Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa

Jeg har, efter jeg rodede lidt med indstillingerne på min DVD, tænkt på, om jeg vil få en mærkbar gevinst ved at skifte mit scart kabel fra DVD'en ud til component?
Så vidt jeg ved, så kan jeg nemlig ikke kører Progressive scan gennem scart.

Jeg har i øjeblikket et scart kabel af relativt fornuftig kvalitet fra Profigold, og synes umiddelbart det vil være frås at skifte det ud. Men vil jeg vinde meget ved at køre med Component?

Skal lige siges at det er en Harman Kardon DVD22, der i sin tid kostede i omegnen af 2000 kr.

Mvh. Martin
Af mhca
Efter at have læst lidt med i den sjove tråd om at BlueRay snart dør, så har jeg igen tænkt på, om jeg går glip af et langt bedre billede på DVD-film, når jeg kun har en DVD-afspiller med analog udgang?

Det er trodsalt en DVD-afspiller af rimeligt fornuftig kvalitet, sammenlignet med fx billige Philips-afspillere osv.

Vil en billig DVD-afspiller med HDMI-udgang give et væsentlig bedre billede end min nuværende DVD-afspiller, der er forbundet via et fornuftigt scart-kabel?

Jeg troede umiddelbart ikke at digitale signaler var så overlegne, så længe der ikke er tale om en dårlig DAC (er det ikke det en digital til analog converter hedder?), og der anvendes kabler, der holder støjen nede. Men jeg tager måske fejl...?

Mvh. Martin
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
mener jeg ikke du vil opleve en væsentlig forbedring ved at købe en prisbillig DVD afspiller med HDMI. Umiddelbart vil det også virkefjollet at investere i en ny DVD afspiller. Brug i stedet de ekstra penge på at få en Blu-Ray afspiller ind i stuen. Disse er ofte også ganske solide DVD afspillere.

Mht. komponent og scart, så er scart faktisk at foretrække på DVD signaler forudsat, at der er tale om RGB scart. Komponent kan levere højere opløsninger, ja, men det har ikke relevans med mindre man vil hive f.eks. 720p ud af en afspiller på en analog indgang - dette kan nemlig ikke gøres med scart.
Af mhca
Hej Rasmus

Tak for svaret. Det var som jeg havde håbet.

Pt. har jeg ikke behov for at investere i en BlueRay afspiller, så det får lov at vente.
Jeg beholder min nuværende DVD og scart kabel. Der er tale om RGB scart. Mener jeg da at have sat det til. Bruger den bare til min nuværende DVD-samling. Billedet ser skam også fint ud.

Mvh. Martin