Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Så vidt jeg lige huske, så hedder det sig:

DVI:

LG:
LX1 serie
LX2 serie
LP1 serie
LG L3xxx serie

Jeg har ikke hørt det endeligt bekræftet, men jeg vil også mene, at LGs nye serier har 1:1 pixelmapping over DVI.

D-SUB:
Samsung:
R41 serie
R51 serie
M51 serie
M61 serie
R7x serie

Der er ydermere forlydender om, at de nyeste drivere til Nvidia kortene kan løse problemet. Jeg har endnu ikke selv forsøgt mig, primræt fordi jeg ikke har et Nvidia kort, men det kunne da være spændende at undersøge nærmere.
Af Kanonen
Rasmus Larsen skrev:Så vidt jeg lige huske, så hedder det sig:

Der er ydermere forlydender om, at de nyeste drivere til Nvidia kortene kan løse problemet. Jeg har endnu ikke selv forsøgt mig, primræt fordi jeg ikke har et Nvidia kort, men det kunne da være spændende at undersøge nærmere.
Hej Rasmus

Hvad er det for et "problem du omtaler"? Er selv meget nysgerrig i debatten omkring 1:1 pixelmapping VGA><DVI, og derfor spørger jeg.

Jeg går udfra du mener problemet folk har med at deres fjernsyn der kun understøtter 1:1 pixelmapping over VGA, men de vil gerne køre digitalt hele vejen fra HTPC til monitor.

Hvis det er det du omtaler, hvor har du så læst det omkring Nvidia, og hvad gik det ud på? Har du et link?

På forhånd tak for hjælpen!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvad er det for et "problem du omtaler"? Er selv meget nysgerrig i debatten omkring 1:1 pixelmapping VGA><DVI, og derfor spørger jeg.

Jeg går udfra du mener problemet folk har med at deres fjernsyn der kun understøtter 1:1 pixelmapping over VGA, men de vil gerne køre digitalt hele vejen fra HTPC til monitor.
Ja præcis. Jeg snakker om problemet med at sende signaler i 1:1 over HDMI eller DVI til Tv'et.

Nu kan jeg selvfølgelig ikke lige huske tråden, men der var blandt andet en, som havde fået et Fujitsu-Siemens 40 tommer LCD-TV til at gengive 1:1 pixelmapping fra DVI porten.

Det det gik på var, at de nyeste drivere til grafikkort fra Nvidia låste op for opløsningen 1360x768 på en række skærme. Det virkede som om den tvang signalet igennem, men alligevel holdte timings korrekt.
Af tjens
Det var mig, der dokumenterede V40-1 pixelmapping 1:1 på tjens.dk/Myrica

Men jeg havde disse timings fra bruger jkjelds: Han har tilsvarende 1:1 erfaring med model V32-1.

Se tidligere tråde hvor jeg deltager i diskussionen af Myrica _her_
Af Kanonen
Hej tjens

Har lige siddet og læst det meste debat igennem, og tillykke med at du fik det til at virke!

Men nu er jeg selv ejer af et Samsung R72, som bekendt ikke har 1:1 over DVI.
Så er spørgsmålet bare om det samme stunt med Nvidia og korrekte timings vil kunne lade sig gøre mit tv.
Er det noget du har en mening om?

Mvh Kanonen

PS: Har selv fulgt debat omkring nødvendigheden af digital tilslutning til tv med HDCP, og glæder mig da til at se hvad fremtiden bringer. Som du selv siger så kan det jo ske at det bliver "hacket" på den ene eller anden måde, så man kan nyde HD materiale over analog. Desuden er der forlydener omkring hvorvidt filmselskaberne overhovedet vælger at anvende HDCP på deres skiver, og i så fald først om flere år.
Men mht til HTPC så kræver Vista Media Center vist HDCP tilslutning, og dette vil jo så være et problem for sådan en som mig...
Af Vodder
Rasmus Larsen skrev: Jeg har ikke hørt det endeligt bekræftet, men jeg vil også mene, at LGs nye serier har 1:1 pixelmapping over DVI.
Hvilke nye serier hentyder du til her? LB1? Eller er der kommet/kommer der nyt fra LG?
Regner med at købe fladskærm til august og synes at LG´s modeller virker tillokkende mht pris/1:1 pixelmapping. Hvilket 37" LG er bedst? LP1 eller LB1?
Af sash
hvordan kan man se om flad skærmen har 1:1 pixelmapping?

har disse modeller det?

amoi LC37AF1E
amoi LC32AF1E
Af azirath
Jeg har oprettet en wiki på pixelmapping.wikispaces.com med det formål at give information om hvilke TV der egner sig til HTPC brug(ie 1:1 og ingen overscan).

Jeg synes det er en bedre løsning end at forskellige TV/hifi fora hver især har en eller flere tråde med inkomplet information omkring dette.

Wiki'en er naturligvis helt offentlig tilgængelig så alle og enhver kan ændre i den(hvilket jeg stærkt opfordrer jer til at gøre). Jeg har tilføjet noget info, men som det altid er med denne slags ting, så er det håbløst hvis ikke mange folk bidrager med information selv. Feks. har jeg endnu ikke tilføjet alt info fra denne tråd.

Jeg har valgt at gøre det på engelsk, således at vi også kan drage af erfaringer fra resten af europa(eftersom de har de samme TV modeller). Alle er velkomne til at tilføje oversættelser til dansk og andre sprog hvis de synes det er sjovt.

Link til wiki
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg gør opmærksom på at vores eget testprogram her på siden også har en 1:1 pixelmapping struktur der kan bruges til at justere fjernsynet efter. Den kører desuden altid i fuldskærm så man behøver ikke rode med baggrundsbilleder i windows.
Af azirath
...
Senest rettet af azirath 25. jul 2006, 23:20, rettet i alt 1 gang.
Af azirath
yakken skrev:Jeg gør opmærksom på at vores eget testprogram her på siden også har en 1:1 pixelmapping struktur der kan bruges til at justere fjernsynet efter. Den kører desuden altid i fuldskærm så man behøver ikke rode med baggrundsbilleder i windows.
Det havde jeg faktisk glemt, info er nu tilføjet til Wiki.

Hvorfor er det lige at menu-knappen i dette program prøver at undvige musen? Det er rimelig irriterende(eller har jeg bare reflekser som en gammel ged?).
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er for at man stadig kan bruge sin mus til at udføre andre ting på siden - hvis den automatisk flyttede helt hen til din cursor, ville du altid klikke på menuen uanset om du ønskede det eller ej.

Jeg kan evt. forsøge at implementere en anden type menu eller give den nuværende en anden aktivering, men det ligger desværre lidt ude i fremtiden, idet jeg har 1000 andre ting der også skal tages hånd om :)

Der er desuden en international side du kan linke til, så engelske brugere også kan få glæde af programmet:
http://tft.vanity.dk

Hvis jeg var dig ville jeg desuden omskrive min e-mailadresse så den ikke var et direkte link - det er guf for webcrawlere, så du kan risikere at få alverdens spam i din indboks med så offentlig en publicering.