Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ZocaZ
Hej allesammen....

Skal ha ny skærm til stuen og det skal være 46 eller 52 men ved ikke hvilken af disse Sony skærme jeg skal vælge.... Ved der er noget med der kommer en ny Z5500 skærm, men er LED baggrundsbelysning bedre end 200 hz skærmen????

På forhånd tak...
Af Holm86
personligt ville jeg vælge X4500 til hver en tid frem for nogle af sonys andre tv. hvis altså ikke prisen spillede en rolle.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er svært at sige noget om Z5500, da den endnu er så ny og ikke præsenteret for omverdenen endnu. Umiddelbart bør en LED baggrundsbelysning, som den i X4500 dog have bedre potentiale til at give dig god billedkvalitet i forhold til 200 Hz.
Af -jacob
Jeg lurede selv meget på X4500 kontra Z4500 da de kom frem.
Der er tre væsentlige forskelle.
1: X4500 har LED baggrundsbelysning Z4500 alm

2: X4500 har BRAVIA 2 pro engine Z4500 har BRAVIA 2

3: X4500 har 100hz Z4500 har 200hz

X4500´s LED baggrundslys giver et bedre sortniveau når rummet er mørkt, og jeg ku KUN se forskel på X og Z når rummet var mørkt, ved alm stuebelysning har Z4500 et udemærket sortniveau.

Du kan deaktivere LED smart featuren, så skærmen bliver oplyst ligemeget af alle LED lysene, ligesom baggrundsbelysningen på Z og alle de andre SONY TV. Ved at slå LED smart til og fra kan du så vurdere hvor meget forbedret sortnivau du får med LED teknologien, og om DU synes at det er pengene værd.

En sideeffekt af X4500´s LED teknologi er at man under motionflow kan aktivere en feature kaldet "KLAR" hvor baggrundslyset kontinuerligt tænder og slukker i linier (den skanner i stil med de gamle CRT TV) det giver en bedre bevægelsesskarphed ligesom 100hz og 200hz, bare uden den specielle videoeffekt som nogle ikke bryder sig om.

Det der sker når baggrundslyset blinker er at den samlede lyseffekt falder, og man skal derfor skrue op for baggrundslyset for at få samme lysstyrke, men alligevel kan billedet godt virke lidt mat i forhold til når man deaktiverer "KLAR" under motionflow. Det er en smagssag, så det er igen din vurdering.

Mht motionteknologien, så synes jeg at SONY TV kører bedre på standard end høj, og det er DER at Z4500 bliver interessant. Da den har 200hz kan den stå på standard, og stadig have bedre opløsning ved bevægelse end de andre 100hz TV, selv når de står på høj. Lige med untagelse af X4500 når den står på KLAR. Da jeg sammenlignede Z4500 på standard, og X4500 på KLAR var det svært at se forskel på bevægelsesskarpheden.

Mht BRAVIA ENGINE kontra BRAVIA ENGINE PRO er det ikke lykkedes MIG at finde nogen forskel der ku retfærdiggøre merprisen på X4500.

En sidste ting er at det nu KUN er på X4500 at du kan justere hvidbalancen uden at skulle ind i servicemenuen. Det er en feature jeg har savnet på Z4500, men efter at jeg har været i servicemenuen, og indstillet hvidbalancen, synes jeg at Z4500 står rigtigt flot, og er meget tæt på X4500. Z4500 modellerne har en tendens til at være indstillet lidt for rødt i billedet fra fabrikkens side.

Jeg var meget forhippet på X4500, men vurderede at Z4500 var så tæt på, at X4500 ikke var merprisen værd. Men X4500 er bestemt et lækkert TV, og det bedste som SONY kan levere indtil X5500 kommer en gang til efteråret, men sådan er det jo, der kommer hele tiden nyt...

Jeg tror at den største forskel på Z4500 og den kommende Z5500 bliver designet, selvfølgelig vil der være forbedringer på flere områder, men skærmene er efterhånden så gode, at forbedringerne ikke er særligt store mere.
Af ZocaZ
Tusind tak for hjælpen. Jeg må finde ud af hvad jeg skal vælge, det bliver nok et X4500. Lyder som om du alligevel har lidt mere til overs for LED :)
Af okej
Hej

Der er efterhånden ikke så stor prisforskel på X4500 og Z4500, men prisforskellen ned til W4500 (ca. 2-3000,-), er den det værd ?
Af Holm86
den billigste pris jeg kan finde på Sony 46" X4500 er 24.999,-

og den billigste pris på 46" Z4500 er 16.750,-

Sååeh jeg vil nu nok mene at prisforskellen stadig er meget stor ....
Af siccio
Det er vidst også i 40" størrelsen at prisen er næsten ens, men den model af X-serien har jo ikke LED.
Har ikke set 46" modellen af X4500, men i 40 tommer, syntes jeg ikke der er stor forskel på X og Z.
Dog kommer der snart nye modeller, hvis man kan vente, dette vil også forhåbentligt bringe prisen ned på 46X4500, da 25000,- er en pæn slat penge til fladskærme efterhånden...
Af Kratz
Hvis man er oppe i nærheden af 25.000 kr, ville jeg ikke tøve et sekund med at købe Pioneer LX-5090H!
Nogle vil måske mene 46X4500 er et bedre TV (skønt jeg ikke er en af dem), men det er under ingen omstændigheder 7.000 kr mere værd.
Af Holm86
siccio : ja nemlig i 40" har X'serien ikke LED Backlight så at sammenligne dem i 40" er ikke relevant for der er X og Z Serien næsten identiske bortset fra et lidt bedre billedekredsløb (BE2 Pro) i X'serien og så 200hz i Z'Serien.
Af siccio
Kratz: Ja der er klart andre muligheder, men mener generelt at 25 kg. er meget at smide efter et tv, i en udvikling der går stærkere en tabet % vis iforhold til biler....
De nye viser sig hver halve, til hele år, og de er hvergang mærkant bedre en tidligere, samt prisen også får et hak ned hvergang...
Ikke mange år siden, jeg selv stod og kiggede på 50" Pioneer til 100.000,-
se de sidste nye, og langt bedre Kuro 50" som ligger under 20.000,- efterhånden...
Godt man kunne undvære dengang.....
Kan dog ikke lade være at være lidt provokerende omkring netop Pioneer flere ekspeter og brugere både her på forum og andre steder generelt mener disse plasma er verdens bedste tv.
Jeg siger ikke de ikke har ret, undre mig så bare over at så Pioneer går over til at producere LCD?
Hvorfor dette når man har verdens såkaldt bedste teknologi, på nuværende tidspunkt? :o
Ved godt at der er størrelses forskel på deres fjernsyn, og de ikke producere mindre skærme i Plasma længere, men hvorfor stoppe verdens bedste model?????
Skal lige sige jeg ikke er hverken LCD eller Plasma tilhænger, ejer selv stadig billedrørs tv, og ønsker bare bedst muligt tv, uanset hvilken teknologi dette er.