Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Banno
Jeg skulle have et TV til mit kontor og fandt frem til, at et Viewpia 26" nok ville være et rigtig godt køb.

Det var med dyb skuffelse, at jeg konstaterede, at skærmen havde en endog meget voldsom "backlight bleeding" (hvis det er den korrekte betegnelse).

Fra top og bund af skærmen var der en bue af lys, der strakte sig 1/3 ind mod midten af skærmen, så sort i disse områder var helt lysende grå. Panelet så ud som "nedefra" billedet fra flatpanels' test af 19" Viewpia, når jeg kiggede direkte på det. Ingen justering på skærmen kunne afhjælpe problemet.

Jeg kontaktede derfor forhandleren, da jeg gik ud fra, at panelet måtte være defekt. De bad mig returnere skærmen, så de kunne se på problemet. De kontaktede mig efterfølgende og fortalte, at panelet intet fejlede og at det var mine øjne, der var lidt for kritiske. Skynder mig at sige, at de var meget venlige og hjælpsomme omkring dette, og jeg har kunnet returnere skærmen.

Jeg har gået og kradset mig i hovedet, fordi jeg slet ikke kan forstå, at selv "almindelige" brugere ikke fandt det problematisk. Og jeg kunne heller ikke forstå, at skærmen har været så lovprist i tests og i forskellige fora med så voldsomt et "lysindfald", som jeg har oplevet.

Har jeg været uheldig med mit panel, selvom forhandleren siger, det er ok? Det er i hvert fald min mistanke! Har Viewpia måske skiftet panel leverandør siden '07-'08, og måske idag anvender dårligere paneler end da de gode tests blev lavet?

Jeg er blevet skræmt godt og grundigt væk fra LCD TV, hvis det "gode" er så ringe, som jeg har oplevet. Men mit instinkt siger mig, at jeg tager fejl og at jeg bare har haft en dårlig oplevelse. Er der nogen af jer, der måske har købt et Viewpia tv for nyligt og bare føler, at det er perfekt?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det var hvert fald ikke et problem jeg oplevede i forbindelse med testen. Problemet med backlight bleeding er dog desværre, at det godt kan variere en del.

Jeg er dog ret sikker på, at panelet ikke er udskiftet. Faldet i priserne er mere et udtryk for, at LCD panel priserne er faldet en hel del - specielt inden for det sidste halve år.