Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej folkens.
Står og skal finde en fornuftig fladskærm til min mormor og morfar.

De har lige fået kabel tv eller fibernet tror jeg, fra canal digital med kort til. Så istedet for alle de bokse,remotes,ledninger osv vil de gerne ha en fladskærm som har det indbygget.

Hva kan i anbefale af den slags? Det skal være lcd, str skal ligge på 37-46" og prisen på 6-10 tusind. :)
Af thomit
Du skal først høre med Canal Digital hvilke TV som er kompatible med deres nett, hvilke TV kan brukes uten CD's egen boks.
Af _engelhardt_
okay så vil jeg prøve at snakke med canal digital om det. Men er der ikke inbygget kortlæser i alle fladskærme med inbygget dvb-c tuner??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det fremgår ikke helt tydeligt af Canal Digitals hjemmeside om de rent faktisk sender ud via DVB nettet eller om det er noget IP TV de benytter sig af. Der nævnes kun deres egen TV boks og intet om anvendelse i forbindelse med DVB-C tunere i TV.

Edit:
Efter gennemlæsning af deres manual, så fremgår det at det er DVB-C signaler der sendes ud, så du skulle fint kunne bruge et TV der har en indbygget DVB-C tuner med både MPEG2 og MPEG4 dekodning.
Senest rettet af Torben Rasmussen 18 nov 2008, 13:53, rettet i alt 1 gang.
Af _engelhardt_
ja for de har også deres tlf som ip telefoni.. Men må lige få fat i en tekniker derinde fra som har styr på det..
Af thomit
yakken skrev:Det fremgår ikke helt tydeligt af Canal Digitals hjemmeside om de rent faktisk sender ud via DVB nettet eller om det er noget IP TV de benytter sig af. Der nævnes kun deres egen TV boks og intet om anvendelse i forbindelse med DVB-C tunere i TV.

Edit:
Efter gennemlæsning af deres manual, så fremgår det at det er DVB-C signaler der sendes ud, så du skulle fint kunne bruge et TV der har en indbygget DVB-C tuner med både MPEG2 og MPEG4 dekodning.
Så må man ganske sikkert klare seg uten CD's eventuelle features, som VOD (video-on-demand), EPG og annet... synes bare at det bør nevnes, i og med at dette er noe man betaler for uansett om man faktisk kan bruke det eller ei. Jeg er ikke sikker på om CD tilbyr slike features dog.
Det er bare det at det ofte er en ekstern box man skal ha likevel, hvis man vil ha tilgang til denslags.
Af _engelhardt_
altså video on demand tror jeg godt min mormor og morfar vil kunne undvære. Epg er der indbygget i de fleste ved jeg. Men der følger jo et kort med fra canal digital som skal sidde i tuneren, men er det ALLE fladskærme med indbygget dvb-c tuner som har kortlæser?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, CD har VOD og EPG, som man ganske rigtigt må undvære hvis man dropper boksen. Når der er tale om et nyindkøb, så vil det være en god idé at overveje om ikke boksen er til at leve med. Det er bestemt ikke en selvfølge, at der er mindre bøvl med en indbygget tuner.

Når det nu er til mormor og morfar, så er det ikke sikkert at EPG og VOD har den store betydning. Jeg vil dog mene at man kan få en næsten ligeså let betjening af boksen ved at tilkøbe en universalfjernbetjening, som tilmed kan lette visse manøvrer ift. alm. TV.

Edit: Der kom du mig lige i forkøbet ;)

Ja, et TV med DVB-C har et CI slot, som skal bruges til at indsætte et CA modul i. CA modulet er selve kortlæseren, hvori CD's kort skal indsættes. CA modulet ligner de PCMCIA kort man kan få til PCere, og skal købes ved siden af. Du skal kontakte CD for at finde ud af hvilket CA modul der passer til deres kort.

Proceduren ser således ud (C: CI slot, B: CA modul, A: dekoderkort fra CD):
Billede
Af _engelhardt_
Det drejer sig kun om 2 valgfrie kanaler de kan tage via dvb-c boksen. De har et gammelt phillips kæmpe kasse fjernsyn. Så ville bare finde et fornuftigt fladskærm som har indbygget dvb-c tuner i størrelsen 37" til 46" og prisen på 6-9000,- ca
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Personligt tror jeg de vil få mere glæde af valgfriheden mht. TV hvis de tager den eksterne boks, men det er naturligvis deres valg. Den bedste billedkvalitet findes pt. i plasma-skærmene og disse har desværre ikke indbygget DVB-C i dette prisleje.
Af _engelhardt_
som jeg nævnte tidligere skal det være lcd.. om de vil bruge boksen eller ej, så skal den fladskærm bare ha indbygget dvb-c tuner, også gerne dvb-t. Men du kender måske kun til plasma skærmene?? er det slet ikke muligt at nævne nogle fornuftige fladskærme ud for de specifikationer jeg har nævnt?? eller er det nemmere selv at søge på hifipriser istedet for her??
Af thomit
Dersom det skal være LCD, så vil jeg anbefale a kikke på Samsung LE40A656 - Den har et hyggeligt bilde til prisen, har DVB-C, MPEG4, og er 40 tommer stort.
Eventuellt Sony Bravia KDL-40W4000.
Af _engelhardt_
mange tak Thomit!!! vil jeg lige kigge nærmere på..