Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg synes jeg er ved at have styr på det hele når det gælder det digitale signal. Både det som sker i 2009 og 2012.

Der hvor jeg så er lidt forvirret er når vi snakker om at optage. Jeg kan så forstå at det er et digitalt signal der er tale om.

Der er mange DVD/HDD optagere der IKKE har en digital tuner. Kan disse optagere bruges efter vi skifter signal i 2009 og 2012? Kan de optage det digitale signal efter 2009 og 2012?

Hvad så med de DVD/HDD optagere som har en digital tuner indbygget. Indtil videre har jeg kun set dem med DVB-T tuner. Hvordan ser det så ud med DVB-C og DVB-S osv? Får vi brug for dem efter 2009 og 2012 eller er det nok bare at have en med DVB-T?
Ydermere så er det vel også en MPEG2 tuner der sidder i de DVD/HDD optagere som bliver solgt i dag. Vil det så betyde at der skal en ny optager til med MPEG4 tuner i for at kunne optage det digitale signal? Vil man stadigvæk kunne bruge sin DVD/HDD optager med DVB-T efter 2012?
Jeg har hørt at når man har en fladskærm med indbygget digital tuner(både DVB-T og DVB-C), så kan man kun optage ned på sin DVD/HDD optager hvis det program man vil optage fra bliver vist på skærmen. Er det rigtigt?
Jeg håber det er sådan at man kan optage fra én kanal og samtidigt sidde og så på en anden kanal. Er det sådan allerede?

For at optage i fra en HD kanal hvor man stadigvæk beholder kvaliteten, så er man vel nødt til at have en MPEG4 tuner. Er man ikke? Først og fremmest i fladskærmen, men skal man så også have en i sin optager?

Pyha.. Det var en masse spørgsmål. Jeg håber at der er nogen der kan besvare noget af det. Jeg synes i hvert fald det er et komplekst emne. Det ville jo være rart at kende nogle af disse svar før man køber sig fattig i radio/tv-produkter.
Brugeravatar
Af azrael
Harddisk recordere uden digital tuner kan (selvfølgelig) ikke optage et digitalt signal, så hvis man i dag tager tv ned via egen antenne, så skal en sådan recorder have en ekstra ekstern tuner for at kunne optage. Modtager man analogt kabeltv, så forbliver alt som det er.

Lige p.t. findes der efter mit bedste vidende ingen recordere med MPEG4 digital tuner. Jeg forventer, at disse vil blive introduceret på det danske marked i løbet af 2009. Recordere med DVB-C tuner kender jeg heller ikke til (pånær nogle nicheprodukter fra Humax, Topfield o.l.). Samme kan siges om recordere med DVB-S tuner (satellit).

Med mindre dit tv har to tunere, så er det helt udelukket, at du kan se én kanal og optage en anden. Desuden vil du få et analogt signal under alle omstændigheder, da jeg ikke er bekendt med tv-apparater med HDMI-output, dvs. du ville skulle benytte SCART-udgangen på tv'et, hvis det da stadig har sådan et.

Mht. HD-kanaler, så kan jeg forestille mig, at det ikke bliver muligt at optage programmer, medmindre det er i et lukket system som f.eks. YouSees SelectorHD boks med harddisk. Det er simpelthen for at "beskytte" HD-materialet fra sådan en mediepirat som dig. Ja ja, fagre digitale verden... ::l
Af Saxxxon01
Tak for svarerne.

Udviklingen går så hurtigt i dag så det ville være træls at brænde inde med et produkt som er forældet om bare nogle få år.

Mediepirat.. jamen så må de forbyde alle slags optagere, men det sker nok ikke :)
Af Morten_P
azrael skrev: Med mindre dit tv har to tunere, så er det helt udelukket, at du kan se én kanal og optage en anden. Desuden vil du få et analogt signal under alle omstændigheder, da jeg ikke er bekendt med tv-apparater med HDMI-output, dvs. du ville skulle benytte SCART-udgangen på tv'et, hvis det da stadig har sådan et.
Der er vel det alternativ, at man sætter et kort i både TV og HDD recorder - kan man så ikke optage digitalt og se en anden kanal samtidig? -For den dobbelte pris naturligvis :((

Har der ikke også være tale om, at fx Sony's HDR895 har plads til at CA-modul, og at Boxer vil lancere et CA-modul der kan konvertere MPEG4 til MPEG2? - men det ændrer jo næppe på problemet med at skulle have 2 kort hvis man vil se ét program og optage et andet...

-Eller er jeg helt galt på den?

;) Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Så vidt vides, så er dette MPEG4->MPEG2 kort stadig kun på rygtebasis. Producenten af kortene har ikke leveret varen endnu. Men jo - hvis du har et kort i både TV og optager (og et CA modul vel og mærke) så kan du se ét program og optage et andet. Det kræver dog at du fører separate antennesignaler ind i optager og TV.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
yakken skrev:Så vidt vides, så er dette MPEG4->MPEG2 kort stadig kun på rygtebasis. Producenten af kortene har ikke leveret varen endnu. Men jo - hvis du har et kort i både TV og optager (og et CA modul vel og mærke) så kan du se ét program og optage et andet. Det kræver dog at du fører separate antennesignaler ind i optager og TV.
Det seneste jeg har hørt i denne sag er, at kortet ikke kommer.