Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af tmo720
Hej

Er der nogen der ved om man kan lave vga-signalet om til dvi med en adapter til 100 kr? Fra dvi til vga følger jo med så mange grafikkort og det er en 'forsimpling' af signalet som jo er nemmere, men den anden vej ved jeg ikke om jeg kan uden at købe et større converter-dyr.

Jeg skal sætte en dvi-skærm på et vga-grafikkort. Er det i så fald bedst at sætte en han-dvi/hun-vga-adapter på skærmen og køre med et vga-kabel hen til pc'en eller skal jeg sætte en hun-dvi/han-vga-adapter på grafikkortet og køre med dvi-kabel hen til skærmen? På begge måder er der en vga-flaskehals, så det er vel samme billedkvalitet hvis det ovehovedet er muligt?

Det samlede setup går ud på at jeg skal sætte en skærm på en dvi-switchboks og så har jeg to pc'er hvor den stationære har dvi og den bærbare har vga. Er der nogen der har anbefalinger til hvilken switchbox-model jeg skal købe?

pft,
/tommy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej - det kan ikke lade sig gøre at lave et analogt signal om til et digitalt signal vha. en simpel adapter. Der skal en AD converter til og den kan man ikke bare lige købe i løsvægt.

Grunden til at det virker den anden vej er blot at der i DVI-I stikket på et grafikkort også er udtag til almindelig VGA, så din adapter "omformer" ikke noget, den sørger bare for at det kun er det analoge signal fra stikket der bliver ført over i dit VGA kabel. Et DVI-D stik har derimod ikke nogen anolog del indbygget, men de ses heller ikke på grafikkort.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... plus dansk moms ;)
Man får dog ret meget grafikkort for 1800-2400 kr. så det er tvivlsomt hvor fed en forretning disse firmaer har på det produkt :p
Af tmo720
yakken skrev:Nej - det kan ikke lade sig gøre at lave et analogt signal om til et digitalt signal vha. en simpel adapter. Der skal en AD converter til og den kan man ikke bare lige købe i løsvægt.

Grunden til at det virker den anden vej er blot at der i DVI-I stikket på et grafikkort også er udtag til almindelig VGA, så din adapter "omformer" ikke noget, den sørger bare for at det kun er det analoge signal fra stikket der bliver ført over i dit VGA kabel. Et DVI-D stik har derimod ikke nogen anolog del indbygget, men de ses heller ikke på grafikkort.
Crap - ok, tak for svaret.

/tommy
Af tjens
Hvis du er meget heldig, har din skærm DVI-I stik:
Så vil du kunne bruge en simpel adapter fra VGA til DVI-A.

"A-delen" af det DVI-stik er de 4 lidt større ben i den ene side.