Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mono
Hej eksperter!

Jeg overvejer at købe mit første TV, og har brugt meget tid på at forstå alle de ting sådan nogle fladmaste kasser kan - bl.a. via de guides der findes på Jeres hjemmeside. Tak for dem :)

Det eneste jeg er kommet i tvivl om er opdaterings frekvensen. Synes ikke jeg kan læse mig frem til hvilken frekvens ikke-100hz-tv har? Og hvordan vil et 60hz input vises på et 100hz tv? de 2 tal passer jo ikke sammen? Og hvad med 200hz?

Mine spørgsmål kommer fra at jeg vil købe en PS3 og skal have et tv der udnytter den optimalt. Kan forstå at der er 2000krs pris forskel på fx 40W4000 og 40W4500 hvilket kun skulle have 100hz og dnla til forskel.

Jeg ved ikke hvad PS3'en kører med som standard output hz, men jeg ved at Gran Turismo 5(P) skulle køre med 60hz (eller også er det 60fps - er det det samme?). Det specielt dette spil jeg gerne vil have til at blive vist super optimalt.

Mit spørgsmål er også stillet her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =100hz+ps3
dog uden svar :(

Håber der nogen der kan belyse dette! :)
Af J2NK
PS3 spil har ofte skiftende fps efter hvor meget der er på skærmen, 30-60 er normalt - hvis det er højere ville det være fordi at PS3'en ikke udnytter spillet ordenteligt(er dog ret sikker på at PS3 slet ikke kan outputte over 60fps pga. tekniske begrænsninger).

100Hz opnås ved at indsætte frames, som slet ikke findes på indputtet, TV'et "gætter" simpelthen på billedændringer på de steder hvor der intet naturligt input er - nogle syntes det giver et mere flydende billede, andre mener at det ser kunstigt ud - 200Hz tager bare dette koncept til et højere plan.
Af deniskool
Min kammerat har 40w4000 og ps3. Ser lækkert ud på alle de 10-15 spil jeg har set, han har dog ikke gran turismo!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Frekvensen og fps følges ikke ad. Din PS3 vil altid smide den frevkens ud du har sat den til, så hvis det er 60 Hz, så får TVet et 60 Hz signal. At dit spil så ikke kan vises ved 60 fps er noget andet. Det betyder blot at enkelte af dine frames vil blive sendt mere end én gang til TVet, men frekvensen flyver ikke op og ned for at kompensere for dette.

Et TV modtager normalt 50 Hz fra TV-nettet, hvilket passer overens med både 100 Hz og 200 Hz teknologierne. Hvis du viser et 60 Hz signal, så kører TVet derimod ved 60 Hz. TVet er ikke bundet af at SKULLE køre ved 100 Hz.
Af Mono
Tak :)

Ok, forstår Frekvensen bedre nu - men for lige at gøre det klart, burde jeg så gå efter 100hz til min PS3 for bedste resultat? eller vil et ikke-100hz-tv være super lækkert, som Deniskool skriver? 2000kr til forskel :(
Af J2NK
Min erfaring?

100hz virker kunstigt og selv for de forbedringer det giver er det ikke prisen værd, det vil ikke forøge nydelsen af dine PS3 spil, og ingen digitale kanaler eller medier kommer til at bruge 100hz naturligt alligevel.

Det vil dog ikke påvirke dig negativt, skærme med 100Hz/200Hz kan slå disse funktioner fra og køre på deres frekvens(hovedsageligt 60Hz)
Af Mono
ok, tusind tak for alle svarende! :)

Så regner jeg med at købe et 40W4000