Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg overvejer at købe 37PX80, men kom til at læse en del om 4:3 udsendelser og burn-in. Ifølge flatpanels artikel om burn-in skal man undgå 4:3 format programmer da de vil blive vist med mørke bjælker på højre og venstre side.

Nu er det sådan at jeg har en digital parabol receiver som kun kan outputte 4:3 format. Jeg har læst i forums at man kan sætte forskellig farve på bjælkerne i siden, om man kan osse vælge de skal være "Off". Folk siger at man bør vælge grå, da det giver mindst fare for burn-in. Det er lidt ulogisk for mig, da jeg vil mene at hvis de er sat til "Off", så er cellerne da slukket og så er der da mindst fare for burn-in.

Har jeg ret i det og bør jeg være bekymret med at vælge PX80, hvis mit signal er i 4:3 format?
Af sketchpad
I plasma tv. så er cellerne ikke slukket, de er blot
tændt på "lavt blus".

Derfor bliver det du ser på "fuldt blus" brændt op over
LAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAANG tid...og derved hvis du nu
har set fjernsyn i 4:3 format på et 16:9 tv, får du
"brugs" forskel på det område du ikke har brugt og det
område du har brugt, (kan jeg forklare det nemmere, Yakke-mand?) ;)

Dvs. For at undgå burn-in (hvilket du kun får efter mange hundre timers tv-kiggen) skal du undgå at nogle
områder forbliver ubrugte...eller belyst for meget (såsom
tv-spil hvor du har sat den til pause og rejst på ferie
i mellemtiden) etc...

Ellers burde det hele være fjong, jeg har selv Plasma
tv på 400'the time lige nu - og NUL burn in...
Af LencoTB
Nå okay, så man skal sørge for at områderne bliver slidt lige meget, så derfor bør man vælge den "Grey" indstilling til bjælkerne. Troede bare at det var bedre med mindre slitage og "Off" indstillingen.

Lige et spg. Er det bedst at se normale 16:9 signaler de første 200 timer, og først derefter kan jeg begynde at se 4:3 udsendelser fra receiveren?
Af sketchpad
Ja... ;)

Og - du sparer dit Plasma ved at sætte den i Strømspare mode
(nu ved jeg ikke om Panasonic'en har en sådan ting
da jeg selv har et 50" LG der har 4-strømspare niveauer) men
det der sker - er at man sænker lysstyrken på fjernsynet
så det ikke er så voldsomt de 200-300 første timer da
det "brænder" unødvændig på cellerne, du ved...det er
et plasma - så hver individuel celle brænder ligesom
xxxxxxx-antal små lamper så det gælder om at spare på
dem i starten.

Det virker iøvrig udmærket hos mig, da jeg fulgte Flatpanels.dk
's råd.

Jeg har ikke set snurten af hverken burn-ins eller retention
hverken ved Xbox - spil eller tv...så ja, det bør du
gøre ;)
Brugeravatar
Af Filip_kbh
jeg har en digital parabol receiver som kun kan outputte 4:3 format
Det virker helt usandsynligt at du ikke kan få den til at outputte i ægte 16:9-format (altså anamorph) på 16:9-udsendelser. Eller mener du mon, at den outputter 4:3-udsendelser i 4:3 og 16:9-udsendelser i 16:9?

Anyway - du kan jo altid bede Panasonic'en om at strække billedet så det passer. Jeg er ikke selv begejstret for dette og foretrækker at materialet vises i det format det blev optaget i.