Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg skal til at købe min første fladskærm, og valget står mellem panasonic modellerne pz80ea og pz85e hvilken af de 2 modeller vil det være bedst at købe, kan ikke selv se at der er den store forskel på de 2, så vil gerne hører lidt fra jer.
Mvh. Maria
Brugeravatar
Af kthomsen
Hej Maria,

det kommer lidt an på dit budget, hvordan du får TV-signalet ind i huset og hvor langt du sidder fra TVet.
Generelt vil jeg sige PZ85 hvis du regner med at se HD og BlueRay og sidder inden for 2½m fra TVet, eller PX80 hvis du bruger det til almindelig digital tv et par HD kanaler og DVD og sidder mere end 2½m væk.
Jo længere afstand du har til TVet jo mindre detaljer kan du se og jo mindre betydning har det om det er Full HD eller HD-Ready.
Af maria
sidder ca 3 meter fra tv og signalet er via parabol altså digital fra viasat, glemte at sige at det selvfølgelig er til min stue, og det er et 42 tommers tv.
Men både th42pz80ea og th42pz85e er full hd tv, og koster henholdsvis 8300 kr og 8000kr, hvilket af de 2 tv er det bedst at købe, og er det gode tv eller vil det være bedre at købe lcd tv til de samme penge ??? , spørger måske dumt, men vil være træt af at købe noget der ikke duer

mvh.maria
Brugeravatar
Af kthomsen
Aaah min fejl. Havde læst PX80 versus PZ85! :D

Du får ingen LCD i det prisleje med samme kvalitet billede.
Til hvad du skal bruge det til er PZ80 fint.

Men når du sidder 3m fra TVet og alligevel har satelitboks vil jeg faktisk foreslå en 42PX80 til under 6000kr og spare nogle penge. PZ har et nyere panel og har et lidt bedre billede, men ikke det store medmindre du ser BlueRay film inden for 2m afstand!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis PZ85 er billigere end PZ80, så ser jeg ingen grund til at vælge PZ80. Den grå kant i bunden af PZ85 er desuden mere diskret end på PZ80, hvilket i min mening ville være mindst 1000 kr. værd alene, men det er jo en smagssag.
Af Evolator
Jeg vil nu hellere købe PZ80. 42" som kan fåes til kun 10K. I et pana center. Og 15K for et 50"

Designet synes pænere, ud fra at kanten i bunden følger hele vejen ud yderst til kantrammen af tvét.

På teknikken er der jo ikke den store forskel.
Af maria
jeg har så lige et ekstra spørgsmål, kan det godt passe at th42pz85e modellen er over et år gammel og th42pz80ae netop er kommet i handlen ??? , igivet fald vil det vel være en fordel at købe den nyeste model, eller er de stort set identiske ?? har blot lagt mærke til at strømforbruget ikke er ens på de 2 modeller, th42pz85e bruger ca.50 w mere, efter hvad jeg kan se.

mvh. Maria
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, de to modeller er lige gamle.