Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Har lige købt mig et Samsung LE40A559, og billedet står jo skarpt og perfekt når jeg ser DVD/Blueray, og når jeg spiller PS3 - MEN...

Der er en del støj på billedet når jeg ser TV. Jeg har kabelTV fra en lokal antenneforening.

Kender godt til det fakta, at antenneforbindelsen bliver forværret, jo flere fjernsyn der deler samme antennesignal, men er der ikke nogle kloge og hjælpsomme sjæle, som alligevel har et par fiduser til at optimere billedet, så jeg får lyst til at se TV-kanaler igen :s ??

På forhånd mange tak - Emil ;;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Start med at slå alt hvad der hedder "billedforbedring" fra. Dvs. skarphed skal stå på 0, støjreduktion skal være forholdsvis lav (den behøver ikke slås helt fra), dynamisk kontrast skal slås fra osv.
Af Emil7
Hej, tak for svaret:)

Jeg har prøvet at slå alt det "fancy" fra som du har sagt, og også prøvet nogle andre settings, som jeg har fundet på andre sider, men lige lidt hjælper det:(

MVH Emil
Af Rtorp
Samsung og analogt signal, er ikke så godt. Du skal prøve med en Selector.
Af stellahell
Hvad med at investere i digitalt kabeltv? Eller er det finanskrisen der kradser? :)
Af Emil7
Hej Rtorp.

En selector er jo en egentlig DVB-C tuner, og når jeg bare får udbudt kanalerne fra en lokal antenneforening, nytter en Selector vel ikke meget?

Jeg kunne jo så også bare abonnere på TDC-kabelTV eller YouSee whatever - men så skal jeg spare op, hehe(studerende :s )
Af Emil7
Ved under alle omstændigheder ikke helt om der vil være råd til digitalt kabel-tv, men har alligevel undersøgt det:D.............. og det viser sig selvfølgelig at jeg bor et meget heldigt sted, hvor TDC IKKE kan tilbyde det :(

Bonus på nederen, hehe
Af gke
Det er en god idé at afsætte budgetet til hele pakken, og ikke kun TV'et når man investerer. men sket er sket, og du er trods alt studerende så prøv følgende:

1. Hvor lange er dit kabel? Sørg for så korte- og så gode kabler som muligt.

2. Find ud af hvor stærkt/svagt dit signal er. Det kan du gøre hvis dit TV understøtter funktionen, eller du kan få din kanaludbyder til at komme og måle. De gør det gratis hvis du klager over signalet!

3. Køb en forstærker hvis signaler er svagt, eller du ikke kan nøjes med en kortere kabel (f.eks under 10m). Sørg for at koble forstærkeren som det første led efter stikket, ellers forstærker du også unødvendig støj. Køb ikke hvad-som-helst fra elgiganten, silvan osv. Gå til en antenneman, de kan ofte klare en lille sag til omkring 300 kr som faktisk virker efter hensigten. Fortæl dem dine behov og lad dem guide dig. Det er trods alt en engangsudgift.

4. Eksperimentér med dine tv indstillinger, trods andre anbefalinger! De er der af en grund, og de kan kombineres til en fornuftigt resultat, hvis du giver dig tid og sætter dig ind i funktionerne.

5. Hvis ikke ovenstående virker, er det bedste bud at abonnere digitalt, hvis du har muligheden for det. Det er nemlig filtreret for støj så sandsynligheden for et bedre billed er stor.

Så kan jeg ikke flere lige umiddelbart.. Prøv lykken
Brugeravatar
Af azrael
gke skrev:2. Find ud af hvor stærkt/svagt dit signal er. Det kan du gøre hvis dit TV understøtter funktionen, eller du kan få din kanaludbyder til at komme og måle. De gør det gratis hvis du klager over signalet!
God ide, men ikke nødvendigvis korrekt. Udbyderen kan godt finde på at opkræve gebyr, hvis signalet (efter deres mening) ikke er for dårligt. Typisk skal signalstyrken en del under 60 dB ved antenneudgangen før signalet kategoriseres som "dårligt". Tro mig, vi har været hele møllen rundt adskillige gange med Stofa.
Af lennon
Du er ganske enkelt nødsaget til at få et digitalt antenne signal ind ! ! Har du prøvet om den interne DVB-T tuner event kan fange noget via et løst stykke antenneledning ? Med lidt held kan du den vej få de 4-5 Danske digitalt ind, - og så skal du bare se !
Af gke
Prøv med public service kanalerne - de er free of charge! Så kan du se om digi TV hjælper i dit tilfælde...
Af Emil7
Orv ja, gode ideer..

Har bestilt en antenneforstærker fra avXperten.dk, så håber jeg den fungerer, og hvis ikk jeg er helt tilfreds, så skifter jeg også mine kabler :D

Men mange tak for svarene allesammen!!

-Emil
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk at signalet ikke kan blive bedre end hvad der kommer ud af stikket i væggen. Hvis der sidder møgkabler i selve væggen, så hjælper dyre kabler fra stik til TV ikke noget.