Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hvad skal man især være opmærksom på ved køb af 20" widescreen tft skærm ?

F.eks. er jeg faldet over den nye Samsung SyncMaster 205BW 20" widescreen tft skærm, og sidder og læser på dataerne :

300cd/3
600:1
160/160

Men er det nu også nok til at give et godt billede ?

På flere TFT skæme til bærbare kan man få "crystal brite", kan man også få det "alm." TFT skærme ?

Haft for kort tid siden haft 2x Samsung 940N på prøve, men de skuffede fælt, billedet var utrolig uskarpt på dem begge.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Det er svært at sige på forhånd, men umiddelbart er et kontrastforhold på 600:1 meget karakteristisk for TN paneler, hvilket typisk medfører lidt problemer med at gengive de mørkeste nuancer.
På flere TFT skæme til bærbare kan man få "crystal brite", kan man også få det "alm." TFT skærme ?
Det kan du godt. Blandt andet NEC, Acer og Sony har disse skærme. Men bemærk dog, at det kan være et irritationsmoment i de forkerte omgivelser. Kraftigt lys bør hvert fald ikke falde på skærmenog personligt synes jeg bedre om skærme uden denne overflade.
Haft for kort tid siden haft 2x Samsung 940N på prøve, men de skuffede fælt, billedet var utrolig uskarpt på dem begge.
Det lyder umiddelbart lidt forkert i mine ører. Hvis de var uskarpe, så må du næsten have kørt dem i forkert opløsning. Husk på, at de skal køre i opløsningen 1280x1024 for at få et optimalt billede.
Fladskærme har jo nemlig en af deres forcer i skarpheden.
Af sputnik
Rasmus Larsen skrev:Det er svært at sige på forhånd, men umiddelbart er et kontrastforhold på 600:1 meget karakteristisk for TN paneler, hvilket typisk medfører lidt problemer med at gengive de mørkeste nuancer.
Jeg kan set at modellen større (215TW) har 1000:1 i kontrast, prisen er selvfølgelig også noget højere, men er det de ekstra penge værd med en 1000:1 kontast ? Jeg orker igen at skulle afprøve en halv dårlig skærm, så hellere gi' lidt mere, og være sikkert på at alt er ok, men selvfølgelig ikke bare gi' mere fordi at det er mere smart.
Rasmus Larsen skrev:Det kan du godt. Blandt andet NEC, Acer og Sony har disse skærme. Men bemærk dog, at det kan være et irritationsmoment i de forkerte omgivelser. Kraftigt lys bør hvert fald ikke falde på skærmenog personligt synes jeg bedre om skærme uden denne overflade.
Okay...har bare set det på bærbare, og det så godt ud med Crystal Brite.
Rasmus Larsen skrev:Det lyder umiddelbart lidt forkert i mine ører. Hvis de var uskarpe, så må du næsten have kørt dem i forkert opløsning. Husk på, at de skal køre i opløsningen 1280x1024 for at få et optimalt billede. Fladskærme har jo nemlig en af deres forcer i skarpheden.
Jeg har prøvet med flere nyere AGP kort, også med onboard, Samsung 940N driver var inst., opløsning 1280x1024. Altså alt var som det skulle være efter min mening, men de var bare så ringe. Har haft IT gutten på mit arbejde til at tjekke dem, og han havde samme oplevelse. Fatter det ikke, for 913N skærmen er jo en rigtig super sællert. 940N skærmene som jeg havde hjemme, var praktisk talt ubrugelige, alt for kornet og skarpt for øjnene og med nogle underlig flade farver. Meget negativ oplevelse som første-gangs TFT bruger. Selv min søster som ellers ikke er særlig krtisk med IT relateret udstyr, nævnte at hun simpelthen ikke kunne arbejde ret længe foran sådan en skærm. Så et-eller-andet var der med de skærme.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis man vælger en skærm der ikke har DVI, så er et uskarpt billede et af de problemer man kan risikere at løbe ind i. Vi på flatpanels.dk vil til enhver tid anbefale at man køber en skærm med DVI indgang, med mindre behovet for et godt billede er på et absolut minimum (dvs. du har et dårligt syn i forvejen :) ).

215TW og 205BW er to helt forskellige skærme. 215TW har et S-PVA panel der er toppen af poppen indenfor skærme i den prisklasse og den vil levere markant bedre farver end 205BW. Desværre så er TN panelerne, som f.eks. det der sidder i 205BW, ofte noget mere agressive i deres overdrive-styring, så de er typisk hurtigere i spil.

Jeg ville personligt tage 215TW pga. farverne og den dybe sort-fremvisning.
Af sputnik
yakken skrev:Hvis man vælger en skærm der ikke har DVI, så er et uskarpt billede et af de problemer man kan risikere at løbe ind i. Vi på flatpanels.dk vil til enhver tid anbefale at man køber en skærm med DVI indgang, med mindre behovet for et godt billede er på et absolut minimum (dvs. du har et dårligt syn i forvejen :) ).
Mit syn fejler endnu ikke noget, men det kunne det godt komme til ved længere tids brug af de før omtalte 940N skærme... uhadada!
yakken skrev:215TW og 205BW er to helt forskellige skærme. 215TW har et S-PVA panel der er toppen af poppen indenfor skærme i den prisklasse og den vil levere markant bedre farver end 205BW. Desværre så er TN panelerne, som f.eks. det der sidder i 205BW, ofte noget mere agressive i deres overdrive-styring, så de er typisk hurtigere i spil.
Jeg ville personligt tage 215TW pga. farverne og den dybe sort-fremvisning.
Der er også lidt prisforskel fra 205 -> 215. Jeg havde engeligt via. mit arbejdet bestilt en 205BW skærm, som kunne sælges til 2975kr. m/moms, men skærmen er efter sigende slet ikke kommet til DK endnu (passer det??)

Men nu sidder jeg og bliver lidt i tvivl om jeg hellere skulle kaste lidt flere penge i kassen til skærmkøb. På EDBpriser ser jeg 215TW til ca. 4700kr., det er - efter min mening, lidt dyrt for en TFT skærm.

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=201658

Skærmen vil kun blive brugt til "kontor relaterede ting", dvs. nul spil.
Af sputnik
yakken skrev:Jeg ville personligt tage 215TW pga. farverne og den dybe sort-fremvisning.
Det slog mig lige da jeg læste på specs på 215TW, hvad kan grunden være til at skærmen ikke har HDMI ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så længe du er opmærksom på de problemer TN panelerne har med betragtningvinkler (hvilket vil blive synligt når skærmen bliver så bred) så er 205BW eller 204B for den sags skyld, nogle udmærkede kandidater.

Er du overhovedet sikker på at du har brug for så høj en opløsning til kontorbrug?

Jeg skal ikke gøre mig klog på Samsungs argumenter for ikke at benytte HDMI, men som PC monitor er det tæt på ligegyldigt med HDMI idet det kun er ganske få grafikkort der har en sådan udgang.