Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kazb
Hej.

Jeg har købt mig en lækker Sony W4500 40" og vil nu slutte min computer til så jeg kan bruge Medie Centeret i min Vista maskine.

Jeg har købt et DVI til HDMI kabel og sluttet parterne samme. Det er også lykkedes mig at få samme billede frem på computerskærm (samsung 245B) og tv, ved at sætte Nvidia kontrolpanelet til clone - så langt så godt, men så snart jeg gør det er det som om opløsningen på computerskærmen skifter og bliver lidt grumset og præsset sammen.

Hvad har jeg overset i indstillingerne ?

Er det ikke muligt at få maksimal indstilling på begge skærme ?

Mvh.
Kenneth
Af Sommer
Hej Kenneth,

Jeg har 40W4000 og selv et mediecenter (faktisk min alm. stationære computer) jeg sætter til.

Tricket ligger i at du skal køre med to skærme. Dvs. din computerskærm er din "første" skærm, og dit fjernsyn den "anden" skærm. På den måde kan du sætte din PC-skærm til en opløsning og dit fjernsyn til en anden.

Jeg har en 20.4" Dell computer skærm, og som sagt 40W4000 i stuen. Der er så trukket et 10 meter HDMI kabel imellem computer og TV, som er sat i grafikkortet. Og DVI fra computer til min computer skærm.

Indstillingerne (højreklik skrivebord -> Egenskaber/Personlige indstillinger -> (derefter Skærmindstillinger hvis du køre Vista))... derinde skulle du gerne se to skærme når de er sat korrekt i.

1 og 2.
1 er din computer skærm, og der skal flueben i "Dette er den primære skærm" samt "Udvid Skrivebordet over til denne skærm" (hos min kan de ikke engang deaktiveres.

Så trykker du på skærm 2 (altså billedet af skærmen). Den vælger du så til "Udvid skrivebordet over til denne skærm"... og så smider du ellers opløsningen op på max (den skulle gerne selv genkende 1920 x 1080)...

Og vupti! Så er du kørende.

-----------------------

En ting du skal bemærke er at dit mediecenter selvfølgelig skal rykkes derover. Det gør du ved at køre det i vindue tilstand, og rykke det over på fjernsynet og sætte det i fuld skærm. Dette skal kun gøres een gang.

-----------------------

Ulemper ved denne metode:
- Du kan komme til at trække ting over på fjernsynet, som du så ikke lige kan se (som udgangspunkt har det drillet mig en enkelt gang den sidste måned).
- Fx Red Alert 3 fatter ikke at man kun spiller på den ene skærm, og dermed forsvinder musen ud til højre hvis man vil scrolle til højre (eneste spil jeg har haft problemet)

Jeg har ikke haft andre problemer eller lign. Tvært om udelukkende positiv oplevelser!

------------------------

Det kan være der er en anden indstilling, men mener ikke at Kloning er optimalt (for mit vedkommende pisse besværligt da det står i to rum og det gerne bare skulle køre når jeg trykker "Multimedia Center" på fjernbetjeningen)... :)

Håber det hjælper dig!!

Ps. Som du kan se har jeg ikke selv brugt NVIDIA kontrolpanelet, så ved ikke helt om det har noget super smart indstilling eller noget "Hvis du åbner MMCenter så skifter jeg selv til anden skærm og max opløsning og når du lukker det igen bliver alt PC venligt"-funktion...... i så fald du finder noget i den duer skal du lige smide mig en besked ;)
Af kazb
Hej Lars.

Tusind tak for svarene. Det har hjulpet en del og ja selvfølgelig kører min pc skærm 1920X1200 og det kan tv'et jo ikke klare, så det forklarer det grumsede udseende på pc skærmen når den skiftede til 1920X1080 :)

Helt præcis hvordan gør jeg når jeg skal have medie centret til at køre i vinduetilstand så jeg kan flytte det ?

Jeg har oplevet at når jeg afspiller video så ser det fint ud på pc skærmen men på tv'et er det som om den øverste 3.del af billede halter lidt efter og det er jo ikke holdbart. Er det en indstilling eller noget codec noget eller noget helt 3.

Mvh.
Kenneth
Af Sommer
Irriterende at de ikke passer! Måske skal du tjekke om du kan sætte din skærm til at holde 1:1 pixelmapping (så den ikke bliver strukket) og derefter sætte opløsning til 1920x1080. Du mister godt nok 10 pixel i højden i top og bund, men det kunne være en løsning. Jeg kan på min 20.4" skærm, men ved faktisk ikke hvordan det fungerer ellers. Blot en lille idé så du kan nøjes med at køre på en udgang (og dermed spare resourcer på maskinen).

Hmm det tør jeg ikke sige. Jeg har aldrig haft problemer (Medion quadcore maskine med HDMI udgang).

Når du starter mediecenteret op på computeren kan du køre musen op i højre hjørne, og så er der den der velkendte Maksimer/Gendan knap (mellem minimer og X'et) såvidt jeg husker.

Så trækker du det bare over på fjernsynet så at sige, og maksimere det.

Håber det lykkedes!