Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Köbte Samsungs nye skärm 215TW i fredags. Direkt när jag kopplade in den så tyckte jag att skärmen hade riktigt gode farver, og det virkede som en oppgradering från 930BF, i alla fall på visse punkter. Jag prövede att spille spil på skärmen och tyckte i vart fall till en början att skärmen var rigtigt hurtig när det gällde trailing och ghosting. Men efter ett tag började jag tycka att musen laggade. Og efter att ha prövet flera olika drivrutiner och ha läst på nåt forum på nettet att flera personer virker til att ha problemer med s.k. Input lag på andre Super PVA monitors som t.ex. Dell 2405FP, Samsung 244T, 214T med flere. Jag virker till att ha problemer med siktet i hurtige FPS-spil. Sikter jag och försöger till att skjute på fjender i multiplayerspil så er det precis som om jag misser mina skud trots att jag sigter godt. Som om skärmen ikke skulle vara hurtig nog att registrere hurtige rörelser i spil. Så när fjenden flytter sig så virker det ikke till att synas förrän det är för sent, og jag blir fraggad.

Är det någon som känder till detta problemer? Håber att jag ikke skriver för dålig svensk/dansk :P

Jag har fortfarande mina 14 dagars returret på skärmen, går ud nästa fredag altså. Og får jag ikke ret på problemet får jag låta skärmen gå i retur. Och det vill jag helst ikke, för annars är det en god skärm.
Af Manse
Som du så præcis nævner har jeg problemer med min 2405FPW. Jeg har ikke fundet en løsning til problemet endnu. Ellers synes jeg det er en suveræn skærm og af den grund gider jeg ikke levere den tilbage :)

Sig endelig til hvis du ser en løsning på problemet. Jeg har købt nyt grafikkort 7800GS og det har ikke hjulpet. Synes dog da jeg lige havde sat den i, før jeg installerede drivere, var der ikke noget lag?

Jeg har læst inde på Dells forums og har set et par andre med samme problem. En af dem sagde at problemet blev løst simpelthen ved at købe en ny computer. Håber at jeg inden længe kan få lov at teste skærmen på en nyere computer
Af waverider
Nej jag förstår heller ikke varför alla brugere av ex. Dell 2405FPW ikke har problemet. Det virker i alla fall handla om Super PVA paneler för alla rapporter jag set än så länge har haft SPVA paneler. Brugere har haft problemer med skärmar som Samsung 244T også t.ex. Jag synes ju att det borde vara så att SPVA paneler måske är langsommare än TN och SIPS. Eller kan det vara att visse möss och grafikkortsdrivrutiner ikke fungerer ihop med widescreeen skärmar? Jag förstår så ikke varför det ikke fungerer som det borde. Innan jag hade den här skärmen hade jag aldrig hört talas om detta problem. Og jag har haft skärmar som t.ex. Samsung 191T som var en 25ms Standard PVA. Och naturligtvis også möss och grafikkort som varit meget langsommare än vad jag har i min dator nu, som är ett ATI Radeon X850XT. Som mus kör jag med en Microsoft Wireless Explorer 2.0.

Jag håber jag finder en lösning på problemet innan neste fredag, annars får jag nog låta skärmen gå i retur. Finns det ingen som har en ev. lösning på problemet?

Manse skrev:Som du så præcis nævner har jeg problemer med min 2405FPW. Jeg har ikke fundet en løsning til problemet endnu. Ellers synes jeg det er en suveræn skærm og af den grund gider jeg ikke levere den tilbage :)

Sig endelig til hvis du ser en løsning på problemet. Jeg har købt nyt grafikkort 7800GS og det har ikke hjulpet. Synes dog da jeg lige havde sat den i, før jeg installerede drivere, var der ikke noget lag?

Jeg har læst inde på Dells forums og har set et par andre med samme problem. En af dem sagde at problemet blev løst simpelthen ved at købe en ny computer. Håber at jeg inden længe kan få lov at teste skærmen på en nyere computer
Af Verndroid
Kører du spillet i en 16:9 opløsning eller i en 4:3 opløsning?

Hvis det er 4:3 så kunne det jo være derfor du oplever LAG da skærmen så skal "simulere" et skærmbillede.

Jeg synes i hvert fald jeg et sted har læst at en widescreen skærm godt kan være lidt sløv når den skal vise et 4:3 billede.
Af waverider
Verndroid skrev:Kører du spillet i en 16:9 opløsning eller i en 4:3 opløsning?

Hvis det er 4:3 så kunne det jo være derfor du oplever LAG da skærmen så skal "simulere" et skærmbillede.

Jeg synes i hvert fald jeg et sted har læst at en widescreen skærm godt kan være lidt sløv når den skal vise et 4:3 billede.

Nej alltså jag oplever lag både på 16:9 og 4:3 oplösningar. Jag har også prövet med en Logitech G5 mus men det har ikke hjulpet i nån större utsträckning. Jag har stadig svåre problemer med att sikte i FPS-spil.
Af Manse
Sendte du skærmen retur eller fundet en løsning?
Af hanZen
Jeg har netop modtaget denne skærm, og jeg har slet ikke disse problemer! Har været heldig hverken at have pixelfejl, backlight bleeding eller andre problemer med skærmen. Dejligt :D

Den er virkelig en lækker skærm, ognår den lige er blevet kalibreret rigtigt, så gengiver den både farver og kontrast rigtigt godt. Den er super god i programmer så som InDesign og Photoshop og klarer sig overraskende godt som reserve skærm til min xbox 360 (selv om jeg mest bruger den sammen med mit 'rigtige' HDTv i stuen!) og skærmen kan rent faktisk acceptere både 720p og 1080i via komponent indgangen, også selvom der adskillige steder står, at dette er begrænset til 480p. Men tror kun dette er i 'movie' tilstand og her kan man jo bare vælge en anden tilstand. Desuden fungere pivot funktionen rigtig godt og denne funktion kommer rigtig godt til udtryk ved brug af word og når man læser e-books i i pdf format.

Alt i alt en utrolig lækker skærm. Oplever som sagt ingen af de fejl som ellers har været nævnt i forbindelse med denne skærm. Den klarer sig også rigtig godt i spil, uden nogen synlig ghosting/slør og jeg har ikke problemer med eventuel mouse lag. Kan kun anbefale denne skærm! Thumbs up her fra! :D
Af waverider
Dejligt att du ikke har problemer med skärmen :) Personligen har jag prövet andra möss och fått bort problemet med muslag. Men jag synes stadig att skärmen har svårare att vise riktigt hurtige billede, i vart fall svårare än Samsung 930BF, som jag hade innan jag köpte 215TW. Og då mener jag att det blir problemer att sikte i hurtige FPS-spil, speciellt om man spiller på nettet. Jag synes måske ikke att problemet är meget slemt i almindelige spil, men om jag spiller på nettet så oplever jag att jag har svårt med siktet, och det gick MEGET bedre att sikte med Samsung 930BF skärmen. Och jag har bra framerate i spillen også.

Men i de fleste spil mener jag, och egentligen i alla offline spil så virker 215TW godt till spil. Og vad gäller ghosting och slör så finder jag skärmen att vara nästan helt fri från sådana fenomen. Det enda kritikpunkt som jag finder är dock för min del, eller måske på mitt exemplar av skärmen, att den laggar i spil, och ikke virker så velegnet till multiplayer spil.
Af Athanasius
Det lyder lidt som et problem med grafikdriveren ikke selve skærmen.

Hvis det er i DirectX spil det forkommer skyldes det ofte at renderede frames vises med et "delay". Meget typisk for menusystemer i 3D spil.

Der er en setting i Nvidia drivere hvis man bruger coolbits2.reg filen (søg efter den med google) der hedder "max frames to render ahead" under avancerede directX settings. Sæt den ned til 0 og problemet burde være løst!
Mht. Ati ... så kan jeg ikke lige huske hvordan man gør det. Kræver nok lidt research på nettet at finde det!

Undskyld hvis det lyder lidt kringlet men er ikke vant til at forklare sådanne ting!

EDIT:
Det delay man ofte ser i menusystemer skyldes at menuerne lægges ovenpå den renderede grafik og delayet forsvinder nå man så fjerner menuen.
Det kunne jo være at der stadig er et slags 'overlay' i nogle spil når man bruger en 16:9 skærm der foresager et delay under gameplay.
Ved brug af "max frames to render ahead" settingen kan man fjerne det delay ved at sætte det til 0!

EDIT:
For ATI users, you can adjust the 'Flip Queue' setting which is the equivalent setting to the one above by installing and using ATI Tray Tools. The same values apply to both cards

Så find ATI 'tray tools' og sæt 'flip queue' til enten 0 eller 1 ...
Brugeravatar
Af bjerregaard
Hej

Jeg har samme problem på min Dell 2001FP, men jeg mærker det også i Windows (spiller generelt ikke). Jeg er dog sikker på at det ikke har noget med hverken DirectX eller OpenGL at gøre, da jeg har problemet i 2D også.

Det virker simpelthen som om selve grafiksignalet bliver forsinkelt måske 50-80ms.

Læs evt. mere om mine problemer på:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... =5606#5606

Det er meget irriterende, da det ødelægger det fede ved skærmen totalt.

Som I også kan læse på den anden tråd, har jeg ingen problemer på andre computere end min egen (der ellers har et godt, dyrt grafikkort - ASUS V9999 Geforce 6800).

Jeg håber at høre fra jer hvis nogen finder en løsning!
Brugeravatar
Af bjerregaard
Hej allesammen

Jeg tror at jeg har fundet en løsning!

1. Under Display properties (højreklik på desktop > egenskaber/properties), vælg Settings > Advanced (der hvor man har driverspecifikke egenskaber osv).

2. Vælg tabben Color Management.

3. Min skærm havde en farveprofil der hed "Dell 2001FP" (som fulgte med driveren til skærmen).

4. Jeg slettede den farveprofil og valgte "sRGB Color Space Profile" i stedet. Jeg er lidt i tvivl om det er en farveprofil der har fulgt med photoshop, men hvis I ikke har den, kan I jo prøve med andet lignende.

Da jeg havde trykket "OK", var forsinkelsen væk.

Jeg har prøvet at genstarte, og det virker stadig perfekt.

Én ting undrer mig dog... da jeg havde sat skærmen til første gang, var problemet der også. Men dengang havde jeg ikke installeret den originale driver. Dog ved jeg ikke hvilken farveprofil der var valgt, men det har i hvert fald løst problemet her.

Til de der ikke har farveprofilen, kan den hentes her:

http://bjerregaard-sorensen.dk/srgb_col ... rofile.zip

Jeg vil prøve skærmen i et spil senere, og se om der er problemer. Problemerne i windows er i hvert fald væk.

Jeg håber at I andre der har haft problemer, kan få det til at virke også.

--

I øvrigt har jeg problemer med USB-hubben i skærmen, men jeg tror at det bare er et USB-problem. Jeg har tilsluttet min mus til hubben, men engang i mellem disconnecter den og kommer så på efter 5-10 sekunder.

Som sagt er jeg overbevist om at det ikke har noget med selve skærmen at gøre, men det er ret irriterende, og hvis nogen har en løsning, vil jeg gerne høre fra dem smil
Brugeravatar
Af bjerregaard
Fornøjelsen var kort. Hvis der bare er det mindste grafikkrævende i bevægelsen på skærmen, er problemet der stadig. Hvis f.eks. jeg tager et ikon og flytter rundt, så Windows laver det transparent, så er oplevelsen nøjagtigt den samme som før. Eller hvis bare jeg kører musen henover nogle links, der bliver understregede, som menuerne på flatpanels.dk.

Og i spil, f.eks. Quake3 er der masser af forsinkelse på også. :(

Desværre.
Af Manse
Hej Bjerregaard og andre.

Troede at denne tråd var gået tabt, men glad for at den er blevet genoptaget. Jeg har stadig ikke fundet nogen løsning på problemet. Jeg har endda forsøgt med et andet grafikkort - GF 7900 GT. Jeg synes at problemet var væk lige da jeg havde smidt kortet i. Ved ikke om det var i min iver at jeg følte det var væk, men det var der igen efter jeg havde installeret driveren trist

Rasmus: Jeg har selv prøvet via USB'en på skærmen og på computeren. Det er det samme.

Jeg har nogle andre tråde som du kan kigge på:
http://forums.us.dell.com/supportforums ... id=dim_mon itor&message.id=53633&jump=true#M53633
http://forums.us.dell.com/supportforums ... id=dim_mon itor&message.id=52859&jump=true#M52859

Som der står i en af de indlæg, blev problemet løst ved at købe en ny computer. Jeg overvejer at købe en og se om problemet stadig er det samme.

En af mine kammerater har samme skærm. Hans gfx er et Radeon 9000 og han har fortalt mig at det kører glimrende. Måske skulle man som du selv siger prøve med et Radeon?
Af waverider
Av någon anledning så upplever jag personligen ikke input lag på Samsung 215TW längre. Ikke i någon högre grad i vart fall. Det kan ju også vara att jag vant mig vid lagget men lite osannolikt då jag är ganska kräsen. Jag har innan kört ett Radeon X850XT men kör nu med ett Geforce 7900GTX utan att få mer lag, så jag tror personligen ikke att det hjälper att prova med ett ATI.

Innan jag köpte 215TW hade jag 930BF, som ju på pappret är en meget hurtigere skärm. Men när jag precis hade börjat pröve att spille på 215TW synes jag att skärmen var ungefär lige hurtig som 930BF, mer "blur" vid hurtige panoreringar med 215TW men mindre synlig ghosting och halos faktiskt. 930BF kunde ha ganska stora problemer med ghosting. Däremot synes jag virkligen att det var problemer med input/motion lag till 215TW i spil till en början. Men efter att ha prövet med en annan mus, grafikkortsdrivrutiner, stängt av USB Legacy i bios, och prövet olika musdrivrutiner och spillet lite mer så oplever jag ikke så meget input lag mere. Vet ikke varför :) Jag var helt sikker på att jag oplevde att billeder ikke hängde med vid hurtige panoreringar.