Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej, Jeg står som mange andre og skal købe en fladskærm. Jeg skal bruge den til lidt af det hele, jeg har lige købt en PS3, hvor jeg gerne vil spille og se blue-ray film. Udover dette ser jeg meget sport i fjernsynet.

Jeg ønsker et tv, hvor alle ovenstående ønsker kan opfyldes fuldt ud.

Jeg har kigget på disse to Samsung modeller et i lcd og et plasma:

PS50A556/566 og LE46a6561f

Tager jeg helt fejl, hvis jeg skal kigge efter et fjernsyn med:

Full hd pga. spil og film til ps3
100HZ pga. sport, dermed mindre sløringer, jeg er dog i tvivl om dette er nødvendigt hvis jeg vælger en plasma skærm da denne vil opdatere hurtigere?

er der nogen der har nogen erfaringer med disse to fjernsyn, vil jeg meget gerne hører. Eller hvis nogen mener at jeg skal gå efter en helt anden model eller mærke.

Mvh Simon
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
100 Hz på et LCD TV og på et plasma TV er ikke det samme. Det er beskrevet i vores købsguide:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1210750202

Sakset fra artiklen:
Først og fremmest er det vigtigt at forstå at 100 Hz på et LCD TV og på et plasma TV ikke er det samme. Godt nok angiver begrebet stadig at skærmen opdateres ved 100 Hz, men effekten er meget forskellig fra den ene teknologi til den anden. På et plasma TV genereres billedet af gasceller der eksiterer fosforlaget i hver celle så der udsendes lys. Disse lyskvant er forholdsvis korte og for at sørge for at du, som bruger, ikke opdager at billedet reelt er sort en del af tiden, kan man øge frekvensen af disse lyskvanter, så billedet bliver mere roligt - fuldstændigt som man gjorde med 100 Hz teknologi på CRT TV i sin tid. Dvs. på plasma TV bruges teknologien til at forhindre flimren.

Formålet med 100 Hz på et LCD TV er dels at sænke slør og gøre billedet mere flydende, dels at skabe en større detaljegrad i bevægende scener.
Derudover er effekten af 100 Hz på LCD TV ofte noget tvivlsom og der tilføres tit flere ulemper end der kompenseres for.

Jeg ville medtage Panasonic PZ80 eller PZ85 i overvejelserne.
Af Bugge
Okay, det viste jeg faktisk ikke.

Hvorfor ville du anbefale de to panasonic ? i stedet for samsungen. Hvad er fordelene og ulemperne ?

Og mener du ikke at samsungerne vil kunne opfylde mine ønsker ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Sortniveauet er angiveligt bedre på Panasonic end på Samsungs plasma TV. Anmeldere har klaget over middelmådig HD gengivelse på Samusngs skærm, hvor der blandt andet var støj i billederne og lidt problemer med farvegengivelsen.

Designet er dog pænere på Samsungs model ift. Panasonics.

Panasonics TV har generelt en god analog SD gengivelse, hvilket er en fordel hvis du skal se alm. TV på skærmen via analogt kabel-TV.