Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af JepperDepper
Jeg har længe gået og kigget på disse to modeller. Nu har jeg så endelig taget mig sammen til at tage afsted og se på modellerne. Umiddelbart talte sælgeren mest for Panasonics 42" PX80 (6999,-), og anbefalede mig at vælge den ift. Sonys 40" W4500 (9999,-)

Umiddelbart hælder jeg også mest til PX80. Jeg sidder omkring 3 meter væk fra skærmen, har ikke blueray afspiller eller PS3, Wii eller andre maskiner i den dur.

Har en KissDP-558 HDD-optager som jeg er utrolig meget glad for. Signalet kommer fra Yousee og er ikke digitalt endnu (men det kan det jo evt. blive, synes bare det er frygtelig dyrt)

Jeg tænker bare ingen MPEG4, Ikke Full HD og lavere opløsning.....er det fladskærmen, jeg skal vælge? Og tror I der er yderligere prisnedsættelser på PX80?
Af keler
Helt klart Px80.

Du skal bare være opmærksom på at de nye modeller fra Panasonic er på trapperne.
Af JepperDepper
Ja det har jeg set...hvis jeg skal vente, vil jeg formentlig gå efter afløseren for PX80. Den som hedder TC-P42X1.

Her nævnes features som 600Hz Sub-field Drive, VIERA Image Viewer og VIERA Link. Herudover har skærmen et kontrastforhold på 30.000:1 og en Game Mode.
Kilde: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1231475400

Er det værd at vente på. Prisen vil formentlig ikke være 6999,- som PX80'eren :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Blot til info: Det her 600 Hz sub field drive er ikke noget I skal lægge alt for meget i. Ja, det lyder smart og tilfældigvis så er det et stort tal efterfulgt af "Hz", hvilket får de fleste til at tænke på Sonys nye 200 Hz LCD modeller - men de to ting har ikke noget med hinanden at gøre. Sub field relaterer til måden gråtonerne skabes i plasma-skærmen.
Brugeravatar
Af kthomsen
Hej JepperDepper.

Til det du bruger TVet til nu, er PX rigeligt og noget af det bedste du kan købe inden for fladskærme til analog tv.
Det er selvfølgelig dejligt med den nyeste model med de nyeste tunere osv. Men når du en gang skifter til yousee digital, så kan du jo få HD-boksen med HDD optager, så kan du også optage HD-kanaler i HD-kvalitet, som din Kiss nok ikke er i stand til.
Og med din afstand til TVet og med en 42" skærm, ser du ikke den store forskel på HD-ready og Full-HD alligevel.

Personligt, med det du bruger TVet til, ville jeg skynde mig at få fat i et 42" PX80 inden det er slut. Og den kan godt fåes billigere end 6999.-

[EDIT] http://www.pricerunner.dk/pl/2-1072773/ ... ign-Priser
Har selv købt fra cinemagic uden problemer, og mange folk bruger også Wupti eller Dustinhome.
Af JepperDepper
Tak for jeres svar indtilvidere.
Jeg kom lige til at tænke på, at jeg formentlig også skal have mac'en koblet til TV'et på en eller anden måde. Hvis jeg så har noget MPEG4 format som jeg vil afspille, kan jeg så afspille det på PX80?

Att: kthomsen, tak for tippet mht. at finde det lidt billigere. Er der forskel på garanti, er det parallelimport, hvad sker der ved evt. skade på tv ift. hvis jeg køber det hos f.eks. Tape Connection.
Senest rettet af JepperDepper 01 feb 2009, 16:11, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der lader til at være en del misforståelser om hvornår MPEG4 skal bruges, så lad mig lige afklare dette:
MPEG4 dekodning i et TV er udelukkende tilknyttet dekodning af materiale, der modtages via antennestikket og en indbygget TV-tuner. MPEG-dekodning og DVB-tunere har INGEN relevans ved andre typer signaler. På alle andre punkter virker et TV som en alm. monitor til en PC, hvor den eneste opgave er at vise det billede, som den fodres med igennem en indgang. Når du benytter alle andre indgange end antenneindgangen, så sørger det udstyr der sender signalet til dit TV for al bearbejdning. Med andre ord: Alt hvad du sender ind i TVet via HDMI, scart, komponent, komposit, VGA mv. er rene billedsignaler, der ikke skal dekodes - de skal bare vises på skærmen.
Af JepperDepper
Jeg er SÅ tæt på at bestille en ny skærm. Men inden da smider jeg lige TH42PZ85E ind i tråden efter, at jeg har set PX80 faktisk kan fåes rimelig billigt hos dustinhome. Nu kan jeg så se, at de også har PZ85 til rimelig penge, synes jeg. Ca. 8000,-

Som jeg ser det får jeg højere opløsning og full hd på PZ 85 ift. PX80. Som jeg har forstået det nu, er full HD knap så nødvendig når man sidder ca. 3 meter væk fra skærmen. Hvad med opløsningen? Kan det ses?
Og er der ellers noget at tage højde for. Der er alligevel ca. 2500 kroners forskel på de to modeller.
Brugeravatar
Af kthomsen
JepperDepper skrev:Jeg er SÅ tæt på at bestille en ny skærm. Men inden da smider jeg lige TH42PZ85E ind i tråden efter, at jeg har set PX80 faktisk kan fåes rimelig billigt hos dustinhome. Nu kan jeg så se, at de også har PZ85 til rimelig penge, synes jeg. Ca. 8000,-

Som jeg ser det får jeg højere opløsning og full hd på PZ 85 ift. PX80. Som jeg har forstået det nu, er full HD knap så nødvendig når man sidder ca. 3 meter væk fra skærmen. Hvad med opløsningen? Kan det ses?
Og er der ellers noget at tage højde for. Der er alligevel ca. 2500 kroners forskel på de to modeller.
PZ har et lidt bedre panel og bedre opløsning end PX, ergo er billedet lidt bedre hvad angår f.eks sortnuancer. PZ80 og 85 bruger samme panel, men PZ85 har nogle ekstra billed"optimerings"indstillinger, som du dog alligevel bør slukke for, når du har et godt signal fra Boxer eller lign.
Så skulle valget blive på PZ-modellen bør du efter min mening vælge efter det design der passer dig bedst.