Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#55719
Testen af Philips topmodel, 42PFL9803H med LED LUx backlight er nu online. LED lux systemet bidrager væsentligt til gengivelsen af sort.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1234778221

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.

God fornøjelse med læsningen :)
Af JKay
#55722
Tak for testen.

Hvordan er DVD gengivelsen? Hænger den også? Er den god til at opskalere?

Hvordan testede I DLNA?

Jeg læste et sted at man kan indstille TV'et vha eksempler i menuen. Kan det bruges til noget?

Kan man sortere og placere kanalerne som man vil?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#55724
DVD gengivelsen er rigtig fin. Det er bestemt også en af skærmens stærke sider.

DLNA blev kun testet meget kort. Jeg ville ikke gå så meget i dybden med det, men konstaterede blot, at det systemet gjorde, som jeg forventede.

Jep. Første gang man tænder Tv'et, kan man mulighed for at indstille det efter en række testbilleder. Det giver ikke et resultat som en kalibrering, men det kan dog ændre en del ting - men også til det værre. Problemet er, at hvis man sætter en person, der ikke er vant til at arbejde med billeder, så vil personen med stor sandsynlighed f.eks. vælge billedeksemplerne med høj skarphed - selvom dette jo ikke er tiltænkt og hensigtsmæssigt.
Jeg foreslår i stedet, at man benytter de indstillinger jeg foreslår i tabellen.

Jeg har desværre ikke kabel-tv her, så jeg ved ikke om man kan blande kanaler fra de forskellige tunere. De andre kanaler kunne jeg dog sagtens sortere som jeg ville.
Af JKay
#55725
Jeg forstår stadig ikke hvordan moderne TV med så høj konstrast og så mange farver, kan have problemer med de mørke nuancer? Problemer man ikke så på gamle CRT skærme! Eller hvad?
Af Wizard
#55726
Rigtig god test. Nu har jeg før været rigtig glad for Natural Motion, især på Philips CRT tv. Desværre syntes jeg ikke at overgangen til LCD har været så heldig, men du beskriver umiddelbart Natural Motion meget positivt, hvilket glæder mig meget.

Er der mange "fejl" ved panoreringer omkring mennesker og lign. med Natural Motion slået til? Det har været et rimelig stort problem før, syntes jeg. Der kommer ofte en grumset skyggeeffekt, hvordan oplever du det?
Brugeravatar
Af Tech2007
#55727
Fin test, Rasmus. :)
Senest rettet af Tech2007 16. feb 2009, 12:13, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#55728
JKay: Kontrast og detaljeringen i mørke nuancer er to helt forskellige ting. Et Tv kan let have meget høj kontrast (også reel), men gengive de de forskellige mørke nuance som én.
Jeg benytter normalt vores eget testværktøj, monitorTest, som du kan hente i menuen ude fra forsiden. På første test i programmet når du åbner det, kan du se de 10 mørkeste gråtoner. Mange skærme gengiver faktisk næsten alle 10 præcis ens, selvom de burde gengives forskelligt.

Størstedelen af CRT skærme har dog også disse problemer. Mange mener fortsat, at CRT skærme var næsten problemfrie. Det er naturligvis ikke tilfældet.

Bemærk i øvrigt, at farvemængden ikke er steget de sidste mange år. Vi opererer stadig med 8 bit farver, som giver 16,7 millioner farver. Nogle nye LCD-TV har 10 bit paneler, men indholdet mangler stadig, så det er reelt uden den store betydning.
Disse høje farvetal, skyldes, at man snakker om den interne behandling af farver - og således ikke hvor mange farver skærmen kan vise.

Wizard: Støjen fra Natural Motion er ikke 100 % elimineret, men man bemærker den meget sjældent. Systemet bidrager en del , men kan godt medføre dette lidt "kunstige udstryk", som vi har talt om i tidligere tests.
Brugeravatar
Af Tech2007
#55730
Er det muligt, at der kommer en test med Pioneer KRP-500A?
Af cannavaro
#55732
Rigtig god anmeldelse. Dejligt at se, at et Philips-Tv for en gang skyld bliver rost, og endda givet en top-anbefaling hen af vejen. Det viser jo bare, at Philips stadigvæk skal ses som en seriøst spiller på markedet, specielt i høj-konsument-markedet. Hvordan vil du sammenligne tv'et med f.eks. Panasonic's FULL-HD-modeller, rent billedmæssigt? Jeg formoder, at der stadigvæk er et skridt op til Pioneer?!

I anmeldelsen af tv'et virker det som om, at du er overrasket over kvaliteten, og ikke så det som en decideret selvfølge:)

Jeg er enig i dine få kritikpunkter af tv'et. Du nævner nogle få farvemæssige mangler af detaljegrad, men her skal man efter min mening se rigtig godt efter, for at opleve en misfarvning/detaljering.

Utrolig vigtigt, at du fremhæver, hvordan billedet virkelig kan løftes betydeligt, ved hjælp af en kalibrering, eller bare en generelt indstilling af de forskellige paramtetre, for det gælder vitterligt alle deres modeller.

Jeg har en fornemmelse af, at folk herinde, og på diverse andre hjemmesider, baserer deres vurdering om Philips-tv ud fra hvad de har set i butikkerne.
Senest rettet af cannavaro 16. feb 2009, 13:14, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#55734
Ja, jeg synes stadig ikke man er på Pioneer niveau, og af samme grund beholder vi også Pioneer LX5090H som reference skærmen. Philips Tv gør det bestemt godt, og det er positivt at se den meget dybe sort kombineret med LCD teknologiens andre forcer. At man fra Philips side så også formår at levere et billede uden udbredt slør, bidrager også ret betydeligt til oplevelsen.
Det er svært at forklare hvordan sortgengivelsen egentlig påvirker det overordnede billede, men i min mening er det stadig et af de vigtigste parametere, og man forstår hvorfor, når man ser det i praksis.

Det er naturligvis gældende, at det ikke bare skal lave smed et dynamisk kontrastsystem. Og LED Lux er jo også en del mere end dette og grunden til at det giver en så positiv effekt er, at man kan vise meget lyse farver og meget mørke farver, samtidig. :)

Panasonics skærme har en lidt anden måde at vise billeder på, så i en direkte samemnligning, vil der være ting der taler for begge Tv. Philips har generelt flere billedkredsløb, som ændrer lidt på billedets struktur. Som rent billedkvalitetssammenligning synes jeg imidlertid, at Philips 9803H leverer et lige så godt, hvis ikke bedre HD billede. Panasonic er dog stadig en del foran på almindelige - og specielt analoge - tv signaler.

Ja, jeg blev lidt overrasket, men måske nok mest over den store forbedring jeg hentede på en relativt simpel kalibrering. Philips Tv kommer generelt med alt hvad der kan gå og kravle af billedkredsløb og en del af dem bliver for meget efter min smag.
Af cannavaro
#55736
Vi kan være enige om, at en analog gengivelse ikke er på højde med de bedste Plasma-skærme, men min erfaring er, at på et godt digitalt signal, uden alt for megen komprimering, er billedet minimum lige så godt! Hvilke kanaler testede du med? Som du ved, er alt for mange digitale kanaler er komprimeret for kraftigt idag, hvoraf en Lcd-skærm har sværere betingelser, grundet teknologien. De få, men ordentlige digitale kanaler, med en høj bitrate som jeg har testet, primært de udenlandske kanaler, har jeg været ekstremt imponeret, og til dato ikke set noget der er bedre, udover Pioneer.

Ud fra dine omfattende anmeldelse, hvilket tv på markedet idag, vil du mene, ville kunne opnå den største forbedring, i forhold til en professionel kalibrering, udover Pioneer, ud fra de skærme du har testet? Hvis Philips-skærmen var ISF-kalibreret, vill de små farveafvigelser/detaljeringer måske forsvinde, eller være endnu mindre synlige?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#55741
Jeg brugte lidt forskelligt. Blandt andet digitale kanaler fra parabol og antennenettet. Jeg havde også skærmen stående i forbindelse med håndbold, så jeg fik rig mulighed for at undersøge skærmen i "omgivelser", som mange mennesker rundt omkring i landet vil kunne relatere sig til.

Mht. kalibrering, så synes jeg bestemt, at Samsung og Philips har størst glæde af en kalibrering. Det er dog ikke nødvendigvis fordi potentialet er størst i disse, blot en følge af, at deres standardindstillinger lader en del tilbage at efterlade.
Mht. hvilken skærm der får det bedste billede efter en kalibrering, så må jeg sige, at jeg synes Pioneer og Panasonic placerer sig i toppen. Et Tv som dette Philips 9803 har dog også et stort potentiale og jeg vil bestemt anbefale, at man får det gjort. Personen der gør det skal dog være kompetent, for det er et svært Tv at kalibrere - måske et af de sværeste derude.
Man kan ikke få farvegengivelsen 100 % præcis, men så god, at jeg tror de fleste vil være meget tilfredse.
Brugeravatar
Af Tech2007
#55760
Til Rasmus

I testen skriver du nemlig, at der ikke slipper noget lys igennem overhovedet på Philips 9803, hvilket der gør meget lidt på en Pioneer LX-5090H.

Det er nemlig grunden til at jeg spørger om det er muligt, at der kommer en test med Pioneers reference model, nemlig Pioneer KRP-500A. Det kan være, at denne ikke har det smule lys udslip, som LX5090H har?

Jeg er bare meget nysgerrig. O-O