Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SorenAT
Hejsa.

Jeg er er blevet enig med mig selv jeg skal have et 42PX80 køb. Jeg har læst utallige topics omkring denne skærm. Jeg har fået svar på mange af mine spørgsmål, men jeg har stadigvæk en del tilbage. Så nu vil jeg gerne vide:

Har 1024x768 opløsningen noget at gøre med billedkvaliteten? Altså når jeg sætter min bærbar til(HDMI 1280x800) tvet, gør det så nogen foreskel på noget?

Jeg har læst omkring burn-in og jeg er blevet ret stramt omkring dette. Jeg bruger tit og ofte mit tv omkring 5 timer i træk, kørene i bagrunden. Så kan jeg komme til at falde i søvn under en film, via min bærbar som afspilleren. Det gør at der kommer et stillestående billed, hvor burn-in kan forekomme. Jeg vil ikke bruge penge på burn-in! Så hvor godt køb er dette? Kan jeg bruge det uden er overhovedet skulle være bange for burn-in?

Jeg har læst næsten alt omkring denne skærm så er meget dækket ind. Men jeg er stadigvæk usikker på mit køb.

Sådan er min arbejdsplads:
http://www.myupload.dk/showfile/162360b782f.JPG/

Jeg sidder max 3 meter fra mit tv. Så kan godt få udbyttet af 42¨ HD.

Jeg vil bruge det meget og jeg er bange for det ikke kan klare mine krav. Hvad mener i?
Af tewic
Jeg kan ikke svare dig på hvordan det vil være med burnin.

Jeg fik dog her for et par dage siden testet min PC (med dvi->hdmi) på min svogers PX80 da jeg selv overvejer det til mediacenter.

Iforhold til at skærmen kører 1024x768 står den faktisk overraskende skarpt på desktoppen (det så lidt ringe ud da den selv skalerede ned fra 1680x1050, men da jeg skiftede til 1024x768 stod det meget klart)

I spil lægger man ikke mærke til den skalere ned og det ser piv godt ud!

Fik slet ikke testet den med film...

MEN jeg bestiller et i dag og bestiller også nogle kabler når jeg ved hvad jeg skal have.. så kan du evt. smide en pm på mandag for at høre hvordan det ser ud.
Brugeravatar
Af kthomsen
Med film skalerer den også eller også gør afspilleren det for dig. Jeg bruger selv min PX80 til meget film over PC hvor jeg bruger VLC player som afspiller.

Ang. burn-in, så skal man ikke være så angst som førhen. Jeg har ofte min PX stående med den samme billede af mit pc skrivebord i ½-1 time uden at lægge mærke til image retention (skygger der forsvinder efter nogle sekunder) når jeg skifter til noget andet.
Panasonics PX og PZ er meget meget barmhjertige overfor stillestående billeder.

Så medmindre du lader et billede stå i mange timer i træk, uden at der skiftes billede eller til en pauseskærm på PCen, så er der ikke noget at være angst for ang. burn-in på pana skærme
Af SorenAT
Okay mange tak for de gode råd. Hvilken pause skærm ville være god? En helt sort? eller en der sker en masse på?
Brugeravatar
Af SpRoX
Uden at vide det store om det, tror jeg at jeg ville vælge standard Vista, altså den med sort baggrund og Windows logoet der toner frem forskellige steder.

Så vidt jeg husker bruger skærmen nemlig mere strøm på at vise lyse farver, så ved at vælge en mørk kan du også sænke dit strømforbrug... :)
Brugeravatar
Af kthomsen
SpRoX skrev:Uden at vide det store om det, tror jeg at jeg ville vælge standard Vista, altså den med sort baggrund og Windows logoet der toner frem forskellige steder.

Så vidt jeg husker bruger skærmen nemlig mere strøm på at vise lyse farver, så ved at vælge en mørk kan du også sænke dit strømforbrug... :)
Enig. Og, ja, jo lysere jo mere strøm bliver brugt.
Af SorenAT
Okay, så mindre lys = bedre changes for ingen Burn-in og mindre strømforbrug. Hvorfor så ikke bruge en helt sort en istedet for?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
En helt sort pauseskærm er også det smarteste til en plasma-skærm.
Af SorenAT
Okay, mange tak. Når jeg sidder 2-4 meter fra min skærm, ville en 42 tommer være fint? eller kan det bedre betale sig med 50 tommer? Noget andet er også jeg kun har VGA samt S-Video udgang. Hvordan konverter jeg det bedst til HDMI til PX80?

[img]http://www.myupload.dk/showfile/1635637c88a.jpg[/img] <-udgang
Brugeravatar
Af kthomsen
Du kan jo også køre vga til vga! Billedet er stadig godt!

Hvis du sidder 2m fra, er 50" efter min mening ved at være grænsen. medmindre du mest ser HD/Bluray.
Sidder du 3-4m væk kan du sagtens klare en 50" ved godt signal.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
SorenAT skrev: Noget andet er også jeg kun har VGA samt S-Video udgang. Hvordan konverter jeg det bedst til HDMI til PX80?
Det er ret enkelt: Det gør du ikke. Du kan ikke konvertere et VGA signal til HDMI på nogen simpel måde, da det ene jo er analogt og det andet digitalt. Der findes konverter-bokse derude, som kan det du efterspørger, men jeg gætter på at du ikke vil betale flere tusinde kroner for en sådan feature?
Af SorenAT
Nej, så længe signalet er godt, så vil jeg beholde VGA. Mange tak for de gode råd. Jeg tror faktisk jeg overså VGA porten der sad i tvet. :) Så er mine problemer løst. Så det bare spørgsmålet om hvor jeg skal gøre mit køb. :)
Af SorenAT
Så er tvet sgu bestilt, inde på Getmore, for ialt 5,700kr.- :) Glæder mig som et lille barn hehe. Dog skal jeg vente mindst 4 til 10 dage. :(
Brugeravatar
Af Brandborg
Er det den med 37"? For den med 42 koster da 6085? :)

EDIT: Er der egentlig forskel mellem 37PX80 og 42PX80 bortset fra skærmstørrelsen?