lydkilder foran, bagved, oppe og nede. Sony vil med teknikken satse på 3D-musik, som skal være tilgængelig gennem streamingtjenester (som udgangspunkt Deezer, nugs.net, Qobuz og TIDAL), hvor det bagvedliggende kompressionsformat, MPEG-H 3D Audio, kommer fra et samarbejde med Fraunhofer-instituttet i Tyskland. Du kan læse mere om projektet hos Sony her.


 Sony 360 Reality Audio


Vi besøgte Fraunhofer på messen, hvor de fremviste flere muligheder med MPEG-H formatet, herunder mulighederne for at sende multiple lydspor på TV-kanaler i form af objektorienterede valgmuligheder i selve tv-programmet. Her kunne man således tænde/slukke for kommentatorsporet, tænde for publikum ved en koncert, og for hver enkelt komponent justere på lydstyrke og placering i rummet. Mulighederne var mange, men udfordringen ligger i, at formatet skal tænkes ind fra starten, hvor flere af de større europæiske lande allerede nu har lagt sig fast på næste generations sendeformat. Vi publicerer senere en artikel med yderligere information og indtryk.
Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere fokusartikler

Udfasning af 23,976fps: En statusopdatering

23 Aug 2024 |

Hvor længe går der fra biograf- til hjemmepremiere på nye film?

19 Jul 2024 |

Hvorfor er der forsinkelse på streaming-tv?

28 Jun 2024 |

Status på UHD Blu-ray i 2024

26 Apr 2024 |

Første kig: Philips 2024 OLED TV og Ambilight Plus

29 Feb 2024 |

Første kig: Panasonics 2024 OLED TV (Z95A) med FireTV, 2. gen MLA

05 Feb 2024 |