Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MikLau
Hej, Flatpanels og dets brugere. :)
Jeg vil, som det første, gerne undskylde for, at mit første indlæg bliver et spørgsmål om hjælp - men jeg har i længere tid læst og læst om fjernsyn og specs. På samme tid har jeg i et stykke tid også lagt mærke til den hjælp, I har givet andre, og ligevidt andre har givet andre på andre fora.

Men, fra i dag er jeg for alvor begyndt at kigge omkring efter et nyt TV. Budgettet er lidt abstrakt, men står på MAX 5000 kr. Kravene er ik så store i det, at jeg normalt er vandt til de gamle CRT-skærme, hvor jeg så bare har fået brugte fjernsyn om og om igen - men altid gratis.

Jeg har i dag været i Elgiganten med henblik på at købe:
Panasonic 42" TH42PX8EA

Men for det første sagde ekspedienten at plasma er ved at være et uddødt mærke, og det snart tages af markedet igen. For det andet sagde han, at der er alt for høj risiko for at der sker "burn-in", og for det tredje var det nok lige stort nok (ordret citat) for min stue (Jeg sidder ca. 2-4 meter væk fra fjernsynet), og desuden også at Plasma skulle bruge mellem 1000 og 1200 kr mere i strøm om året. Så der endte jeg med at gå derfra tomhændet (han foreslog nogle andre LCD-tv'er, men intet vækkede interesse).

Derefter var jeg oppe i Føtex for at kigge på:
Samsung 37" LE37A436 denne koster dog 4999 i Føtex. Men der var udsolgt, alternativet var:
Samsung 32" LE32A436T1, men det var også udsolgt. Så endte også med at gå tomhændet fra Føtex.

Efter jeg så kom hjem valgte jeg, med Elgigantens ekspedients ord i mente, at lave lidt dybere research; og plasma skulle ikke være så fjendsk alligevel? Dog fandt jeg også ud af, at hvis man kommer op på de 42" så burde fjernsynet (/kunne ligeså godt være) Full HD ready, og så koster det vist lidt ekstra igen?
Desuden fandt jeg også:
Samsung 32" LE32S86, hvillket også virker interessant.

Samsung LE37A436 kommer igen i Føtex på tirsdag, og derfor synes jeg at valget står imellem den fra Fona eller en af de to nævnte fra Føtex.

Som sagt er budgettet MAX 5000 kr. (+/- O_O) og jeg regner ikke med at bruge fjernsynet til konsolspil; udover måske PS2 engang. MEN! Jeg regner dog med at få det ordnet, så jeg med S-video kan 'duplikere' skærmen fra bærbar og så se film igennem den. Så vidt jeg kan forstå skulle det dog ikke blive et problem på nogen af de tre? Er der evt. andre forslag?

Tak på forhånd.

Ps. Håber ikke der var for meget læsning :o
PPs. Fjernsynet skal helst kunne tage DVB-C og både digitalt og analogt (hvis jeg ikke har misforstået det) og DVB-T er bare bonus. (?) :)
Af sketchpad
tja, de har både ret og forkert på den...

Ja, det var på vej ud - ingen tvivl om det, flere og flere producenter har lagt ned plasmaproduktionen, og det er jo lidt synd da de er nogle af de mest "farveægte" paneler på markedet.

Men - fortvivl ikke - plasma er rent faktisk på vej op igen, men først om 1-2 år, de har nemlig udviklet en ny type super-tynd plasma der kan "foldes" og "bøjes" og skal tage konkurrencen op med Oled når den slår igennem, men lige nu er det LCD der fører.

Plasma derimod - er et enthusiast tv, dvs. der skal nogle indstillinger til, der skal en del tålmodighed og forståelse for teknikken til, så er filmoplevelsen hjemme.

Der ER chancer for burn ins, men UDELUKKENDE hvis du
opfører dig dumt og lader tv'en stå tændt med et stil-billede i løbet af natten, eller f.eks en "pause" på et tv-spil...i løbet af natten uden at slukke for apparatet...hvis det bekymrer dig, skal du nok holde dig til lcd.

Plasma derimod - giver dig de vildeste farver, varme lækre
farver der ikke kan sammenlignes med LCD....desuden er
responstiden hurtigere, og fodboldkampe ligner rigtige
fodboldkampe istedet for en stor smøre pga. LCD lag.

Jeg kan anbefale et LG 50pg6000 da det er 50" tommer og
sindsygt billig pt. og en kvalitet der rent faktisk
kommer op imod pioneers seneste paneler, men også
kun den model!
Af Ponduus
Hold da op. Magen til "hjælp" skal man, uheldigvis, ikke lede længe efter :(

Tvivler på at plasma er en uddød teknologi. Hvis det skulle være, så er det stadig plasma skærme der viser det bedste billede imo. Det mest naturlige billede.
Der er ikke en stor chance for at få burn-in længere. Chancen er der, men den er blevet kraftigt reduceret de seneste år.

Plasma bruger ikke mere strøm end LCD. Det er fordi det er peek forbruget der er opgivet. Plasma skærme brugere mere strøm jo lysere et billede det skal vise. Dets strømforbrug svinger altså meget. Hvorimod LCD har et konstant forbrug.
2-4 meter til en 42" skulle ikke være et problem :)

Ingen af Panasonics tv har mig bekendt ikke DVB-c tuner. En DVB-tuner er kun nødvendig ved digitalt tv.
Af velsing
http://hifipriser.dk/Products/listprices.asp?ID=429592
eller
http://hifipriser.dk/Products/Listprice ... &Soegeord=

Du får ikke et bedre tv til prisen!!!

Sælgeren fra El-giganten er formodentlig den samme i...t der solgte min gamle mormor et elendigt LG lcd tv, med uhyggelige farver, og elendig håndtering af Sd signal..

Det er virkelig et godt tv, og hvis du researcher lidt på nettet, vil du se at det er stort set hele jordkloden enige i... :-)
Af Joergner
Ja, det er sq lidt skræmmende. Jeg har selv oplevet det samme i Fona, hvor de også mener at Plasma er en forældet teknologi. Jeg er ikke selv nogen ekspert, men jeg følger da lidt med her på siden, så jeg smiler bare, og lader som om jeg æder det råt.

Høj risiko burn-in? Så vidt jeg ved er producenterne da blevet en del bedre til at forhindre det.
For stort? Personligt ville jeg vælge Panas' 150", til 4 meters afstand, hvis den var til at komme til for penge.
Mere strøm? Jeg har ladet mig høre, at Plasma måske endda er en anelse billigere end LCD, men at forbruget varierer meget fra scene til scene, så hvis det er en meget lys scene, ville forbruget stige og omvendt.

Hvis man har set mere end 5 minuter på et kalibreret Plasma TV, mod et kalibreret LCD TV, burde man slet ikke være i tvivl mere. Så ved synes ekspedienterne burde prøve det og måske følge lidt med her på siden, før de kommer med deres meninger.

Hvis jeg var dig ville jeg opgradere den PX8'er til en PX80'er eller større, da PX8'eren har en ældre processer en resten af den "NYE" generation af Panasonics TV'er
Af MikLau
Tak for hjælpen indtil videre.

Men vil det så betyde, at ingen af de fjernsyn jeg har foreslået er noget specielt værd?
Det forholder sig nemlig desuden sådan, at jeg foretrækker at købe fjernsynet i en butik.

Og ang. den ekspedient i Elgiganten, så er jeg da glad over at høre, at jeg ikke er den eneste der synes var virkede lidt (og ubegrundet?) som en, der bare ikke var glad overfor plasma. :)

Endvidere angående de tre foreslag (LG, og de to (42"/37") panasonic) så er både LG og 42"'eren lige en tand for dyre for de penge, jeg har valgt at lægge til side til et fjernsyn. :/
Senest rettet af MikLau 05 jan 2009, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Af tuff
Men skal de der plasma-tv ikke have en dansk tuner og ikke en europæisk tuner? Eller er det lige meget?
Af Joergner
Denne Sony KDL-32V4000´s storebror, Sony KDL-32V4500 er på tilbud i Bilka til 4899,-
Jeg har ikke set den i aktion, men den har DVB-C og understøttes af Boxer, hvis det engang skulle blive interresant.

Men personligt ville jeg nok vælge Panasonic 42PX8, da der er 10" mere og så ved jeg at billedet ikke fejler noget, dog ville jeg stærkt overveje lige at skrabe de sidste dollars sammen og købe den mindre storebror Panasonic TH 37PX80E, der har fået en fin anmeldelse af Flatpanels.dk
Af MikLau
Altså, den PX80E virker jo også meget appellerende, men som nævnt vil jeg foretrække, hvis jeg faktisk kan købe den i en butik og ikke skal bestille den over nettet. Men hvis det er den, der skulle være det allerbedste køb, så kunne det vel være, at man skulle købe det alligevel og på samme tid ofre de ekstra 800~ kr alligevel.

Det er bare mange penge, så det er rart, hvis man i det mindste kan se det i aktion forinden. :)

Jeg ved for eksempel at min far har et fladskærmsTV, der er ret nyt og skulle være af sindssygt højt kvalitet, men jeg synes at billedet på det ser alt for realistisk ud - det er, imo, ret grimt.
Af sketchpad
Joergner skrev: Mere strøm? Jeg har ladet mig høre, at Plasma måske endda er en anelse billigere end LCD, men at forbruget varierer meget fra scene til scene, så hvis det er en meget lys scene, ville forbruget stige og omvendt.
Den kan jeg godt bekræfte ;)

Jeg har haft mit LG 50pg6000 på strøm måler helt siden jeg
købte apparatet og blev blæst omkuld af overraskelse da
jeg regnede ud hvad forbruget var...og hold nu fast:

230 Watt! Og det er tilmed inklusive driften af Samsung
YouSEE boxen med harddisk + DVD afspiller + standby tid
på samtlige apparater.

Og bemærk - dette er vel at mærke et 50 tommers fjernsyn.

Så ja! 8)
Af Joergner
Så var jeg alligevel ikke helt galt på den ;)

MikLau:
Nu ved jeg ikke hvor du bor, men her i Aalborg, kan man se Panasonic's skærme i aktion flere steder bla. Expert, Panasonic-center, Sallig og Elgiganten.

Og den men overboostet kontrast og skarphed har vi vel alle set... Hvis du skulle gøre ham en tjeneste, skulle du finde modelnummeret på han fjernsyn og derefter finde en indstillingerne som de skal være efter de er kalibreret.
Men PX80'eren skulle efter sigende have fine ”out-of-box” indstillinger, så hvis de ikke har pillet for meget ude i butikkerne, får du sikkert et udmærket indtryk.
Af MikLau
Jeg har efterhånden så gået mere i dybden med at læse om 37PX80E, og det virker jo meget fint. Har så besluttet med mig selv, at det nok også er det værd, at ofre de lidt ekstra penge så.

TV'et var ikke, for mig anyway, at finde i Elgiganten i Esbjerg, jeg har mulighed for også lige at tjekke om det er i Expert i morgen, men ellers ligger det tætteste panasonic-center ~75km væk, og det er da en mulighed at køre dertil for at kigge på det.

Men tuffs spørgsmål fik mig til at undre mig lidt - har jeg ikke læst om; nogen der kan afklare? :)
Endvidere har PX80E'eren da de andre ting, jeg vil have. Digital og analog tuner.

Såvidt jeg har forstået, så er både digitalt og analogt igennem det standard kabel? Men er DVB-T ikke noget helt andet? Er i hvert fald det jeg forstår ved 'terrestial' :/