Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mvp
Yes, det er nok ikke første gang i bliver spurgt om det.

jeg er lidt i tvivl om det kan betale sig at bruge penge på et full hd tv, eller om jeg skal nøjes, med det meget roste px80 fra panasonic.
Hvad er forskellen lige præcis på full hd og så 720p. kan forstå en del af det, er afstand til skærmen, jeg sidder ikke mere end ca. 3-4 meter væk.
skal bruges til:
tv/film fra pc´en via dvi -> hdmi
xbox360
har ikke kabeltv for tiden, men har overvejet at bestille det igen.

Pris: 6-8000

hvad med størrelse? gør det nogen forskel om man ser 720p på et 37" tv eller et 42"? Hvad med full hd?

Kan i evt. anbefale et andet tv i stedet? (full hd).

Tak for tiden.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Størrelse vs. siddeafstand:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1184685511
Vælg 1080p og se hvor tæt du skal sidde på.

Har du overhovedet noget HD materiale du kan vise på skærmen? Film fra PCen er oftest i SD kvalitet og det samme er kabel-TV. Din Xbox kan spytte HD ud, men der er ikke ret mange spil til Xbox'en der rent faktisk er lavet i fuld HD.
Af mvp
Yes har masser af HD materiale på min PC.

Nu vil jeg lige studere den guide du gav mig. ellers kiggede jeg lidt på denne her som et full hd alternativ. Panasonic TH 42PZ80
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er også en udmærket skærm. Vi har testet både PZ og PX modellerne her på siden og de har begge fået vores anbefalings-award.

Er materialet på din PC 1080p eller bare 720p?
Af mvp
Det er 1080p.

Er sikker på det bliver en af de to, nu er det så bare at finde ud af hvilken :) og hvor stort. hælder dog mest til 42"
Af Mads Kristensen
yakken skrev:Det er også en udmærket skærm. Vi har testet både PZ og PX modellerne her på siden og de har begge fået vores anbefalings-award.

Bare af interesse - Har I givet andet end Panasonic PZ/PX Jeres anbefalings-award? Synes det er det ENESTE man hører om, med mindre man vil op og give 25.000 og få et Pioneer LX5090.

Super gode TV, ingen tvivl om det, men alligevel..

jeg er i hvert fald glad for mit usle lille Sony 40W4000, som sikker bliver tæsket på alle områder.
Brugeravatar
Af kthomsen
Mads Kristensen skrev:
yakken skrev:Det er også en udmærket skærm. Vi har testet både PZ og PX modellerne her på siden og de har begge fået vores anbefalings-award.

Bare af interesse - Har I givet andet end Panasonic PZ/PX Jeres anbefalings-award? Synes det er det ENESTE man hører om, med mindre man vil op og give 25.000 og få et Pioneer LX5090.

Super gode TV, ingen tvivl om det, men alligevel..

jeg er i hvert fald glad for mit usle lille Sony 40W4000, som sikker bliver tæsket på alle områder.
Kunne det være fordi der er en grund til det?
Hvorfor skulle de give awarden til et tv der er billedmæssigt dårligere?
Jeg tror ikke der er nogen herinde der anbefaler de TV, der får provision af Panasonic!
Af Ponduus
Når man vil have mest for pengene kommer man ikke uden om PX/PZ serien. Sådan er det bare. Sony 40W4000 er et udemærket tv, men når du kan få noget der er bedre (dette er min egen mening :) ) og billigere burde man så ikke anbefale det?

Det står brugerne frit for at kigge markedet selv, men når de sprøger om det bedste tv til prisen er der ikke så meget at sige.
Af Cermit
Ponduus skrev:Når man vil have mest for pengene kommer man ikke uden om PX/PZ serien. Sådan er det bare. Sony 40W4000 er et udemærket tv, men når du kan få noget der er bedre (dette er min egen mening :) ) og billigere burde man så ikke anbefale det?

Det står brugerne frit for at kigge markedet selv, men når de sprøger om det bedste tv til prisen er der ikke så meget at sige.
Agreed! Har selv PX80 42" + playstation 3, og det spiller altså max......gav selv lige over 10K for det da det lige var kommet ud, men med den pris det har i dag, så er det da et røverkøb!
Af Mads Kristensen
Misforstå mig ikke. Det var ikke for at gøre tvivl om at Panasonics PX/PZ har nogle stærke sider, så bare lige slap af kthomsen. Jeg beskylder INGEN for noget som helst. Og jeg siger endda, at de sikkert slår mit TV med flere længder.

Er ikke prof. TV-test-anmelder, men synes alligevel ikke forskellen på PZ80 og f.eks. nyere Sony LCD-modeller er voldsomt store, når de får digitalt kvalitetssignal. Dog er Panasonic klart bedre med analog, men hvem gider det.

Jeg prøver egentlig bare at høre, om ren rå billedkraft altid vil være bedre end "hele pakken", med lækkert design, brugervenlighed, funktioner, tunere osv.

Nu bliver jeg sikkert svinet, fordi jeg foreslår andet end Panasonic.

PS: har været ved at sætte mit billede op. Digitalt skal man ikke have støjreduktion på, men med analog bliver billedet klart bedre med støjreduktion - dog er det ligesom om billedet lagger, når der er meget støjreduktion på? Any ideas ?
Af Ponduus
Mads Kristensen skrev:Er ikke prof. TV-test-anmelder, men synes alligevel ikke forskellen på PZ80 og f.eks. nyere Sony LCD-modeller er voldsomt store, når de får digitalt kvalitetssignal. Dog er Panasonic klart bedre med analog, men hvem gider det.

Jeg prøver egentlig bare at høre, om ren rå billedkraft altid vil være bedre end "hele pakken", med lækkert design, brugervenlighed, funktioner, tunere osv.
Du har ret. Forskellen er ikke stor. Men du skal ofte give mere for at få samme billedkvalitet af en LCD end plasma.

Kan godt følge dig i det med "hele pakken", men design er nu engang en smagssag.
Jeg ser tv'et som et apperat der skal vise et billede. Tunere og andet sætter man til. Derfor vil jeg altid anbefale det tv med den bedste "rå" billedkvalitet, må det være LCD eller plasma, medmindre andet er forlangt af trådstarter.

Måske skulle vi tilbage på sporet. Det er blevet lidt off-topic :)
Af mvp
Ok, der kom en lille detour :)

jeg har efterhånden lagt mig fast på PX80 modellen, efter jeres forslag og lidt egen læsning.
Lige for at slå fast, der vil være minimal forskel på full hd og PX80 hd ready, hvis jeg køber 42" formatet og sidder en 3-3,5 meter væk?

Er dog en lille chance for jeg hopper ned på 37" modellen, ved ikke om 42" bliver for stort, når jeg alligevel sidder forholdsvis tæt på.
Brugeravatar
Af kthomsen
Mads Kristensen skrev:Misforstå mig ikke. Det var ikke for at gøre tvivl om at Panasonics PX/PZ har nogle stærke sider, så bare lige slap af kthomsen. Jeg beskylder INGEN for noget som helst. Og jeg siger endda, at de sikkert slår mit TV med flere længder.
Jeg slapper skam af, det er ikke mig der skriver med store bogstaver! :D

Jeg forstår bare ikke, at folk er forvirret over, at noget med det bedste allround billede til prisen (og modeller der er dyrere) får gode anmeldelser og awards, og bliver kraftigt anbefalet, når det er billigere end fladskærme der kan præstere samme billedkvalitet.
Det er jo ikke alle der vil smide 4000kr efter design(smagssag), men måske hellere bruge det på en Blue-ray afspiller, film og universal fjernbetjening oveni og få endnu mere ud af købet af en PX/PZ! ;)
Brugeravatar
Af kthomsen
mvp skrev:Ok, der kom en lille detour :)

jeg har efterhånden lagt mig fast på PX80 modellen, efter jeres forslag og lidt egen læsning.
Lige for at slå fast, der vil være minimal forskel på full hd og PX80 hd ready, hvis jeg køber 42" formatet og sidder en 3-3,5 meter væk?

Er dog en lille chance for jeg hopper ned på 37" modellen, ved ikke om 42" bliver for stort, når jeg alligevel sidder forholdsvis tæt på.
Med 3-3½m væk kan du sagtens tåle 42" :) og ja, der vil være minimal forskel på HD-ready og Full.