Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lyrix
Hej Flatpanels.dk,

Har på det seneste fulgt med i dette kanone forum, eftersom jeg står overfor køb af nyt tv. Har fundet svar på de fleste af mine spørgsmål, men har dog stadig et par stykker jeg ikke har kunnet opklare.

Jeg har besluttet mig for at bestille et PX80 37", og hertil Yousee kabeltv (alm. Fuldpakke).

-I PX80'eren er der ikke DVB-C tuner, hvilket er et krav til mit kabeltv som jeg forstår det. Derfor skal jeg ud og have fat i en ekstra box fra Yousee. Eller hører den med til abonnementet?

-Og kan jeg slå to fluer med et smæk, og købe en digital tuner fra starten af, og derved få alle mine kanaler fra kabeltv pakken digitalt, uden at give ekstra abbonnenent i måneden?

Håber ikke jeg har stillet spørgsmål der før har været stillet.

På forhånd tak ,

PBN 8)
Af kasper_j
Selectoren skal købes eller lejes, det koster ud over dit almindelige abonnement - selectoren er en digital modtager.

http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv ... eksi_dpris

Deruover skal du betale kortafgift, jeg mener det koster 199kr pr. halv år - men det kan du også finde et sted på yousees side :) Kortet kan undværes men så kan du kun se DR, DR2, TV2 og vistnok DR Update digitalt. De 400kr om året gør altså at alle kanalerne i din pakke er digitale, og giver dig mulighed for at købe ekstra kanaler, Pay per view og leje film.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det skal nok nævnes at du ikke behøver at købe en boks fra yousee hvis du kan nøjes med analogt TV. Kabel-TV sendes jo stadigt analogt og PX80 har naturligvis en analog tuner beregnet til at vise disse signaler. Det er kun hvis du vil have kabel-TV digitalt at du skal købe boksen fra dem.
Af Lyrix
Ok, tak for hjælpen Yakken og Kasper_j..

Som jeg har forstået på det, er det en god investering at give det ekstra for at få digitalt signal.

Så det er altså 49 ekstra i måneden, + 400 om året..
Altså ca. 1k mere om året for at få digitalt signal fremfor analog.

Men kan se at det koster 500,- for oprettelse uden digital pakke og 0,- med.

- Eftersom jeg så allerede har bestilt kabeltv pakken, tror i så jeg skal smide de 500 igen, eller indgår min allerede oprettede kabel-tv pakke?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det nemmeste vil nok være at ringe til Yousee og høre hvilke gebyrer du kan slippe for ved nyoprettelsen.

Nu skal du være opmærksom på, at du med den digitale pakke skal have Yousee boksen for at få glæde af det. PX80 har, som du selv nævner i første indlæg, ikke mulighed for at dekode de digitale kabel-TV kanaler selv. Boksen kan lejes for 59 kr. pr. måned (med harddisk - 39 kr. pr. måned uden), hvilket skal lægges oveni de allerede nævnte udgifter.
Af Lyrix
Okay, forstår det meget bedre nu..tak..

Så i princippet kunne jeg købe et Samsung LE37A656 http://www.samsung.com/dk/consumer/deta ... fullspec=F
med mpeg2, DVB-C og spare alle omkostningerne (pånær den halvårlige kortafgift på 199,-) + have det hele i en fjernbetjening.;)

Er der så bare et slot bag i fjernsynet hvor kortet skal stikkes i? eller hvordan virker kortet, når tv'et har DVB-C.?

på forhånd tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
A656 har ikke MPEG4 - der skal du op i A676 i stedet. Dette medfører et prishop på godt 2000 kr. Du skal ydermere sikre dig at modelnummeret ender på XXE når du køber Samsungs modeller, ellers kan du ikke være sikker på at tuneren virker herhjemme. Så er det ikke længere samme prisklasse vi er i (små 10.000 kr. for 37").

Med dét udgangspunkt, så kan du spare en ekstern boks og købe dekoderkortet hos Yousee. Kortet kan dog ikke bare puttes ind bag i TVet, idet det ikke er en kortlæser der sidder i TVet, men derimod et CI slot. I dette slot skal der indsættes et CA modul, hvori dekoderkortet fra Yousee kan sidde. Dette CA modul koster godt 600 kr.

Hvis du er ked af flere fjernbetjeninger, så ville jeg hellere anbefale dig at få en universalfjernbetjening fra eksempelvis Logitech, som kan programmeres på utallige måder, og så tage den eksterne boks. Det er trods alt langt nemmere at skifte denne boks ud, hvis der kommer noget nyt og smart, end det er at skifte noget i TVet (læs: det kan man med 99% sandsynlighed ikke).
Af Lyrix
Okay, så er jeg vidst tilbage ved PX80'eren igen, som må være det bedste valg.

Tak for hjælpen.!
Af SurfBoy
yakken skrev:Med dét udgangspunkt, så kan du spare en ekstern boks og købe dekoderkortet hos Yousee. Kortet kan dog ikke bare puttes ind bag i TVet, idet det ikke er en kortlæser der sidder i TVet, men derimod et CI slot. I dette slot skal der indsættes et CA modul, hvori dekoderkortet fra Yousee kan sidde. Dette CA modul koster godt 600 kr.
.
Ja ! , men jeg har bare forstået det sådan at de der CA-kort-læser-moduler man kan købe til at stoppe ind i fjernsyn der har en CA-kort-læser-modul-slot p.t. normalt ikke understøtter alle de digitale services som "udbyderen" tilbyder og at man derfor alligevel skal hen og have udbyderen's CA-kort-læser-boks (vist nok kaldet en HD-boks) for at kunne få glæde af al det digitale "lir" de tilbyder.

M.v.h.

SurfBoy
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Mads Kristensen skrev:Er det ikke noget med at Panasonic PX81 har DVB-C MPEG4 tuner ?

http://www.pricerunner.dk/pl/2-1140024/ ... ign-Priser
Nej, PX81 har en MPEG4 DVB-T tuner beregnet til det franske, engelske og norske marked. Ikke en DVB-C tuner til det danske.
SurfBoy skrev:Ja ! , men jeg har bare forstået det sådan at de der CA-kort-læser-moduler man kan købe til at stoppe ind i fjernsyn der har en CA-kort-læser-modul-slot p.t. normalt ikke understøtter alle de digitale services som "udbyderen" tilbyder og at man derfor alligevel skal hen og have udbyderen's CA-kort-læser-boks (vist nok kaldet en HD-boks) for at kunne få glæde af al det digitale "lir" de tilbyder.
Hullet bagpå TVet hedder et "CI" slot (common interface). Nu gik spørgsmålet her i tråden jo ikke på om man fik "pay per view" med hvis man købte en intern tuner, men du har ret i at man med en indbygget enhed ikke kan få alle disse features. HD boksene har typisk også en recorder indbygget, så du kan pause TV. Dette får du heller ikke i noget TV i dag.

Du kan se hvilke features du går glip af ved indbygget tuner vs. ekstern boks her:
http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv ... v_eksi_bok
Bemærk at EPG er den af de ting der ikke er flueben ved, men ofte så har TV producenten deres egen EPG indbygget i TVet.
Af SurfBoy
yakken skrev:Hullet bagpå TVet hedder et "CI" slot (common interface).
Det er jeg altså ikke sikker på at du har ret i . Jeg har "CI slot" i siden på mit LE40A656 men jeg har svært ved at tro at der kan stoppes noget CA-modul-læser der-i .
"CI-slot" bruges til dekryptering af betalings kanaler som TV1000 o.s.v. (men det ved du jo godt) ,
CA-Modulet (Content Access Modele) er noget andet , men jeg har ikke undersøgt om nogle fabrikanter har rodet det med CI og CA sammen....
yakken skrev:Nu gik spørgsmålet her i tråden jo ikke på om man fik "pay per view" med hvis man købte en intern tuner.
Nej ! , men der sker jo ikke noget ved at oplyse ham om hvad han går glip af ved at vælge en inferiør løsning , vel ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jeg altså ikke sikker på at du har ret i . Jeg har "CI slot" i siden på mit LE40A656 men jeg har svært ved at tro at der kan stoppes noget CA-modul-læser der-i .
"CI-slot" bruges til dekryptering af betalings kanaler som TV1000 o.s.v. (men det ved du jo godt) ,
CA-Modulet (Content Access Modele) er noget andet , men jeg har ikke undersøgt om nogle fabrikanter har rodet det med CI og CA sammen....
CI og CA skal bruges i par. CI slottet er en stik i dit TV og for at få sat et dekoderkort i, så skal dette dekoderkort sættes i et CA modul. Har det slet ikke undret dig, at der i alle de links jeg har smidt til eksempelvis Yousee har været afbildet et CA modul når der var tale om indbyggede MPEG4 dekodere? Tag lige et kig mere på denne side:
http://yousee.dk/publish.php?dogtag=ktv ... v_eksi_bok
Det er ikke et dekoderkort der er afbildet øverst i den første kolonne - det er et CA modul.

CA modulet ser således ud:
Billede

og det hele sættes sammen således (A: Dekoderkort, B: CA modul, C: CI slot):
Billede

Får jeg ret nu? ;)
Af SurfBoy
yakken skrev:Får jeg ret nu? ;)
Ja umiddelbart , for du lader jo til at have greb om det der.
Men det er sgu lidt surt når man har gjort så meget for at sætte sig ind i det som jeg , at man hele tiden får afvide at man skal have en "CA-modul" slot på sit TV for at kunne proppe CA-modulet i , der er sgu' aldrig nogen der før har sagt at jeg bare skulle have en "CI-Slot".
Forbandede idiotiske sælgere !!!! - det er under en måned siden at jeg stod og diskuterede det med Sony's repræsentant - men han har naturligvis kun været interesseret i at proppe et Sony produkt i halsen på mig , kanal-idiot-leverandørerne er jo interesseret i at sælge/udleje HD-Bokse så de skal jo også nok holde deres kæft.

Men det bliver jeg (sgu') da nød til at undersøge nærmere .

"F**k" hvor kan jeg blive irreteret på sådan nogle idioter (sælgere og repræsentanter) der ikke kan finde ud af at informere folk ordentligt)
Hvis det er rigtigt - så vil jeg sige at der står sgu da heller ikke en skid om det i Samsung manualen såvidt jeg har set..... !:(