Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Manse
Jeg har været ude at investere i en 24" DELL 2405FPW skærm. Mit problem er, at jeg har fået et delay på mussemarkøren. Jeg har installeret ny gfx-driver, skærmdriver og mussedriver. Jeg har både haft den tilsluttet VGA og DVI, og det er det samme ved begge tilslutninger.

Jeg har prøvet med en mx300 istedet for min mx510 og der er samme delay på skærmen.

Jeg har lige haft tilsluttet min gamle samsung 19" crt og der er ikke et delay.

Jeg har prøvet min bærbar via VGA og der var ikke noget delay.

Jeg har læst en del tests på denne skærm inden jeg købte den og jeg har ikke set nogen snakke om at der skulle være et mussedelay på den. Jeg kan også mærke det når jeg klikker med musen.
Af Manse
Ingen hjælp at hente? :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg har hørt om fænomenet før, ikke kun på Dell 2405FPW, men også på få andre udvalgte skærme.

At du ikke mærker delayet ved tilslutning fra den bærbare tyder jo på, at det er grafikkortet den er gal med.
Hvilket grafikkort har du?
Har du prøvet at køre i en lavere opløsning både via DVI og VGA på din stationære?
Hvad er du frekvensen på grafikkort outputtet sat til?
Af Manse
Jeg har et Geforce FX5950 ultra.

JEg har prøvet lavere opløsninger via begge tilslutningsmuligheder og det virker ikke.

Den er sat til 60 HZ. Det er hvad skærmen kan køre i 1920x1200
Brugeravatar
Af Pengzi
Jeg har ikke oplevet det omtalte problem med delay på min 2405. Jeg bruger den primært med en Zepto 4200 bærbar, men har også brugt den i kort tid med stationær PC. Tidligere har jeg oplevet at Logitech driver til mus er temmelig resource krævende, og bruger derfor udelukkende windows mus-driver. Håber at det hjælper!
Brugeravatar
Af bjerregaard
Hej

Jeg har nøjagtigt de samme problemer som du. Har netop købt en Dell 2001FP, og oplever forsinkelse, der især er tydelig når man bruger musen.

Jeg har prøvet på en bærbar via DVI og en anden bærbar via VGA, og der er ingen problemer på nogen af dem. Som du, har jeg en Samsung 19" CRT-skærm (959NF), hvor jeg ingen problemer har med min stationære.

Det virker nærmest som et kompatibilitetsproblem mellem mit grafikkort (ASUS V9999, Geforce 6800) eller dets drivere og selve skærmen.

Jeg har prøvet diverse ting, som f.eks. at opgradere driverne til grafikkortet, installere den originale skærmdriver osv. Jeg bilder mig ind, at det har hjulpet en smule, men problemet er der helt klart stadig.

Det undrer mig, for både skærmen og grafikkortet er jo relativt dyre komponenter, der burde være kvalitet.

På et tidspunkt vil jeg nok forsøge at geninstallere Windows, og se om jeg har nogle gamle driverrester liggende der skaber problemer. Ellers må jeg forsøge mig med et andet grafikkort.

Trist, for ellers er skærmen jo sindssygt lækker (det må din 24" jo også være).

Håber at vi finder ud af det.
Brugeravatar
Af bjerregaard
Hej igen

Gad vide om problemet nogensinde opstår på ATI/radeon-grafikkort?

Jeg kan se at du også har et nVidia/Geforce-kort, og det kan da være at det er noget i deres drivere der gør det.
Brugeravatar
Af bjerregaard
Det skal lige understreges, at der ikke er "trailing-problemer" med skærmen.

Problemet er, at der simpelthen går et stykke tid fra jeg flytter musen, til markøren begynder at bevæge sig på skærmen. Det er *virkelig* frustrerende.
Brugeravatar
Af bjerregaard
Hej allesammen

Jeg tror at jeg har fundet en løsning!

1. Under Display properties (højreklik på desktop > egenskaber/properties), vælg Settings > Advanced (der hvor man har driverspecifikke egenskaber osv).

2. Vælg tabben Color Management.

3. Min skærm havde en farveprofil der hed "Dell 2001FP" (som fulgte med driveren til skærmen).

4. Jeg slettede den farveprofil og valgte "sRGB Color Space Profile" i stedet. Jeg er lidt i tvivl om det er en farveprofil der har fulgt med photoshop, men hvis I ikke har den, kan I jo prøve med andet lignende.

Da jeg havde trykket "OK", var forsinkelsen væk.

Jeg har prøvet at genstarte, og det virker stadig perfekt.

Én ting undrer mig dog... da jeg havde sat skærmen til første gang, var problemet der også. Men dengang havde jeg ikke installeret den originale driver. Dog ved jeg ikke hvilken farveprofil der var valgt, men det har i hvert fald løst problemet her.

Til de der ikke har farveprofilen, kan den hentes her:

http://bjerregaard-sorensen.dk/srgb_col ... rofile.zip

Jeg vil prøve skærmen i et spil senere, og se om der er problemer. Problemerne i windows er i hvert fald væk.

Jeg håber at I andre der har haft problemer, kan få det til at virke også.

--

I øvrigt har jeg problemer med USB-hubben i skærmen, men jeg tror at det bare er et USB-problem. Jeg har tilsluttet min mus til hubben, men engang i mellem disconnecter den og kommer så på efter 5-10 sekunder.

Som sagt er jeg overbevist om at det ikke har noget med selve skærmen at gøre, men det er ret irriterende, og hvis nogen har en løsning, vil jeg gerne høre fra dem :)
Brugeravatar
Af bjerregaard
Fornøjelsen var kort. Hvis der bare er det mindste grafikkrævende i bevægelsen på skærmen, er problemet der stadig. Hvis f.eks. jeg tager et ikon og flytter rundt, så Windows laver det transparent, så er oplevelsen nøjagtigt den samme som før. Eller hvis bare jeg kører musen henover nogle links, der bliver understregede, som menuerne på flatpanels.dk.

Og i spil, f.eks. Quake3 er der masser af forsinkelse på også. :(

Desværre.
Brugeravatar
Af Pengzi
Har nu afprøvet Dell 2405 med en stationær PC med et Nvidia 7800 GS (fra Inno 3D) via DVI og kan ikke fremkalde det omtalte problem. Grafik driver er den fra installations-CDen.

Håber at det hjælper jer med fejlsøgningen.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Bjerregaard: Noget som vakte min interesse i dine indlæg var, at du brugte USB hubben i skærmen. Har du prøvet at tilslutte din mus direkte til en USB port i computeren og se om det løser problemet?

Altså gå helt uden om USB hubben i skærmen?
Af Manse
Hej Bjerregaard og andre.

Troede at denne tråd var gået tabt, men glad for at den er blevet genoptaget. Jeg har stadig ikke fundet nogen løsning på problemet. Jeg har endda forsøgt med et andet grafikkort - GF 7900 GT. Jeg synes at problemet var væk lige da jeg havde smidt kortet i. Ved ikke om det var i min iver at jeg følte det var væk, men det var der igen efter jeg havde installeret driveren :((

Rasmus: Jeg har selv prøvet via USB'en på skærmen og på computeren. Det er det samme.

Jeg har nogle andre tråde som du kan kigge på:
http://forums.us.dell.com/supportforums ... rue#M53633
http://forums.us.dell.com/supportforums ... rue#M52859

Som der står i en af de indlæg, blev problemet løst ved at købe en ny computer. Jeg overvejer at købe en og se om problemet stadig er det samme.

En af mine kammerater har samme skærm. Hans gfx er et Radeon 9000 og han har fortalt mig at det kører glimrende. Måske skulle man som du selv siger prøve med et Radeon?
Af Manse
Pengzi:
Hvilket bundkort har du?

Bjerregaard:
Hvilket bundkort + grafikkort har du?

Jeg er lige kommet hjem fra en kammerat. Han har samme skærm dog med et ATI 9800 pro. Godt nok var hans mus trådløs, men jeg synes ikke at kunne mærke det samme lag, som der er på min mus.
Derudover havde jeg taget min egen computer med derhen. Jeg prøvede at tilsluttet den og jeg synes klart jeg kunne mærke forskel på musen i forhold til hans compputer.
Vi prøvede endeligt at smide hans grafikkort over i min for bare at se om det ville hjælpe. Måske i bar begejstring følte jeg en mærkbar forandring! Synes der var fremgang at spore! Vi snakkede lidt om at evt. chipset og grafikkort kunne have et problem med hinanden?
Ergo vil jeg i næste uge prøve at købe et: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=182859 og se om det hjælper herhjemme.

Det skal siges at jeg modtog min skærm for over en måned siden. Det er som om at ens hjerne ikke ligger så meget mærke til det i windows længere. Dog gør jeg i spil.