Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af michael7
Jeg står og skal anskaffe mig en fladskærm, men har 2 problemer. Skal det være LCD, eller plasma, jeg ser kun film og sport ingen spil. Det andet er at det kommer til at hænge 2 m. fra en brændeovn (konvektion) er det et problem? Jeg er TV-mongol, så er der dyre ord i svaret, please forklar.
Brugeravatar
Af kthomsen
Personligt ville jeg vælge plasma pga bedre sortniveau til filmene (der er flere detaljer i det mørke) og bedre opdateringshastigheder (det bliver ikke utydeligt. Medmindre det er TV3 som ofte komprimerer signal på fodboldkampe !:( ) til sport!
Derefter ville jeg alt efter budget vælge Panasonic eller Pioneer.
Til dit behov ville jeg nok vælge enten en 42PX80 (HD-ready)eller en PZ80(Full HD), alt efter om du du sidder tæt på TVet og om du bruger BlueRay til film.

Så kommer vi til brændeovnen. Det er kun dig der ved hvor varmt der er hvor TVet skal hænge. Men med konvektion burde varmen flyttes ved en naturlig luftstrøm og ikke ved varmeståling. Resultatet skulle være en ensartet temperatur i hele rummet og ikke direkte varmestråling.
Så umiddelbart ser jeg ikke noget problem sålænge du ikke selv føler der er for varmt ved TVets plads.
Af michael7
kthomsen skrev:Personligt ville jeg vælge plasma pga bedre sortniveau til filmene (der er flere detaljer i det mørke) og bedre opdateringshastigheder (det bliver ikke utydeligt. Medmindre det er TV3 som ofte komprimerer signal på fodboldkampe !:( ) til sport!
Derefter ville jeg alt efter budget vælge Panasonic eller Pioneer.
Til dit behov ville jeg nok vælge enten en 42PX80 (HD-ready)eller en PZ80(Full HD), alt efter om du du sidder tæt på TVet og om du bruger BlueRay til film.

Så kommer vi til brændeovnen. Det er kun dig der ved hvor varmt der er hvor TVet skal hænge. Men med konvektion burde varmen flyttes ved en naturlig luftstrøm og ikke ved varmeståling. Resultatet skulle være en ensartet temperatur i hele rummet og ikke direkte varmestråling.
Så umiddelbart ser jeg ikke noget problem sålænge du ikke selv føler der er for varmt ved TVets plads.
Tak for svaret, jeg er lidt "lun" på plasma, er der stor forskel på PX contra PZ udover prisen? min siddeafstand er ca. 2.5m.
Brugeravatar
Af kthomsen
Hmm...den er svær. For en entusiast er det altid prisen værd! :)
Men det lyder som om du kun bruger alm. DVD til film og så kan du ligeså godt tage en PX80....men det er min egen mening. Der er sikkert andre der mener at full hd er et must for at du kan få det absolut maksimale billede.
Af michael7
kthomsen skrev:Hmm...den er svær. For en entusiast er det altid prisen værd! :)
Men det lyder som om du kun bruger alm. DVD til film og så kan du ligeså godt tage en PX80....men det er min egen mening. Der er sikkert andre der mener at full hd er et must for at du kan få det absolut maksimale billede.
Hvis jeg nu vælger en TH-42PZH8FV, er jeg så helt ude i hegnet. Fen skulle også være rimeligt fremtidssikret så vidt jeg ved.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, der er ikke noget der er "rimeligt fremtidssikret" og da TVet ikke har MPEG4 dekoder i sin DVB-T tuner, så falder det udenfor kategorien. Du kan dog altid sætte en ekstern boks til via HDMI, så det er ikke nogen katastrofe.

PZ8 er en neddroslet version af PZ80 modellen, hvor du må mangle et par HDMI indgange og diverse andre features:
http://www.ppradio.dk/235-147-211-plasma_2008.htm

Hvis du ikke har tænkt dig at købe en BluRay-afspiller, så er PZ-serien ret ligegyldig. Der skal vises fuld HD material på skærmen, før det kan retfærdiggøres at købe et fuld HD TV.
Af michael7
yakken skrev:Nej, der er ikke noget der er "rimeligt fremtidssikret" og da TVet ikke har MPEG4 dekoder i sin DVB-T tuner, så falder det udenfor kategorien. Du kan dog altid sætte en ekstern boks til via HDMI, så det er ikke nogen katastrofe.

PZ8 er en neddroslet version af PZ80 modellen, hvor du må mangle et par HDMI indgange og diverse andre features:
http://www.ppradio.dk/235-147-211-plasma_2008.htm

Hvis du ikke har tænkt dig at købe en BluRay-afspiller, så er PZ-serien ret ligegyldig. Der skal vises fuld HD material på skærmen, før det kan retfærdiggøres at købe et fuld HD TV.
Tak skal du ha' kors hvor bli'r jeg klog (og føler mig dum) på denne side.Hva' med PZ81, den fåes til 9grand?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
MPEG4 dekoderen er ikke beregnet til det danske marked og er derfor ikke godkendt af Boxer. Det vides endnu ikke om den med garanti vil fungere næste år. Du vil næsten med garanti mangle nogle funktioner i tuneren, da ting som "opdatering via DVB" ikke vil fungere.
Af michael7
yakken skrev:MPEG4 dekoderen er ikke beregnet til det danske marked og er derfor ikke godkendt af Boxer. Det vides endnu ikke om den med garanti vil fungere næste år. Du vil næsten med garanti mangle nogle funktioner i tuneren, da ting som "opdatering via DVB" ikke vil fungere.
Jeg gi'r op, hvad ville du vælge (kloge-Åge) i klassen omkring de 8.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Et alm. Panasonic PZ80 eller PX80 og så nappe en ekstern boks og en universalfjernbetjening.

Boksen afhænger dog af om du får TV via kabel-TV eller via en antenne. Med en antenne, vil begge de nævnte TV kunne vise DR1, DR2 og TV2 frem til år 2012, uden køb af noget eksternt udstyr. Med en ekstern boks får du dog adgang til HDTV.
Af michael7
yakken skrev:Et alm. Panasonic PZ80 eller PX80 og så nappe en ekstern boks og en universalfjernbetjening.

Boksen afhænger dog af om du får TV via kabel-TV eller via en antenne. Med en antenne, vil begge de nævnte TV kunne vise DR1, DR2 og TV2 frem til år 2012, uden køb af noget eksternt udstyr. Med en ekstern boks får du dog adgang til HDTV.
Jeg har viasat og vil gerne se tv efter 2012, og helst uden bokse og gerne i Fhd.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så må du nok nøjes med et LCD TV ala Sony W4000.
Af michael7
yakken skrev:Så må du nok nøjes med et LCD TV ala Sony W4000.
hvad skal jeg da op i for at en plasma kan honorer mine ønsker?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der er ingen af de plama TV vi pt. anbefaler der har disse ting, men Samsung har nogle modeller og LG har vist også en enkelt. Du må desværre selv grave dem frem da min telefon ikke er så fed at surfe på... :)